لجستیک چیست؟

لجستیک چیست؟
مقالات 1402 / 09 / 18

لجستیک (Logistics) مدیریت فرآیند جمع‌آوری، ذخیره و انتقال کالا از مبدا به مقصد می‌باشد. در حقیقت لجستیک بخشی از زنجیره تامین است که وظیفه جابجایی یک مرسوله و رساندن آن به دست گیرنده نهایی را بر عهده دارد.

لجستیک شامل چندین حوزه کوچک‌تر تخصصی است که یکی از آن‌ها خود حمل و نقل است. سایر زمینه‌های لجستیک شامل جابجایی مواد، انبارداری، بسته‌بندی و موارد دیگر است. لجستیک شامل یکپارچه‌سازی و مدیریت این موارد به منظور به حداقل رساندن هزینه ها و بهبود عملیات کلی برای مشاغل است.

این کاهش هزینه با ایجاد وضعیت مطلوب مکانی و زمانی برای کالاهای مورد نظر است. زمانی که چرخه تهیه، انبارداری و توزیع به خوبی انجام شود، هزینه‌های سازمان کاهش پیدا خواهد کرد.

مراحل لجستیک

  • دریافت کالا یا مواد از تامین‌کنندگان
  • برچسب زدن، بسته‌بندی به واحدهای کوچک‌تر، سازماندهی و انبارداری
  • مدیریت موجودی برای تولید یا توزیع
  • برنامه‌ریزی تقاضا
  • حمل‌ونقل

سیستم مدیریت لجستیک شامل مدیریت حمل‌ و نقل ورودی و خروجی، مدیریت انبار، مدیریت ناوگان، پردازش سفارش، کنترل موجودی، پیش‌بینی عرضه و تقاضا و مدیریت ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک است.

مراحل لجستیک

انواع لجستیک

لجستیک به دو دسته درون سوی و برون سوی تقسیم می‌شود. یکی از مهم‌ترین فرآیند‌های زنجیره تامین مربوط به لجستیک درون سوی است. این بخش بر روی مدیریت جابجایی کالا به ویژه از تولیدکننده به انبار یا خرده فروشی‌ها تمرکز دارد. ولی نوع برون سوی در راستای تأمین کالا از انبار و تحویل آن به دست مشتری نهایی فعالیت می‌کند.

بر مبنای خدماتی که لجستیک به مشتریان ارائه می‌کند، انواع لجستیک برای آن وجود دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها می‌پردازیم:

لجستیک تولید

لجستیک تولید بیشتر به بهینه‌سازی فرآیند تولید کالا مربوط می‌شود. مهم‌ترین هدف این است که هر یک از دستگاه‌ها در زمان مناسب محصول مناسب را با کیفیت مناسب دریافت کنند. در نتیجه بهره‌وری سیستم بالا رفته و می‌توان در زمان کمتر تعداد محصول بیشتری تولید نمود.

انواع لجستیک

لجستیک توزیع

لجستیک توزیع، مربوط به زمانی است که تولید به پایان می‌رسد و سفارش از سمت مشتری ثبت می‌شود، عملیات پردازش در انبار و تحویل مرسوله به مشتری آغاز می‌شود. دلیل اهمیت زیاد این مورد این است که تعداد، زمان و مکان در عرضه و تقاضا با یکدیگر متفاوت هستند. در نتیجه باید توازن و تعادل میان این دو را برقرار سازد.

لجستیک اضطراری

 چنانچه در فرآیند تولید کالا تاخیری رخ دهد، نیاز است تا سیستم با سرعت بیشتری کالا را در طول زنجیره منتقل کند. هرچند در این مورد عوامل دیگری مانند دولت‌ها و سازمان‌های بشر دوستانه با ظرفیت خود به کمک کمپانی‌های حمل و نقل می‌آیند تا به عملیات حمل و نقل کالا سرعت ببخشند.

لجستیک سبز

در لجستیک سبز تلاش‌هایی در جهت کاهش اثرات محیط زیستی فرآیند‌های حمل و نقل انجام می‌گیرد. راهکارهای متعددی برای کاهش تاثیر این حوزه بر روی آلودگی‌های زیست محیطی پیشنهاد شده مواردی مانند عدم استفاده از وسایل نقلیه دودزا، بهینه‌سازی راه‌ها و استفاده بیشتر از حمل و نقل هوایی.

لجستیک کسب و کار

لجستیک کسب و کارها، مربوط به زمانی است که مشتری کالایی را خرید می‌کند. مفهوم آن، رساندن کالای درست، در زمان، مکان درست به تعداد درست، با قیمت درست و به مشتری می‌باشد.

لجستیک نظامی

لجستیک نظامی، برای نظامیان کشورها از اهمیت زیادی برخوردار بوده ‌است. افسران، فرآیند‌های تامین را مدیریت می‌کنند تا تسهیلات به محل مورد نظر جابجا شوند و بهترین بازدهی و عملکرد در عملیات نظامی به وجود آید.

تفاوت حمل و نقل و لجستیک

لجستیک معکوس

لجستیک معکوس، مربوط به بازگشت کالا از مقصد به انبار یا نقطه مبدا می‌باشد. به بیانی دیگر، لجستیک معکوس فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل جابجایی کالا از گیرنده به فرستنده است که عموماا با هدف پس گرفتن کالا یا امحاء آن انجام می‌شود.

تفاوت بین حمل و نقل و لجستیک چیست؟

حمل و نقل، به فرآیند تحویل کالا از یک مکان به مکان دیگر اشاره دارد، در حالی که خدمات لجستیک، با چندین قطعه متحرک بسیار پیچیده‌تر است. برای صاحبان مشاغلی که اغلب محصولات را ارسال می‌کنند یا با شرکت‌های لجستیک شخص ثالث کار می‌کنند، مهم است که این تمایز را درک کنند تا بتوانند راه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل بیابند، که به نوبه خود، به سود نهایی آن‌ها کمک می کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، به مفهوم لجستیک که وظیفه جابجایی محموله و رساندن آن به دست گیرنده نهایی را بر عهده دارد، پرداختیم. سپس، انواع لجستیک و موارد استفاده هر کدام از آن‌ها را توضیح دادیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ، خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات میتوانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen