بازکشت به آکادمی
ورزش هندبال

هندبال ورزشی تیمی و گروهی است. در این ورزش دو تیم شرکت کننده وجود دارد و هریک دارای 12 بازیکن می‌باشد. از 12 بازیکن، تعداد 7 نفر در زمین بازی حضور پیدا می‌کنند. یکی از این هفت بازیکن، در جلوی دروازه به عنوان دروازه بان قرار می‌گیرد. برای کسب امتیاز در ورزش هندبال باید توپ را به داخل دروازه تیم حریف بفرستند. مدت زمان استاندارد در بازی هندبال، دو نیمه 30 دقیقه ای می‌باشد. زمان استراحت در بازی هندبال 10 دقیقه و در مابین دو نیمه است. همچنین هر تیمی می تواند یک وقت استراحت در هر نیمه درخواست کند که مدت آن یک دقیقه است.

ورزش هندبال

در ورزش هندبال برای شوت کردن و پاس دادن توپ از دست استفاده می‌شود. در ورزش هندبال، تیمی برنده بازی است که تعداد گل هایش بیشتر از تعداد گل های تیم حریف باشد.

انواع هندبال

  1. هندبال سالنی
  2. هندبال چکی
  3. هندبال گیلیک
  4. هندبال نشسته
  5. هندبال با ویلچر
  6. هندبال آمریکایی
  7. هندبال روی چمن
  8. هندبال ساحلی (معروف به شن بال)

هندبال داخل سالن اسامی دیگری هم دارد. این اسامی عبارتند از: هندبال المپیکی، هندبال اروپایی و هندبال تیمی.

انواع هندبال

در زمان های گذشته از انواع هندبال، بیشتر هندبال چکی و هندبال روی چمن مرسوم بوده است. هندبال گیلیک و آمریکایی هم با هندبال مرسوم در دنیا، کاملا متفاوت است. هندبال نشسته برای افراد معلول بدون ویلچر و هندبال ویلچری برای معلولین روی ویلچر برگزار می‌شود.

قوانین هندبال

ورزش هندبال همانند هر بازی دیگری دارای قوانین و ضوابطی می‌باشد. ما در این قسمت قوانین ورزش هندبال را برای شما آورده ایم.

زمین بازی هندبال:

زمین استاندارد بازی هندبال دارای ابعاد 20 * 40 متر می‌باشد. در مرکز دو طرف زمین، یک دروازه قرار دارد. در اطراف دروازه ها یک محدوده به شکل نیم دایره به فاصله 6 متری از دروازه قرار دارد، که به آن "محوطه دروازه" می‌گویند. در فاصله 9 متری از دروازه، یک خط چین وجود دارد که محل پرتاب آزاد است.

قوانین بازی هندبال

زمان بازی هندبال:

زمان بازی هندبال برای رده های سنی مختلف، متفاوت است. مثلا زمان بازی برای نونهالان 15 دقیقه، برای نوجوانان 20 دقیقه، برای جوانان 25 دقیقه و برای بزرگسالان 30 دقیقه می‌باشد. زمان استراحت در بازی هندبال 10 دقیقه در بین دو نیمه بازی است.

تعداد بازیکنان هندبال:

در بازی هندبال 12 نفر بازیکن وجود دارد. در هندبال 7 نفر و در مینی هندبال 5 نفر بازیکن اصلی می‌باشند.

دروازه بان:

دروازه بان می‌تواند در منطقه 6 متری مانور دهد و هر زمان از منطقه بیرون آید به عنوان بازیکن زمین محسوب می‌شود. هیچ بازیکنی حق ندارد توپ را در منطقه 6 متری به دروازه بان پاس بدهد.

دروازه بان در هندبال

دو قانون در مورد بازیکن ذخیره:

  1. بازیکن ذخیره باید از منطقه تعویض خودی زمین را ترک و به آن وارد شود.
  2. بازیکنان ذخیره در ورزش هندبال می‌توانند چندین بار متوالی بدون اطلاع منشی وارد زمین بازی شوند. البته توجه داشته باشید در صورتی امکان پذیر است که بازیکنی که قرار است تعویض شود، قبلا از زمین خارج شده باشد.

توپ هندبال

هندبال همانند فوتبال و سایر ورش های توپی، دارای توپ می‌باشد. توپ هندبال دارای شکل کروی می‌باشد و جنس این توپ از چرم و یا مواد مصنوعی است. در توپ هندبال، نباید سطح توپ براق و لغزنده باشد، چراکه داشتن اینگونه سطح اصلا مجاز نیست. از آن‌جایی که قرار است توپ با یک دست گرفته شود، اندازه‌های رسمی آن بسته به سن و جنسیت تیم‌های شرکت کننده متفاوت است.

مشخصات توپ هندبال

گروه های عضلانی درگیر در هندبال

  1. عضلات کمر
  2. عضلات شانه
  3. عضلات آرنج
  4. عضلات ران
  5. عضلات ساق پا
  6. عضلات تکیه گاه
  7. عضلات مچ و دست

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش ورزش آکادمی انتیراپ با انواع ورزش ها آشنا شوید.

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen