قانون FCA چیست؟

قانون FCA چیست؟
مقالات 1402 / 07 / 25

یکی از قوانین مهم اینکوترمز، قانون FCA است. FCA مخفف Free Carrier و به معنای تحویل به حامل است. بر اساس این قانون، فروشنده برای اینکه به تعهد خود عمل کند، ابتدا باید کالای صادراتی را ترخیص کرده و در محل از پیش تعیین شده به حاملی که خریدار تعیین می کند، تحویل دهد.

در صورتی که خریدار نقطه خاصی را مشخص نکرده باشد، فروشنده این فرصت را دارد که محل تحویل کالا را به متصدی حمل انتخاب کند. در صورت نیاز به کمک فروشنده برای انعقاد قرارداد با متصدی حمل و نقل، بر اساس رویه رایج در تجارت مانند حمل و نقل ریلی یا هوایی، فروشنده می‌تواند به مسئولیت و هزینه خریدار اقدام کند. این اصطلاح برای هر نوع روش حمل و نقل مانند حمل و نقل مرکب استفاده می‌شود.

FCA چیست

حمل و نقل در FCA

در این روش می توانید از هر وسیله ایاب و ذهاب استفاده کنید و محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت. در واقع تعیین روش حمل و نقل کاملاً به نظر فروشنده و خریدار بستگی دارد.

محل و یا نقطه دقیق تحویل در FCA

محل‌ تحویل‌ کالا‌ در قرارداد‌ فروش یاد خواهد شد . این محل‌ ممکن‌ است‌ انبار‌ فروشنده یا هر مکان دیگری باشد‌. بهتر‌ است‌ این مکان به صورت تماماً دقیق‌ همراه با نقطه‌ مکانی آورده شود، چرا‌ که در این صورت‌ به خوبی‌ معین خواهد شد که از چه نقطه­ ای ریسک از فروشنده به خریدار‌ انتقال‌ پیدا‌ می‌­کند و مخارج ­ها هم برعهده خریدار‌ خواهد بود‌.

در صورت‌ عدم تعیین‌ محل‌ دقیق‌ از سوی مشتری، فروشنده قادر‌ به معین سازی محلی‌ به پسند خودشان خواهد بود‌. پیشنهاد می‌­شود به منظور ممانعت از مشکلات احتمالی، به صورت دقیق‌ این مکان را مشخص‌ کنید.

تشریفات گمرکی صادرات در FCA

در این قائده، تشریفات‌ صادراتی کالا‌ برعهده فروشنده می‌­باشد. با­ این ­حال، مسئولیتی در ارتباط با انجام‌ یا پرداخت مخارج ­های تشریفات‌ ترانزیت کالا‌ در مملکت های مسیر‌ و همچنین واردات کالا‌ در سرزمین مقصد‌ متوجه‌ فروشنده نخواهد بود‌.

تشریفات گمرکی FCA

وظایف کلی خریدار و فروشنده در قانون FCA

در قائده FCA همانند هر قائده دیگری بخشی از وظایف بر تقبل خریدار‌ و بخشی دیگر برعهده فروشنده می‌باشد. به صورت عام فروشنده الزاماً باید اقدام‌ به دریافت گواهی­ های امنیتی، پروانه‌ ­ها، جوازها و دیگر تشریفات‌ نماید. پس از استرداد کالا‌ به مشتری، این بار‌ ریسک از فروشنده برداشته می‌شود و به خریدار‌ انتقال‌ می‌یابد. پس از آن‌، این خریدار‌ می‌باشد که بایستی وظایفی را بر دوش‌ بگیرد.

الزامات همگانی خریدار در FCA

  • پرداخت بهای کالا‌ مطابق‌ با قرارداد‌ فروش
  • تحویل‌ کالا‌ در صورت‌ برقراری شرایط‌ هدف 
  • کمک‌ به انجام‌ تشریفات‌ صادرات در بخش­ های کاربردپذیر
  • قابلیت ریسک خسارت ­دیدگی یا از میان رفتن‌ کالا‌ پس از تحویل‌ آن
  • پرداخت تمامی هزینه های مرتبط‌ به کالا‌ از وقت تحویل‌ کالا‌ به غیر از مخارج ­های مرتبط به فروشنده
  • اعلام‌ مواردی مانند نام‌ مسئول حمل تعیین ­شده، وقت تحویل‌ کالا‌، شیوه‌ حمل و محل‌ گرفتن کالا‌ به فروشنده
  • تشکیل پیمان نامه حمل و نقل‌ کالا‌ با ریسک و مخارج خود‌ از مکان مذکور شده‌ به منظور حمل در صورت‌ عدم تشکیل پیمان نامه از سوی فروشنده.

حمل و نقل در FCA

الزامات همگانی فروشنده در FCA

  • اجرای تشریفات‌ صادرات در اوضاع کاربردپذیر
  • تهیه‌ کالا‌ و فاکتور فروش به موجب قرارداد‌ فروش
  • عرضه سند‌ تحویل‌ با ریسک و خرج خود‌ به مشتری 
  • همراهی با مشتری برای اخذ‌ مدرک با ریسک و خرج مشتری 
  • پرداخت هزینه­ های بازرسی مانند تحقیق کیفیت‌، توزین‌ و حساب
  • ملاحظه تمامی الزامات ایمنی‌ مرتبط‌ با حمل­ و ­نقل کالا‌ تا وقت تحویل‌ آن
  • تحویل‌ کالا‌ به کریر یا هر فرد معین­ شده‌ از سوی مشتری در تاریخ‌ و زمان‌ هدف 
  • عرضه کلیه اطلاعات‌ مرتبط‌ با ریسک و هزینه­ هایمرتبط به حمل ­و­نقل به مشتری 
  • فرستادن بیانیه ­ای حاکی بر تحویل‌ کالا‌ یا عدم حضور‌ متصدی‌ در زمان تعیین‌ شده‌ در محل‌ معین
  • عرضه همه اطلاعات‌ درباره ریسک و هزینه­ های مرتبط با بیمه کالا‌ به بایع به قصد ترتیبات حمل­‌ونقل‌ کالا‌ در صورت‌ تقاضا بایع 

تحویل و ریسک در قانون FCA

در این روش‌ فروشنده بایستی تحت‌ دو حالت‌ زیر‌ کالا‌ را به مشتری تحویل‌ دهد‌:

  • در صورتی که موقعیت معین‌ به منظور تحویل‌ کالا‌، انبار‌ فروشنده می‌باشد چنانچه کالا‌ بر روی وسیله‌ حمل انتخابی از سوی مشتری بارگیری بشود کالا‌ تحویل‌ داده شده‌ فرض‌ خواهد شد و در نهایت ریسک به بایع انتقال‌ می­‌یابد.
  • درصورتی‌که موقعیت معین شده‌ محلی‌ به غیر از خزانه فروشنده باشد‌ در صورتی که کالا‌ بر روی وسیله‌ حمل تهیه‌ شده‌ از سوی فروشنده قرار بگیرد، به مکان معین شده‌ برسد، کاملا آماده‌ خالی کردن از روی وسیله‌ فروشنده باشد‌ و به مسئول حمل یا شخص‌ معین سازی شده‌ از سوی مشتری تحویل‌ داده شود‌، تحویل‌ داده شده‌ قلمداد‌ می­‌گردد.

آنگاه از تحویل‌ کالا‌ ، فروشنده دیگر ریسکی برعهده نخواهد داشت و مبلغ ها به بایع منتقل‌ می‌شود‌ .

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم FCA (قانون FCA اینکوترمز) که یکی از قوانین و قوائد مهم در تجارت بین المللی است، پرداختیم. همچنین قانون FCA، حمل و نقل در FCA و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen