کریدور چیست؟

کریدور چیست؟
مقالات 1402 / 08 / 29

حمل و نقل و جابجایی کالا، یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر از گذشته تا به امروز محسوب می‌شود. کریدور، روشی برای جا به جایی بار و و کالاهای تجاری است. کریدور انواع مختلفی دارد و بسته به نوع محصول از کریدورهای مختلفی برای حمل و نقل استفاده می‌شود. بازرگانان و شرکت‌های حمل و نقل، همیشه به دنبال راه‌های آسان‌تر و سریع‌تر برای حمل و نقل کالا هستند. بنابراین، در این مقاله توضیح خواهیم داد که کریدور چیست و چرا ایجاد شده است. در ادامه، با انواع کریدور و مهم‌ترین کریدور بین‌المللی عبوری از ایران، آشنا خواهید شد.

کریدور حمل و نقل

کریدور، به حمل بار از مبدا تا مقصد، از طریق عبور از مناطق واسطه مسیری ترانزیت گفته می‌شود. ترانزیت عبارت است از جا به جایی بار از مبدا به مقصد مشخص شده به واسطه عبور از مناطق واسطه است. در همین راستا، مسیری که برای حمل و نقل و جا به جایی کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان محور ترافیک کالا در سطح کشوری، منطقه‌ای و یا بین‌المللی تلقی می‌شود، کریدور نامیده می‌شود.

در هر کریدور ترانزیتی، می‌توان از روش‌های مختلف حمل و نقل بار از جمله دریایی، ریلی، جاده‌ای برای جا به جایی بار با کمترین هزینه و زمان استفاده نمود.

انواع کریدورهای حمل و نقل

در هر کریدور ترانزیتی می‌توان از روش‌های مختلف حمل و نقل بار از جمله دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای برای جا به جایی بار با کمترین هزینه و زمان استفاده نمود. کریدورهای حمل و نقل شامل کریدور تجارت داخلی، کریدور تجارت خارجی، کریدورهای ترانزیتی تبادل کالا، کریدور بین المللی و کریدور بین المللی عبوری از ایران است، که در ذیل به تشریح هر کدام می‌پردازیم:

کریدورهای تجاری داخلی

مسیری که جهت حمل و نقل کالاها و محموله‌ها در داخل یک کشور ایجاد می‌شود.

کریدورهای تجاری خارجی

جهت حمل و نقل محموله‌ها و کالاها به صورت صادرات و واردات از یک کشور به کشور دیگر ایجاد می‌شود.

کریدور تجاری خارجی

کریدورهای ترانزیتی تبادل کالا

جهت حمل و نقل و جا به جایی انسان‌ها و محموله‌ها با کشورهای مرزی ایجاد می‌شود.

کریدور بین المللی

کریدور بین المللی، شامل انواع مسیرهای حمل و نقل جاده‌ای، خطوط راه آهن و مسیر آبی می‌باشد. در حقیقت نوع خاصی از کریدور ترانزیتی یا تجاری خارجی است. هدف از کریدور بین المللی توسعه حمل و نقل مرکب، رونق اقتصادی، ترانزیت، تجارت خارجی، تبادل کالا بین کشورها و ایجاد مسیر بین آن‌ها و افزایش امنیت حمل بار است.

 به طور کلی، هر کریدور در یکی از جهت‌های زیر قرار دارد:

  • جهت شمال به جنوب و یا برعکس
  • جهت شرق به غرب و یا برعکس
  • جهتی مابین کریدورهای عرضی و طولی
  • کریدورهای بین المللی عبوری از ایران

کریدور بین المللی عبوری از ایران

کریدور بین المللی عبوری از ایران، زیر مجموعه‌ای از کریدور بین المللی است. ایران به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و دسترسی، از سمت غرب و شمال به قاره اروپا، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر، از جنوب به خلیج فارس، دریای عمان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای شرقی از جمله چین، به عنوان شاهراه تجارت بین المللی محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، مفهوم کریدور را بررسی کردیم که به حمل بار از مبدا تا مقصد از طریق عبور از مناطق واسطه مسیری ترانزیت گفته می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ، خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات میتوانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen