بازکشت به آکادمی
جاهای دیدنی تفلیس

تفلیس، پایتخت و بزرگترین شهر در کشور گرجستان است. شهر تفلیس شهری است که تناقض های زیادی دارد. در این شهر ساختمان هایی با معماری قدیمی و بناهایی با معماری مدرن در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. تفلیس در سواحل رودخانه کورا واقع می‌باشد و جمعیتی در حدود 1.5 میلیون نفر دارد. تفلیس علاوه بر مکان های پرطرفدار گردشگری، گنجینه های منحصر به فردی دارد که از دید گردشگران دور مانده است.

تفلیس از زمان تاسیس تا به امروز، تهاجم های زیادی را متحمل شده است و حتی این شهر چندین بار سوزانده و دوباره از نو ساخته شده است. برخلاف همه این حوادث پیش آمده، شهر تفلیس همچنان توانایی به نمایش گذاشتن فرهنگ غنی و تاریخ پر آشوبش را دارد.

مناطق دیدنی تفلیس

تاریخ تفلیس در معماری آن شهر به وضوح دیده می‌شود که ترکیبی از ساختارهای نئوکلاسیک، قرون وسطایی، هنرهای زیبا، هنر نو، استالینی و مدرن می‌باشد.

کشور گرجستان یکی از کشورهایی می‌باشد که در منطقه اوراسیایی (آسیا و اروپا) قرار دارد. این کشور از سمت شرق و جنوب شرقی با کشور آذربایجان، از سمت جنوب با کشور ارمنستان، از سمت جنوب غربی با کشور ترکیه، از سمت غرب با دریای سیاه و از سمت شمال با کشور روسیه همسایه می‌باشد. مردمان بومی کشور گرجستان، مسیحیان ارتدوکس هستند و پیرو کلیسای ارتدوکس گرجی می‌باشند. مردم گرجستان به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی این کشور است. واحد پول کشور گرجستان، لاری نام دارد.

جاذبه های تفلیس گرجستان

جاهای دیدنی تفلیس

  • پارک رایک
  • پل صلح تفلیس
  • برج ساعت تفلیس
  • چاپخانه زیر زمینی استالین
  • کارتلیس ددا یا مجسمه مادر
  • خیابان روستاولی و میدان آزادی

پارک رایک

پارک رایک یکی از جاهای تفریحی و دیدنی در بخش قدیمی تفلیس میباشد. پارک رایک (Rike) شامل چشمه ها، استخرها، یک صفحه شطرنج غول پیکر و ده ها صندلی می‌باشد. در طول عصرهای تابستانی، مردمان محلی و بازدیدکنندگان از نمایش چشمه های رقصان همراه با موسیقی و نمایش نور، لذت می‌برند.

پارک رایک تفلیس

پل صلح تفلیس

پل صلح تفلیس یکی از زیباترین جاهای دیدنی تفلیس به شمار می‌رود که چشم انداز زیبای آن در شب، بسیار دیدنی تر از سایر اوقات روز است. طول پل صلح 150 متر می‌باشد که بر روی رود کر قرار گرفته است. بر روی پل صلح، 6040 عدد لامپ LED به کار رفته است که اندکی قبل از غروب آفتاب روشن می‌شوند و انعکاس مسحورکننده و حیرت انگیزی بر روی آب ایجاد می‌کنند. شب‌ها برنامه‌هایی مثل موسیقی کلاسیک و رقص آب در این مکان برگزار می‌شود.

پل صلح که به آن Peace Bridge گفته می‌شود، یکی از اولین سازه هایی است که به شهر تفلیس اضافه شده است. این پل از استیل و شیشه ساخته شده است و مکانی زیبا و جذاب برای پیاده روی می‌باشد.

برج ساعت تفلیس

یکی از نمادهای محله قدیمی و البته یکی از شاخص‌ترین مکان های دیدنی تفلیس برج ساعت است. برج ساعت بقدری زیبا و جذاب و در عین حال عجیب و غریب است که گویا از دل قصه های والت دیزنی پدید آمده است.

برج ساعت تفلیس

برج ساعت یکی از ساختمان های نسبتا جدید در شهر تفلیس است که توسط عروسک گردان و نمایشنامه نویسی بنام رزو گابریادزه (Rezo Gabriadze) ساخته شد. برج ساعت دارای صدها کاشی دست ساز است که توسط سازنده اش «رزو گابریادزه (Rezo Gabriadze)» طراحی شده اند.

در هر ساعت، یک فرشته از در بالای برج، بیرون می‌آید و با چکش، زنگ را به صدا درمی‌آورد. هنگام ظهر و ساعت هفت عصر، شما می‌توانید یک نمایش کوچک عروسکی به نام چرخه زندگی را در اینجا تماشا کنید

چاپخانه زیر زمینی استالین

چاپخانه زیرزمینی استالین، کمی دورتر از مرکز شهر تفلیس قرار دارد. این چاپخانه، یک چاپخانه منحصر به فرد است که استالین جوان و همکارانش، برای انتشار تبلیغ های اتحاد جماهیر شوروی در اوایل قرن 20 میلادی، از آن استفاده می‌کردند.
 
چاپخانه زیر زمینی استالین
 
چاپخانه استالین در زیر یک چاه و در 17 متری زیر زمین واقع شده است. استالین جوان و همکارانش از طریق پایین رفتن از چاه، به چاپخانه دسترسی پیدا می‌کردند؛ اما چاپخانه دارای یک خروج اضطراری هم بود که در صورت لو رفتن این مکان می‌توانستند از آن استفاده کنند.

کارتلیس ددا (Kartlis Deda) یا مجسمه مادر

مجسمه مادر که به آن کارتلیس ددا نیز گفته می‌شود، نماد شهر تفلیس است. پاریس با نماد برج ایفل، لندن با نماد برج ساعت و تفلیس با نماد مجسمه مادر شناخته می‌شود. مجسمه مادر از همه جای شهر تفلیس قابل رویت است. 

کارتلیس ددا در نزدیکی قلعه ناریکالا قرار دارد که در یک دست یک شمشیر و در دست دیگر جام نگه داشته است. کارتلیس ددا (Kartlis Deda) مجسمه ای آلومینیومی با ارتفاع 20 متری است که علاوه بر نماد تفلیس، نماد گرجستان نیز شناخته می‌شود. شمشیر این مجسمه، برای دشمنانی است که به شهر می‌آیند و جام پر از نوشیدنی نیز به دوستانی تعلق دارد که پا به تفلیس می‌گذارند.

کارتلیس ددا گرجستان

خیابان روستاولی و میدان آزادی

خیابان روستاولی یکی از خیابان های دیدنی تفلیس می‌باشد. این خیابان خیابان مرکزی در این شهر است و قبلا با نام Golovin شهرت داشت. بعدها نام این خیابان، به افتخار شاعر مشهور گرجی "شوتا روستاولی"، روستاولی نامگذاری شد.

خیابان روستاولی از میدان آزادی شروع و تا خیابان Kostava ادامه دارد. این خیابان حدودا 1.5 کیلومتر طول دارد. خیابان روستاولی بخاطر بناهای دولتی، فرهنگی و تجاری بسیاری دارد، از این رو به شهرت زیادی رسیده است. از بناهایی که در این خیابان وجود دارند، می‌توان به کلیسا، موزه و اپرای ملی گرجستان اشاره نمود. این خیابان از طریق متروی تفلیس و اتوبوس، قابل دسترسی است.

میدان آزادی تفلیس

میدان آزادی تفلیس یکی از میادین مهم در این شهر است. میدان آزادی تفلیس، مکانی برای شادی ها و غم های مردم در طول تاریخ گرجستان بوده است. در این میدان انقلاب ها، جشن ها، پیروزی ها و تظاهرات سیاسی نظیر استقلال روسیه شکل گرفته است. جدا از این ارزش سیاسی و اجتماعی، این میدان از جذاب ترین جاهای دیدنی تفلیس برای توریست ها است. بسیاری از مراکز خرید، هتل ها، کافه ها، گالری ها و موزه ها در اطراف همین میدان قرار دارند.

جاهای دیدنی فرهنگی تفلیس

  • موزه ملی گرجستان
  • موزه هنرهای تفلیس
  • خانه اپرای پالیاشویلی

موزه ملی گرجستان

موزه ملی گرجستان واقع در میدان آزادی می‌باشد. این موزه یکی از بهترین موزه های گرجستان می‌باشد. در موزه ملی گرجستان، آثار هنری زیادی نگهداری می‌شود که قدمت برخی از آنها به هزاره هشتم بعد از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این ساختمان که خودش از ادغام ۱۰ گالری ایجاد شده، شامل انواع آثار نقاشی، اشیای باستانی، طلا و جواهرات دوران باستان، آثار دوره قاجار و هخامنشی، فسیل انسان های اولیه و ۱۴۰۰۰۰ وسیله است. بازدید از موزه ملی همه روزه به جز دوشنبه، با بهای بلیط حدود ۳ لاری امکان پذیر است.

موزه ملی گرجستان

موزه هنرهای تفلیس

موزه هنرهای تفلیس یکی از جاهای دیدنی تفلیس می‌باشد، که حدود 100 سال پیش به عنوان گالری هنر ملی گرجستان، افتتاح گردید. همانطور که از نام موزه مشخص می‌شود، انواع آثار نقاشی و هنری در آن نگهداری می‌شود. علاوه بر این آثار، تعدادی از یادگار های مقدس گرجستان مثل تندیس های مذهبی، صلیب‌ها و جواهر در موزه به چشم می‌خورد. یکی از دلایل مشهوریت هنرهای زیبا، ارائه سازه ها و قطعات طلایی قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است. ورودی موزه ۳ لاری است و همه روزه به جز دوشنبه، از ساعت ۱۱ تا ۱۶ فعالیت دارد.

خانه اپرای پالیاشویلی

خانه اپرای پالیاشویلی، قلب موزیکال تفلیس می‌باشد. این ساختمان در بین مردم تفلیس با نام خانه تئاتر باله و اپرای تفلیس شهرت دارد. خانه اپرای پالیاشویلی زیبایی بی نظیر و معماری باشکوهی دارد و در خیابان روستاولی تفلیس قرار دارد.

خانه اپرای پالیاشویلی تفلیس

خانه اپرای پالیاشویلی، یک سبک بی نقص کلاسیک با ترکیبی از معماری بیزانس، رومی و رنسانس دارد. قدمت ۱۶۰ ساله، تالارهای بی‌نظیر، مخمل‌های تزئینی، لوسترهای عظیم و گران قیمت و… یک ترکیب بی‌نظیر را برای هنر دوستان ایجاد کرده است.

جاهای دیدنی مذهبی تفلیس

  • آتشگاه تفلیس
  • معبد سامتاورو
  • کلیسای متخی
  • کلیسای جامع تثلیث
  • مسجد جمعه تفلیس

جاهای دیدنی مذهبی تفلیس

جاهای دیدنی تاریخی تفلیس

  • قلعه ناریکالا
  • یادبود تاریخ گرجستان
  • محله حمام های تفلیس
  • شهر سنگی اوپلیستسیخه
  • خانه های مسکونی قدیمی

جاهای دیدنی تاریخی تفلیس

جاهای دیدنی تفلیس در طبیعت

  • سد ژینوالی
  • دریاچه لیسی
  • دریای تفلیس

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش گردشگری آکادمی انتیراپ با جاهای دیدنی ایران و جهان آشنا شوید.

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen