بازکشت به آکادمی
طرز تهیه قورمه سبزی

یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی، خورشت قورمه سبزی می‌باشد، که نه تنها در میان ایران محبوبیت زیادی دارد، بلکه در دیگر کشورها نیز، طرفداران زیادی دارد. در ایران انواع مختلف قورمه سبزی تهیه می‌شود، که در مناطق مختلف ایران به روشهای مختلفی تهیه می‌شود. انواع مختلف قورمه سبزی که در مناطق مختلف ایران درست می‌کنند، از نظر مواد کمی با یکدیگر تفاوت دارند.

انواع قورمه سبزی در ایران عبارتند از: خورشت قورمه سبزی تهرانی، خورشت قورمه سبزی گیلانی، خورشت قومه سبزی جنوبی و خورشت قورمه سبزی ترکی یا تبریزی. انواع مختلف قورمه سبزی، از نظر مواد کمی با یکدیگر تفاوت دارند.

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی

مواد لازم برای 4 نفر

گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
سبزی خورشتی ۵۰۰ گرم
لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی ۱۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
لیمو عمانی ۴ عدد
روغن مایع به اندازه لازم
نمک و فلفل سیاه به اندازه لازم
آب نارنج ، آبغوره و زردچوبه به اندازه لازم

طرز تهیه قورمه سبزی

گام اول

برای تهیه قورمه سبزی، ابتدا لوبیا قرمز را خیس میکنیم تا نفخ آن از بین برود. 

نکته! برای اینکه نفخ لوبیاها گرفته شود، بهتر است از یک شب قبل، لوبیاها را خیس کنیم. 

گام دوم

خیساندن لوبیاها، علاوه بر اینکه باعث از بین بردن نفخ لوبیاها میشود، موجب نرم شدن لوبیاها نیز میشود. از این رو زمان پخت لوبیا کاهش می یابد.
نکته! برای اینکه به طور کامل نفخ لوبیاها گرفته شود، بهتر است آب لوبیاها را 2 تا 3 بار عوض کنیم. 
 
طرزتهیه قورمه سبزی

گام سوم

گام چهارم

در این مرحله، گوشت ها را شسته و سپس به صورت قورمه ای خرد میکنیم. گوشت های خرد شده را به قابلمه خورشت اضافه میکنیم.
نکته! بهتر است قطعات گوشت های خورشت، خیلی درشت نباشد. چون که هم باعث میشود زمان پخت زیاد شود و هم بر روی زیبایی ظاهر خورشت تاثیر خوبی نمیگذارد.

گام پنجم

بعد از اینکه گوشت ها را به پیازهای تفت داده شده با ادویه، اضافه کردیم، تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت تغییر پیدا کند و کمی سرخ شود. بعد از سرخ شدن گوشت، لوبیا قرمز را آبکشی می‌کنیم و به قابلمه اضافه می‌کنیم. لوبیاها را کمی به مدت 1 الی 2 دقیقه تفت می‌دهیم، و سپس 3 لیوان آب به قابلمه اضافه می‌کنیم.

گام ششم

گام هفتم

در این مرحله، سبزی های خورشتی را همراه با مقداری روغن مایع در یک ماهیتابه، به صورت جداگانه سرخ می‌کنیم. توجه داشته باشید، هر چقدر سبزی ها بیشتر سرخ شوند، رنگ قورمه سبزی تیره تر خواهد شد.

بعد از اینکه یک ساعت، از زمان پخت لوبیا و گوشت گذشت، سبزی های سرخ شده را به قابلمه خورشت اضافه می‌کنیم.

گام هشتم

در این مرحله، لیمو عمانی، فلفل سیاه، آبغوره و کمی آب نارنج به قابلمه اضافه می‌کنیم. البته نکته لازم به ذکری نیز وجود دارد، که حتما لیمو عمانی ها را از وسط نصف کرده و تخمه های آن را جدا می‌کنیم.

گام نهم

گام دهم

در ۱۵ دقیقه پایانی طعم خورشت را می‌چشیم و در صورت نیاز مقداری نمک، فلفل سیاه و انواع ادویه های دلخواه خود را اضافه می‌کنیم. پس از اینکه خورشت به خوبی روغن انداخت، آن را در ظرف خورشت خوری کشیده و به همراه برنج سرو می‌کنیم.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش ها و قسمت آموزش آشپزی آکادمی انتیراپ با طرز تهیه انواع غذاها نیز آشنا شوید.

سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen