تخته نرد یکی از بازی های بسیار قدیمی و مهیج دو نفره است. قدمت تخته نرد به 3هزار سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد. بازی تخته نرد یک بازی شانس، استراتژی و محبوب در سرتاسر دنیاست. در این بازی مسابقه ای، که بین دو بازیکن حریف برگزار میشود، هریک از بازیکنان سریعتر همه مهره های خود را از بازی خارج کند، برنده است.
بازی تخته نرد همانند شطرنج یک بازی استراتژیک میباشد که تکنیک و تاکتیک های خاص خود را دارد. در این بازی اگر بازیکن تاکتیک ها ومانورهای مناسب مهره ها را در زمین بازی انجام دهد، و تسلط بیشتری بر زمین بازی داشته باشد، برنده بازی خواهد بود. بازیکن باید در طول بازی نقشه های جایگزین داشته باشد، چرا که ممکن است با گردش نامناسب تاس، همه نقشه های بازیکن، بهم بخورد.
تخته نرد با وجود اینکه یک بازی شانسی و غیر قابل کنترل تاس است، اما بازیکن با تجربه تر و یا باهوش تر، معمولا برنده بازی است. اما با این وجود، ممکن است یک بازیکن مبتدی در مقابل یک بازیکن حرفه ای، برنده بازی شود، که این هم از زیبایی های بازی تخته نرد است. نتیجه بازی معمولاً تا آخرین چرخشهای تاس هنوز قطعی نمیشود، در حالی که همه چیز ممکن است با یک چرخش تاس عوض شود.
تخته نرد یک بازی تخته ای یا همان بردگیم است و مهره هایش شبیه به بازی چکرز میباشد. بازیکنان تخته نرد هرکدام تلاش میکنند در دو مسیر مختلف دایره ای (یکی در جهت عقربه های ساعت و دیگری در خلاف جهت عقربه های ساعت) مهره های خود را وارد خانه خود کرده و سپس از زمین بازی خارج کنند. این از ویژگی های منحصر به فرد این بازی مهیج و استراتژیک است، که برای علاقمندان تخته نرد و هر کسی جذاب و لذت بخش است.
تجهیزات بازی تخته نرد (چیدمان تخته نرد)
- این بازی توسط دو بازیکن انجام می شود، با پانزده مهره یک رنگ. همچنین هر بازیکن جفت تاس خود را دارند.
- یک مکعب مضاعف با اعداد 2 ، 4 ، 8 ، 16 ، 32 ، 64 برای ردیابی سهام دور استفاده میشود.
- این صفحه شامل 24 مثلث طولانی است که نقاط یا پیپ نامیده میشوند. مثلث ها از نظر رنگ متناوب هستند و به چهار ربع شش مثلث تقسیم میشوند. چهار ربع صفحه خانگی و تخته بیرونی بازیکن و تخته خانگی و تخته بیرونی حریف است. تخته های خانه و تخته های بیرونی توسط یک تقسیم کننده در قسمت میانی از آن جدا شده جدا می شود. موقعیت های اولیه قطعات مطابق شکل زیر چیده شده اند.
آموزش بازی تخته نرد
برای شروع بازی تخته نرد، ابتدا هر بازیکن یک تاس میاندازد. هر بازیکنی که عدد تاس بیشتری داشته باشد، شروع کننده بازی است. بازی با هر دو عدد تاس حرکت میکند. درصورتی که هر دو بازیکن عدد تاس یکسانی داشته باشند، تاس ها را دوباره میچرخانند، تا دوباره غلت بخورند تا زمانی که عدد تاس ها یکسان نباشد.
بازیکنان تاس را به نوبت میاندازند و طبق اعداد تاس ها، مهره های خود را حرکت میدهند. تاس ها باید باهم غلت بخورند و در سمت راست تخته بازی، به صورت صاف قرار بگیرند. اگر به بیرون یا مهره برخورد کنند، تاس ها باید دوباره غلت بزنند.
تخته نرد به همراه اصطلاحات ایرانی
در بازی تخته نرد، هر بازیکن یک تاس را برمیدارد، سپس طرفین با گفتن «کم» یا «زیاد» توافقی باهم انجام میدهند، که شروع کننده بازی کدام یک باشد. مثلا به توافق اعلام میکنند «کم». هر دو بازیکن تاس خود را غلت میدهند، هر یک که عدد تاس کمتری داشته باشد، بازی را شروع میکند.
اعداد تاس مشخص میکنند که مهره ها باید چند خانه حرکت کنند. بازیکن همیشه طبق مسیر نعل اسب به سمت صفحه اصلی بازیکن مهره های خود را به جلو میبرد.
حرکت در بازی تخت نرد
- در بازی تخته نرد، خانه ای که توسط دو مهره و یا بیشتر از بازیکن مقابل، اشغال شده باشد. یک نقطه بسته است.
- در بازی تخته نرد میتوان در خانه هایی (نقطه ها) که خالی هستند و یا تنها یک مهره از بازیکن حریف در آنها وجود داشته باشد، مهره خود را قرار داد. هنگام جابجایی یک مهره ممکن است فقط در یک نقطه باز قرار گیرد.
- دو تاس دو حرکت جداگانه را تشکیل میدهند. برای مثال اگر یک بازیکن اعداد 4 و 6 را بیاورد، ممکن است مهره ای 6 فاصله را به یک نقطه باز و یک مهره دیگر 4 فاصله را به یک نقطه باز منتقل کند.
- هنگامی که اعداد تاس جفت بیاید، اعداد روی تاس دوبار بازی میشوند. برای نمونه، اگر بازیکنی جفت 6 بیاورد، مهره های خود را چهار بار 6 تایی، در هر ترکیب ممکن روی نقاط باز، حرکت میدهد.
- بازیکن باید در صورت امکان هر دو عدد رول شده را حرکت دهد (در صورت جفت آوردند چهار عدد). اگر فقط یکی از اعداد قابل بازی باشد زیرا فقط یک نقطه باز در دسترس است، بازیکن باید آن شماره را بازی کند. اگر هر یک از دو شماره را میتوان بازی کند اما نه هر دو، باید عدد بزرگتر بازی شود. اگر هیچ یک از دو شماره قابل بازی نباشد، بازیکن نوبت خود را از دست میدهد. اگر یک بازیکن نتواند هر چهار عدد را در صورت جفت آوردن بازی کند، بازیکن باید تا حد ممکن اعداد را بازی کند.
زدن در بازی تخته نرد
اگر یک بازیکن در یک نقطه، تنها یک مهره داشته باشد، نقطه ضعف برای او محسوب میشود. وقتی بازیکن مقابل شروع به بازی میکند، مهره خود را به نقطه ای که بازیکن مخالف در آن ضعف دارد(مهره تنها)، قرار میدهد، آن مهره تنها، زده میشود و بر روی میله پیشخوان قرار میگیرد.
هنگامی که یک بازیکن یک یا چند مهره در میله دارد، ابتدا باید آنها را دوباره روی صفحه اصلی حریف وارد کند. یک مهره با چرخاندن دو تاس و حرکت دادن آن به نقطه مربوط به یکی از اعداد در صفحه اصلی حریف، وارد آن میشود.
اگر مهره های روی میله نتواند وارد یک نقطه باز شود، بازیکن نوبت خود را از دست می دهد و مهره (ها) روی میله میماند. یک بازیکن نمیتواند قطعه دیگری را حرکت دهد تا زمانی که تمام مهره هایش از میله خارج شود. اگر یک بازیکن بتواند بعضی از مهره های خود را وارد کند اما باز هم مهره روی میله داشته باشد، نوبت او تمام میشود.
قانون امتیاز در تخته نرد
در پایان بازی میرسیم به مرحله امتیاز ها:
1 امتیاز: بازیکن 15 مهره خود را از بازی خارج کند در صورتی که حریف حداقل یک مهره از مهره های خود را خارج کرده باشد.
2 امتیاز: اگر بازیکنی همه 15 مهره خود را از بازی خارج کند در صورتی که بازیکن حریف هیچ کدام از مهره هایش را از بازی خارج نکرده باشد، حریف یک گام بازی را از دست میدهد. در این صورت بازیکن برنده، 2 امتیاز بدست میآورد.
3 امتیاز: اگر بازیکنی همه 15 مهره خود را از بازی خارج کند در صورتی که بازیکن حریف نه تنها هیچ مهره ای خارج نکرده بلکه یک یا چند مهره نیز در میله داشته باشد، بازیکن برنده 3 امتیاز بدست میآورد.
منبع
شما میتوانید با مراجعه به بخش سرگرمی آکادمی انتیراپ با انواع سرگرمی ها آشنا شوید.
سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ