حواله سوئیفت چیست؟

حواله سوئیفت چیست؟
مقالات 1402 / 09 / 27

یکی از روش های پرداخت بانکی، حواله ارزی بانکی می‌باشد. این روش معمولا مناسب افرادی است که قصد دارند برای افراد دیگری که در کشورهای مختلفی هستند، پولی به حسابشان واریز کنند. یکی از این حواله ها، حواله سوئیفت می‌باشد. سوئیفت یکی از رایج ترین روش ها برای ارسال حواله به سایر کشورهاست.

swift چیست

SWIFT نام موسسه ای است که در سال 1973، با حمایت 239 بانک از 15 کشور دنیا، در کشور بلژیک ثبت شد. SWIFT مخفف عبارت Society for the Worldwide Interbank Financial Telecommunication است. حواله سوئیفت به نوعی پیام های بانکی استاندارد مشهور است. این شبکه SWIFT توسط موسسه تعاونی غیر انتفاعی اداره می‌شود. در واقع می‌توان گفت SWIFT شبکه ای است که از آن برای انتقال پول بین بانکی در سطح جهان استفاده می‌شود.

تاریخچه ورود سوئیفت به ایران

بررسی های اولیه برای عضویت بانک های ایرانی در سوئیفت در سال 1364 صورت پذیرفت. این بررسی های انجام شده توسط کارشناسان بانک مرکزی صورت گرفته ولی با توجه به جنگ تحمیلی در آن زمان و اولویت‌های اساسی تر در آن زمان، این عضویت به تعویق افتاد. پس از اتمام جنگ تحمیلی، بانک مرکزی مجددا برای عضویت در شبکه swift اقدام کرد و هیأتی را مأمور هماهنگی با بانک‌های تجاری کرد. 

تارخچه ورود سوئیفت به ایران

بعد از گذشت مدتی و سپری شدن دوره بررسی عضویت، بالاخره ایران در سال 1370 و بعد از هماهنگی های لازم با انواع بانک های تجاری، ایران نیز وارد این شبکه شد و تقاضای عضویت آن پذیرفته شد. بعد از آذر ماه سال 1371، بانک مرکزی ایران به همراه 5 بانک دیگر کار خود را در این زمینه آغاز کردند. این بانک ها شامل بانک تجاری صادرات، بانک ملت، بانک تجارت و بانک سپه.

اطلاعات مورد نیاز برای انجام حواله ارزی

  • SWIFT: کد سوییفت
  • Bank: نام بانک مقصد
  • Country: نام کشور مقصد
  • ACCOUNT / IBAN: شماره حساب یا شماره ای بن
  • Amount: مبلغ درخواستی که می‌تواند به ارز دلار و یورو باشد.
  • Account Name: این اطلاعات می‌تواند شامل نام صاحب حساب، نام و نام خانوادگی وی باشد و اگر حساب به نام شرکت است می‌تواند نام کامل شرکت ارائه شود.

حواله سوئیفت یا SWIFT

کد سوئیفت چیست؟

شاید واژه کد سوئیفت به گوشتان خورده باشد. کد سوئیفت 8 الی 11 رقمی می‌باشد و دارای اهمیت بسیار بالایی است. اگر کد سوئیفت نباشد خدمات مورد نیاز انجام نمی‌پذیرد. هر کدام از ارقام، معنی منحصر به فردی دارند. به صورتی که اگر کد swift دارای 8 رقم باشد چنین معنایی دارد یعنی هنوز شعبه بانک مقصد مشخص نشده است. از این توضیح می‌توان چنین برداشت کرد که دریافت کد سوئیفت های 8 الی 11 رقمی، در حقیقت کد شعبه را مشخص خواهند کرد.

کد سوئیفت یا SWIFT

لازم به ذکر است که خواندن کد سوئیفت به دانش خاصی نیاز دارد.

  • بخش اول: 4 کاراکتر ابتدایی کد سوئیفت، بانک مقصد را برای ما مشخص و نشان می‌دهد. کاراکترهای ابتدایی کد swift را حروف تشکیل می‌دهند. چراکه کد شناسایی بانک ها به صورت حروف می‌باشند.
  • بخش دوم: 2 کاراکتر بعدی (رقم پنجم و ششم) نشان دهنده کشور مقصد می‌باشد. برای ما مشخص می‌کند که کشور مقصد کجاست. برای نمونه TR نشان دهنده و نماد کشور ترکیه است. باید در نظر داشته باشید که این بخش را حروف انگلیسی تشکیل می‌دهد.
  • بخش سوم: 2 کاراکتر بعدی (رقم هفتم و هشتم) کد سوئیفت، نشان دهنده موقعیت بانک مقصد می‌باشد. نشان می‌دهد که بانک مقصد در چه موقعیتی قرار دارد.
  • بخش چهارم: 3 کاراکتر نهایی (رقم نهم، دهم و یازدهم) کد swift، جزء بخش های اختیاری می‌باشد و الزامی بر پر کردن آن نیست. این ارقام کد شعبه بانک مقصد را نشان می‌دهد.

سوئیفت یعنی چه

کارمزد سوئیفت چیست؟

کارمزد swift به عوامل مختلفی بستگی دارد. کارمزد SWIFT همانند انتقال از طریق پی پال (PayPal) صرفا درصدی از پول را اخذ می‌گیرند. کارمزد swift  به میزان فاصله مبدا تا مقصد، میزان هزینه، مدت زمان انتقال، بستگی دارد و بر اساس کشور مبدا و کشور مقصد تعیین می‌شود.

هزینه کارمزد SWIFT به 3 روش انجام می‌گیرد.

  • OUR

در روش OUR تمامی کارمزد پرداختی بر عهده فرستنده میباشد. فرستنده موظف است تمام مبلغ کارمزد را پرداخت نماید.

کارمزد سوئیفت

  • SHA

در روش SHA مبلغ کارمزد پرداختی بر عهده فرستنده و گیرنده می‌باشد. مبلغ کارمزد بین این دو نفر تقسیم می‌شود.

بدین صورت که ابتدا نصف مبلغ کارمزد از حساب فرستنده کسر و نیم دیگر کارمزد پس از رسیدن پول به مقصد، از حساب گیرنده کسر می‌گردد.

  • BEN

در روش BEN همه مبلغ کارمزد از شخص گیرنده اخذ می‌گردد بدین صورت که زمانی که مبلغ واریزی به حساب گیرنده رسید، در هنگام رسیدن، کارمزد از مبلغ کسر می‌شود.

کارمزد SWIFT

مزایای حواله سوئیفت

  • سرعت بالا
  • امنیت قوی
  • طراحی استاندارد
  • هزینه مخابره پیام
  • قابلیت دسترسی به صورت جهانی

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم حواله سوئیفت که یکی از مهم‌ترین روش های پرداخت بانکی در بیشتر کشورها است، پرداختیم. همچنین تاریخچه ورود سوئیفت به ایران، تعریف حواله سوئیفت، کد سوئیفت و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen