بازکشت به آکادمی
طرز تهیه پیده ترکی

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه، مدرن و مجلسی ترکیه، پیده می‌باشد. پیده به عنوان پیتزا ترکی نیز شناخته می‌شود. خمیر پیده به صورت قایقی درست می‌شود و در قسمت میانی آن، گوشت چرخ کرده و پنیر پیتزا استفاده می‌شود. در کشور ترکیه برخی رستوران هایی وجود دارند که به آنها «پیده سرا» گفته می‌شود، که در آنها انواع پیده ها سرو می‌گردد.

پیده ترکی

مواد لازم برای تهیه خمیر پیده

خمیر مایه فوری ۲ ق غذا خوری
آرد ۳ پیمانه
شکر ۱ ق غذا خوری
نمک ۱ ق غذا خوری
روغن مایع ۲ ق غذا خوری
آب ولرم ۱/۲ پیمانه (مقداری هم برای خمیر کردن پیده)

مواد لازم برای تهیه مواد میانی پیده

گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
گوجه فرنگی ریز نگینی شده ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ۱  عدد
سیر ۲ حبه
پنیر پیتزا به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه و پودر سیر به مقدار لازم

طرز تهیه پیده

گام اول

قبل از هرکاری ابتدا باید خمیر درست کنیم. برای تهیه خمیر مایه، شکر و آب ولرم را با یکدیگر مخلوط کرده و درِ ظرف را می‌گذاریم و به مدت 10 دقیقه منتظر میمانیم تا خمیر مایه فعال شود.
 
نکته! دمای آب باید در حدی باشد که، هنگامی که نوک انگشت را به درون آب فرو می‌بریم، گرما احساس شود ولی نسوزاند. در واقع دمایی در حدود 50 درجه.
 
مواد لازم برای تهیه پیده ترکی

گام دوم

حالا آرد و نمک را با یکدیگر مخلوط کرده و 3 بار آن را الک می‌کنیم. بعد آرد و نمک الک شده را درون ظرفی مناسب می‌ریزیم و سپس خمیر مایه بدست آمده از گام قبل را، به همراه روغن مایع مخلوط می‌کنیم و مقداری آب ولرم به آن اضافه می‌کنیم تا خمیر جمع شود.
 
نکته! ( آب را کم کم اضافه کنید در حدی که خمیر جمع شود کافیه ).

گام سوم

خمیر را روی سطح کار می‌آوریم و به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی ورز می‌دهیم یا به کمک استند میکسر نیز این کار را انجام می‌دهیم. حالا خمیر را درون ظرفی قرار می‌دهیم و روی آن را سلفون می‌کشیم (برای اینکار نیازی به چرب کردن ظرف نمی‌باشد.)

روش تهیه پیده ترکی

بعد از اینکه سلفون کشیدیم، ظرف را به مدت 1 الی 2 ساعت در جای گرم قرار می‌دهیم تا خمیر دو برابر شود و پف کند.

گام چهارم

حالا می‌رسیم به تهیه مواد میانی پیده. ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و سپس آنها را می‌شوییم. چند ثانیه منتظر می‌مانیم تا کمی آب پیازها بریزد و سپس درون ماهیتابه ای می‌ریزیم. به درون ماهیتابه روغن و زردچوبه نیز اضافه کرده و پیازها را تفت می‌دهیم تا سبک و طلایی شوند. پس از اینکه پیازها طلایی رنگ شدند، گوشت چرخ کرده را به ماهیتابه اضافه می‌کنیم و آن را تفت می‌دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد.

طرزتهیه پیده ترکی

سپس سیر له شده، کمی نمک، فلفل سیاه، گوجه فرنگی های نگینی خرد شده و فلفل دلمه ای های نگینی خرد شده را به درون ماهیتابه می‌ریزیم و همه مواد را با یکدیگر تفت می‌دهیم. در آخر رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا خامی آن از بین برود. خب این مرحله تموم شد، حالا مواد رو کنار می‌ذاریم تا خنک بشن. :)

گام پنجم

نوش جان

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش ها و قسمت آموزش آشپزی آکادمی انتیراپ با طرز تهیه انواع غذاها نیز آشنا شوید.

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen