بازکشت به آکادمی
فواید ورزش

قبل از هر چیزی ابتدا به تعریف ورزش بپردازیم و سپس انواع فواید ورزش را بررسی کنیم. ورزش چیست؟ به همه گونه های فعالیت فیزیکی بدن، ورزش گفته می‌شود. ورزش می‌تواند به صورت رقابتی برگزار گردد. در صورتی که ورزش به صورت رقابتی انجام شود، باید بر اساس قوانینی که مورد توافق همه می‌باشد، انجام گیرد. در ورزش های رقابتی، یک یا چند برنده مشخص می‌شود. در اینگونه ورزش ها، شرکت کنندگان باید درجه ای از توانمندی های مرتبط به آن رشته ورزشی در درجات و رتبه های بالاتر را، دارا باشند.

دسته بندی کلی ورزش:

  • ورزش انفرادی
  • ورزش تیمی

انواع ورزش

فواید و اهمیت ورزش

یکی از تاثیرگذار ترین کارها بر روی جسم و روحیه افراد، ورزش است. پس با این وجود بهتر است ورزش را همیشه در برنامه خود قرار دهیم. انجام ورزش صبحگاهی برای بسیاری از افراد کابوس می‌باشد، چرا که سحر خیز بودن و رفتن به باشگاه بسیار سخت است.

اثر ورزش بر اعضاء بدن

فعالیت بدنی، به هر گونه فعالیتی که روزانه انجام می‌شود و موجب کاهش کالری بدن می‌شود، گفته می‌شود. برای مثال جارو کشیدن حیاط، جارو برقی کشیدن منزل، بالارفتن از پله ها و...

ورزش برای هریک از اعضاء بدن، تاثیر منحصر به فردی دارد. برای نمونه، تاثیر ورزش بر عضلات، تقویت توده عضلانی و همچنین تاثیر ورزش بر دستگاه تنفسی، افزایش اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن می‌باشد. 

اثر ورزش بر اعضاء بدن

ورزش فواید زیادی بر بدن دارد، برخی از آنها عبارتند از: کاهش ریسک ابتلا به سرطان های مختلف، تقویت عضلات، تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون، حفاظت از سلامتی روده ها، تاثیراث ورزش بر مغز، تاثیرات ورزش بر پوست و...

فواید ورزش برای سلامت و روان

  • بهبود تمرکز
  • تقویت انگیزه
  • کاهش استرس
  • کاهش اضطراب
  • بهبود خلق و خو
  • درمان افسردگی
  • تقویت حافظه و یادگیری
  • کاهش احساس خستگی
  • کاهش احساس پرمشغله بودن
  • کاهش درد های مفصلی و عضلات
  • غلبه بر موانع بهداشت روان با ورزش
  • کاهش علائم اختلال کم توجهی–بیش فعالی بزرگ‌سالان

فواید ورزش برای سلامت و روان

فواید ورزش برای خواب

ورزش موجب کاهش اضطراب و استرس و همچنین موجب افزایش احساس آرامش و ثبات می‌شود. این موضوع باعث می‌شود، خواب بهتر و راحت تری تجربه شود. علاوه بر این ها، ورزش باعث افزایش بدن می‌شود که احساس هوشیاری را در فرد، بیشتر می‌کند. قرار گرفتن در معرض ویتامین D ناشی از نور خورشید در هنگام ورزش های خارج از باشگاه نیز می‌تواند چرخه بیداری و خواب را تنظیم کند. البته اگر ورزش در ساعات آخر شب صورت بگیرد، امکان بروز بی خوابی به خاطر افزایش سطح انرژی وجود دارد. در مجموع، ورزش بهترین، ایمن ترین و ارزان ترین درمان بی خوابی است.

زندگی سالم بر ورزش

فواید ورزش برای پوست

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است و با این‌که از اندام‌های داخلی در برابر محیط خارجی محافظت می‌کند، می‌تواند مستعد ابتلا به عفونت های میکروبی و سایر بیماری های پوستی نیز باشد. ورزش هوازی باعث می‌شود بدن عرق کند. عرق کردن باعث می‌شود، بسیاری از میکروب هایی که بر روی سطح پوست قرار دارند، شسته شده و از بین بروند. همچنین فعالیت منظم، گردش خون را بهبود بخشیده و به درخشندگی و شفافیت پوست کمک می‌کند.

فواید ورزش برای پوست

نقش ورزش در تقویت قوای جنسی

داشتن معاشقه سالم برای سلامت قلب مفید است. ورزش علاوه بر اینکه مزایای زیادی دارد، برای صمیمیت جنسی فواید بسیاری دارد.

ورزش علاوه بر اینکه برای افراد سالم مفید است، برای مردانی که به سرطان پروستات و نیز اختلال نعوظ مبتلا هستند و همچنین زنانی که به افسردگی و مولتیپل اسکلروزیس دچار هستند، مناسب است.

نقش ورزش در افزایش اعتماد به نفس

یکی از فواید ورزش یا فعالیت بدنی، بالا بردن عزت نفس، اعتماد بنفس و ارزش گذاری بر خود می‌باشد. همچنین ورزش باعث تحریک انرژی مثبت در بدن می‌شود و اثرات شگفت انگیزی بر سلامت جسم و روح دارد. فعالیت بدنی با کمک به کاهش افسردگی، استرس، چاقی و مسائل مختلف سلامتی به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند.

منبع

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen