اینکوترمز DAF چیست؟

اینکوترمز DAF چ...
مقالات 1402 / 08 / 30

قاعده DAF یکی از قوانین اینکوترمز می‌باشد. این قاعده یکی از رایج ترین و پرکاربرد ترین اصطلاحات در تجارت بین الملل می‌باشد و در قراردادهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاح می‌تواند زمانی مورد استفاده قرار گیرد که کالا توسط حمل و نقل ریلی و حمل و نقل جاده ای حمل می‌شود. فروشنده جهت حمل و نقل به محل تحویل مشخص شده در مرز پرداخت می‌کند. مشتری، کالا را ترخیص می‌کند و جهت حمل و نقل از مرز به کارخانه خویش، هزینه ای پرداخت می‌کند. گذر از خطر در مرز رخ می‌دهد.

اصطلاح قاعده DAF ممکن است بدون توجه به شیوه حمل و نقل، بکار برده شود. 

DAF در اینکوترمز

واژه (DAF (DELIVERED AT FRONTIER یا همان تحویل کالا در مرز، به این معناست‌ که‌ فروشنده‌ تحویل‌ کالا را زمانی به‌ انجام‌ می‌دهد که‌ کالا را بعد از ترخیص‌ جهت صدور، و نه‌ برای‌ ورود، بر روی وسیله‌ نقلیه‌ حامل کالا (وسیله نقلیه ای که کالا توسط آن آورده شده است)، به‌ صورت‌ تخلیه‌ نشده‌، در نقطه‌ و محل‌ مشخص شده‌ در مرز (اما قبل‌ از مرز گمرکی‌ کشور مجاور) در اختیار خریدار قرار دهد.

از این رو بسیار مهم است که نام مرز موردنظر همراه با نام نقطه و محل مدنظر به صورت واضح معین شود.

برای آشنایی بیشتر با اینکوترمز چیست، کلیک کنید.

درصورتی که طرفین تمایل داشته باشند که فروشنده مسئولیت تخلیه کالا از وسیله حامل کالاها را متقبل شود و همچنین ریسک ها، خطرات و مخارج تخلیه را برعهده داشته باشد، این موضوع بایستی با به صورت واضح و صریح در قرارداد درج شود.

مورد دیگر هم اینکه اصطلاح DAF می‌تواند برای انواع روش های حمل و نقل و زمانی که کالا در مرز زمینی تحویل داده می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد.

وقتی که تحویل کالا در بندر کشور مقصد، بر روی اسکله یا بارانداز و یا بر روی عرشه کشتی انجام می‌شود، بایستی از اصطلاحات «تحویل‌ کالا روی‌ عرشه‌ کشتی‌ در بندر مقصد (DES)» و «تحویل‌ کالا روی‌ اسکله‌ در بندر مقصد (DEQ)» استفاده نمود.

تعهدات فروشنده در اینکوترمز DAF

  1. تهیه کالا بر طبق قرارداد ----- فروشنده بایستی كالاها، سياهه تجارى و يا پيام الكترونيكى معادل آن را و همچنین سایر گواهی های درخواست شده در قرارداد را تهیه کند.
  2. مجوزها، تشریفات و اجازه نامه ها ---- فروشنده کالاها، بایستی مجوزات و یا دیگر اجازه نامه های رسمی جهت صدور کالاها و یا دیگر اسناد موردنیاز به منظور قرار دادن کالا در اختیار مشتری را دریافت نماید. 
  3. قرارداد حمل و بیمه ---- فروشنده کالا در قبال قرارداد حمل تعهد دارد.
    نکته! فروشنده کالا در برابر قرارداد بیمه هیچگونه تعهدی ندارد.
  4. تحویل دادن ---- فروشنده بایستی طبق تاریخ تحویل مندرج در قرارداد، کالاها در  محل تحویل معین شده در مرز، به صورت تخلیه نشده و بر روی وسیله نقلیه حامل کالا، به خریدار تحویل دهد.
  5. انتقال خطر ----- فروشنده بایستی تمامی خطرات، ریسک ها و آسیب های احتمالی که ممکن است برای کالا اتفاق بیافتند را برعهده گیرد.
  6. تقسیم هزینه ها و مخارج ---- فروشنده افزون بر هزینه های قرارداد حمل بایستی تمامی هزينه‌هاى مربوط به كالا را تا هنگام تحویل کالا به خریدار،‌ بپردازد.
  7. اطلاع به خریدار ---- فروشنده بایستی در مورد ارسال کالا به محل مشخص شده در مرز، به خریدار اطلاع دهد و همچنین از وجود هر اتفاق یا هرمورد دیگری خریدار را مطلع سازد. 
  8. مدرك تحويل، سند حمل و نقل يا پيام الكترونيكى معادل آن ---- فروشنده بایستی به هزينه خود، سند متداول يا مدرك ديگرى را به منظور تحويل كالا در محل مشخص شده در مرز طبق قراردادهای حمل و بیمه، جهت خريدار تهيه كند. 
  9. بررسی، بسته بندی و علامت گذاری کالاها ---- فروشنده کالا بایستی مخارج عملیات بررسی کالاها را به منظور تحویل دادن کالاها به خریدار، پرداخت کند.
  10. انجام دیگر تعهدات وی در برابر خریدار 

نکته! فروشنده کالا در صورت درخواست خریدار بايستی اطلاعات موردنیاز را در مورد بيمه كالا جهت وى تهيه كند.

اینکوترمز DAF چیست

تعهدات خریدار در اینکوترمز DAF

  1. پرداخت هزینه کالا ---- خریدار  بایستی مبلغ کالاها مطابق با قرارداد منعقد شده، پرداخت نماید.
  2. اخذ مجوزها، اجازه نامه ها و تشریفات ---- خریدار کالا بایستی به مسئولیت و هزینه خود، مجوزها و اجازه نامه های رسمی و یا اسناد موردنیاز جهت ورود کالا را دریافت کند. همچنین درصورت نیاز تمامی تشریفات گمرکی مورد نیاز برای ورود کالا و ترانزیت بعدی را انجام دهد.
  3. تحویل کالا ---- خریدار کالا بایستی زمانی که فروشنده کالا، کالاها را بر روی وسیله نقلیه تحویل میدهد، آنها را تحویل بگیرد.
  4. انتقال خطر ---- خریدار کالا باید تمامی خطرات و آسیب هایی را که پس از تحویل گرفتن کالا از فروشنده، ممکن است بروز دهند را متقبل شود.
  5. تقسیم هزینه ها ---- خریدار کالا بایستی تمای مخارج مرتبط به کالا را بعد از تحویل گرفتن از فروشنده، مخارج تخلیه لازم جهت تحویل گرفتن کالا از وسیله نقلیه آورنده کالاها، در محل تحویل معین شده در مرز، پرداخت کند.
  6. اطلاع به فروشنده ---- خريدار کالا بايستی هرگاه حق تعيين زمانى در مدت توافق شده و يا نقطه‌اى براى تحويل گرفتن كالا با او باشد، در اين خصوص به فروشنده اطلاع كافى بدهد.
  7. مدرك تحويل، سند حمل و نقل يا پيام الكترونيكى معادل آن ---- خریدار کالا بایستی اسناد حمل و نقل و سایر مدارک تحویل کالا را که فروشنده به وی تسلیم میکند را قبول نماید. 
  8. بازرسی کالا ---- خریدار کالا بایستی هزینه های بازرسی کالا قبل از حمل را، پرداخت نماید. (البته بجز زمانی که بازرسی تحت نظارت مقامات کشور صادرکننده باشد.) 
  9. انجام دیگر تعهدات وی در برابر فروشنده

نکته! خریدار کالاها، در قبال قرارداد حمل و قرارداد بیمه هیچ تعهدی ندارد.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم قاعده DAF (قانون DAF اینکوترمز) که یکی از قوانین و قواعد مهم در تجارت بین المللی است، پرداختیم. همچنین معرفی DAF، وظایف فروشنده و خریدار کالا در قانون DAF اینکوترمز و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen