لندینگ کرافت چیست و کجا استفاده می شود؟

لندینگ کرافت چی...
مقالات 1402 / 08 / 03

لندینگ کرافت یکی از وسایل حمل و نقل دریایی می باشد، که در زمان های گذشته برای انتقال نیروهای نظامی دریایی استفاده می‌شد. امروزه از لندینگ علاوه بر کاربردهای نظامی در دریا، در جابجایی و حمل و نقل کانتینرها در تجارت و صادرات و واردات کالا استفاده می‌شود. لندینگ کرافت نام های دیگری نیز دارد عبارتند از: ناوچه آب‌خاکی، نیرو پیاده کن و در زبان لاتین Landing Craft. لندینگ کرافت بعضی اوقات لندینگ کرفت یا لندی کرافت نیز در زبان فارسی نامیده می‌شود.

Landing Craft یا همان ناوچه آب‌خاکی، در ابعاد متفاوتی و در طراحی های متنوعی برای فراهم کردن نیازهای لجستیکی مختلف ساخته می‌شوند.تعداد بیشتری از ناوچه آب‌خاکی ها در قسمت جلو دارای دری می باشند که وقتی آن در باز می‌شود، لندینگ کرافت به یک سطح شیب دار تبدیل شده و عمل تخلیه و بارگیری از طریق آن صورت می‌پذیرد.

landing craft چیست

در نبردهای جنگ جهانی دوم استفاده زیادی از Landing Craft ها می‌شد. از موارد استفاده‌ی لندینگ کرافت می‌توان به نبرد نورماندی و جنگ اقیانوس آرام اشاره کرد. 

تاریخچه ناوچه آب‌خاکی

اولین بار از لندینگ کرافت در جنگ جهانی اول در نبرد گالیپولی و یا همان چاناق قلعه که بین نیروهای ائتالفی (شامل: فرانسه، انگلیس، آنزاک ها) و امپراطوری عثمانی ها بود، که برای جابجایی و پیاده کردن نیروها در ساحل مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از landing craft در جنگ های جهانی اول و دوم به شدت افزایش پیدا کرد. امروزه ناوچه آب‌خاکی های جدید تهیه شده‌اند و صرفا کاربرد آن ها نظامی می‌باشد.

نحوه حرکت ناوچه آب‌خاکی (لندینگ کرافت)

ناوچه آب‌خاکی همانند هر وسیله محرکی، نوع حرکت خاصی را دارد. لندینگ برعکس دوبه یا بارج (Barge) موتور دارد و می‌تواند در سطح دریا توسط نیرو محرکه خود حرکت کند. بیشترین کاربرد لندینگ در حمل و نقل، در صادرات و واردات کالاها به جزایر و کانال ها صورت می‌گیرد.

فرق لندینگ با بارج

فرق لندینگ کرافت و بارج

چه کالاهایی را می‌توان با لندینگ حمل کرد؟

  • حمل و نقل بارهای فله
  • حمل و نقل و جابجایی انواع خودروها
  • حمل و نقل و جابجایی انواع کامیون ها
  • حمل و نقل و جابجایی ماشین آلات سنگین
  • حمل و نقل و جابجایی کانتینرهای یخچالی و انواع کانتینر ها

مزایا و معایب لندینگ کرافت ها

مزایا و معایب لندینگ کرافت

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم لندینگ کرافت که یکی از وسیله های حمل و نقلی در حمل و نقل دریایی در تجارت و صادرات و واردات است، پرداختیم. همچنین تاریخچه لندینگ کرافت و نحوه حرکت و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.
عضویت در سامانه انتیراپ و استعلام هزینه حمل و نقل دریایی 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen