حمل و نقل بین المللی و انواع آن

حمل و نقل بین ا...
مقالات 1402 / 08 / 24

حمل و نقل بین المللی، شامل حمل و نقل کالاها و محصولات از یک کشور به کشور دیگر با استفاده از وسایل مختلف مانند کامیون، وانت، قطار، کشتی و هواپیما است. این حمل و نقل، معمولا برای تجارت و مبادله کالا و خدمات بین کشورها انجام می‌شود. شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، وظیفه جابجایی کالاها و محصولات در سراسر جهان را بر عهده دارند و برای این کار باید با قوانین و مقررات گمرکی و حمل و نقل بین‌المللی آشنا باشند.

انتیراپ با سال‌ها تجربه در زمینه حمل و نقل بین‌المللی بار در سراسر جهان و اخذ مجوزهای لازم برای حمل و نقل بین‌المللی، یکی از معتبرترین ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بین‌المللی می‌باشد. این مجموعه، شامل کلیه خدمات کریری و فورواردی، حمل و نقل ترکیبی، خدمات کاپوتاژ، ترخیص کالا، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی و سایر خدمات مرتبط با واردات و صادرات کالا، از جمله انبارداری در مبدا، تنظیم اسناد، جابجایی، بارگیری و تحویل بار، خدمات کارگو، حمل هوایی اکسپرس و همچنین گمرکات کشورها را به صورت درب به درب انجام می‌دهد.

حمل و نقل بین المللی چیست؟

به حمل و نقل مسافر یا کالا بین دو کشور، حمل و نقل بین‌المللی عنوان می‌شود. کشورها ممکن است مرزهای زمینی، دریایی یا هوایی بین خود داشته باشند. از آن جایی که حمل و نقل نقش مهمی در تجارت بین‌الملل ایفا می‌کند، کسب‌وکارها باید روش حمل و نقل مناسب را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنند تا اطمینان حاصل کنند که بسته‌هایشان به طور کارآمد و مقرون به صرفه تحویل می‌شوند. عواملی بر تصمیم گیری شرکت در مورد نوع حمل و نقل تأثیرگذار است. نیازهای تجاری، کشور مقصد و نوع کالا از جمله عواملی هستند که بر حمل و نقل کالا تأثیر می‌گذارند. جاده، دریا، راه‌آهن و هوا، چهار مسیر واردات و صادرات هستند. به عنوان اولین گام، کسب و کارها باید به تمام بخش‌های پروژه خود نگاه کنند و در مورد آن چه که باید تحویل داده شود، از جمله اندازه، وزن و نوع کالا آگاهی پیدا کنند.

به عنوان مثال، برای حمل و نقل برخی کالاها مانند: غذا، دارو یا حیوانات، سرعت بسیار مهم است و انتخاب کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیر مهم است. هنگام حمل و نقل برخی دیگر از کالاها، هزینه‌های حمل و نقل، اصلی‌ترین عاملی است که در انتخاب روش حمل و نقل باید در نظر گرفته شود که بستگی به طرفین معامله دارد. مقصد، قوانین کشور، ارزش کالا و خطرات حمل و نقل و قوانین گمرکی عوامل دیگری هستند که باید در نظر گرفته شوند. بنابراین، مسئولین حمل و نقل بین المللی باید کیفیت، هزینه، زمان و شرایط را در نظر بگیرند تا بهترین انتخاب را داشته باشند. اکنون باید بررسی کنیم که فرآیند و مزایای هر نوع حمل و نقل بین‌المللی چیست.

حمل و نقل بین المللی چیست

حمل و نقل بین‌المللی یکی از نیازهای ضروری، اساس تجارت و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. در نتیجه، شکست حمل و نقل بین‌المللی باعث مهار رشد اقتصادی، کاهش کارایی بخش‌های اقتصادی و محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی به سطوح خود مصرفی شده است. به همین دلیل کارشناسان حمل و نقل بر این باورند که بین کارایی صنعت حمل و نقل و بازده کلی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه بین فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، تجاری و خدماتی در سطح ملی و سطح بین‌المللی می‌دانند. بنابراین، حمل و نقل یکی از عوامل اصلی و کلید توسعه و تحول کشورهای پیشرفته است. اگر ارتباط این کشورها با دنیای خارج قطع شود، علیرغم فناوری پیشرفته، موقعیت جهانی خود را از دست خواهند داد و چرخ‌های غول پیکر اقتصاد پر رونق آن‌ها از چرخش باز می‌ایستند. صنعت حمل و نقل به عنوان پیش‌نیاز و زیرساخت توسعه، نقش مهم و موثری در توسعه امکانات و استعدادهای بالقوه جامعه ایفا می‌کند. توسعه این صنعت، موجب رونق اقتصادی و سایر فعالیت‌ها و نیز افزایش تولید ناخالص ملی می‌شود. همچنین به طور مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد اشتغال، توسعه مناطق مختلف و رفع انزوا از مناطق محروم و آسیب‌پذیر کشور بسیار موثر است. در بین بخش‌های مختلف، حمل و نقل ریلی به دلیل مزایایی چون سرعت بارگیری و تخلیه بالا، مدیریت و کنترل متمرکز، ضریب ایمنی بالاتر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و... جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است که در این راستا، ترانزیت یکی از منابع مهم کشور از نظر درآمدهای ارزی و مستقل از صادرات نفت است. همچنین، راه آهن با امکانات گسترده می‌تواند بازوی قوی عملیاتی در این زمینه باشد.

انواع حمل و نقل بین المللی بار

همان‌طور که گفته شد روش های حمل و نقل کالا در تجارت بین الملل، عمدتا از چهار مسیر جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی است که هر مسیر با توجه به متغیرهای مختلفی از جمله نوع بار، مسافت جابجایی، هزینه و ایمنی و... بستگی دارد.

انواع حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل دریایی

بدون اغراق می‌توان گفت بیشترین حجم کالا از طریق دریا حمل می‌شود و یکی از پرطرفدارترین روش‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا به شمار می‌رود. نیمی از سطح زمین را دریاها و اقیانوس‌ها پوشانده‌اند و اکثر کشورهای جهان به دریاها و آب‌های آزاد دسترسی دارند. ایران، همچنین به یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان یعنی خلیج فارس دسترسی دارد و عمده کالاهای تولیدی آن از این مسیر صادر می‌شود. علاوه بر این، دریای مازندران نیز وسیله بسیار مناسبی برای ارتباط و صادرات کالا به کشورهای اوراسیا محسوب می‌شود که کشورهای مختلف بسیاری را شامل می‌شود.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی، نوع دیگری از حمل و نقل بین‌المللی است. حمل و نقل هوایی با اختراع هواپیما متولد شد و در مقایسه با روش‌های دیگر، روشی جدید محسوب می‌شود. معمولا هر کشوری دارای یک پایانه هوایی باربری است که به آن فرودگاه بار نیز می‌گویند. چندین فرودگاه باربری و صادراتی در ایران وجود دارد که فرودگاه پیام کرج یکی از آن‌هاست.

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل جاده‌ای، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین وسیله حمل و نقل کالاهای بین‌المللی از سراسر جهان است و امروزه نیز بخش مهمی از تجارت جهانی، از این طریق انجام می‌شود. جاده ابریشم و سایر راه‌های ارتباطی بین کشورها گواه قدمت این روش است. از آن جایی که ایران روابط تجاری گسترده‌ای با همسایگان خود دارد، بخش قابل توجهی از صادرات آن از طریق زمین انجام می‌شود. روش جاده‌ای را می‌توان یکی از محبوب‌ترین روش‌های حمل و نقل کالا دانست. کامیون‌ها اصلی‌ترین وسیله حمل و نقل کالا توسط جاده‌ها و شرکت‌های باربری بخش اصلی این بخش هستند.

حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل ریلی

حمل ونقل ریلی، یکی دیگر از روش‌های حمل و نقل جاده‌ای است که اگر چه شباهت‌هایی با حالت جاده ای دارد، اما تفاوت‌هایی نیز دارد. قطارهای باری، وسیله‌ای برای حمل و نقل کالا از طریق راه آهن هستند. در ایران، ارتباط ریلی با چندین کشور همسایه برقرار شده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده این ارتباط بیشتر شود. بسیاری از کشورها و بازارهای دیگر، از طریق ارتباط ریلی با چندین کشور همسایه، قابل دسترسی هستند. در ایران، روش ریلی عمدتا در چندین کشور از جمله کشورهای اوراسیا و ترکیه استفاده می‌شود.

حمل و نقل ریلی

بهترین روش های حمل و نقل کالا در تجارت بین المللی

بهترین روش برای ارسال کالا در سطح بین‌المللی، به نوع کالا، مسافت و مقصد بستگی دارد. به عنوان مثال، حمل و نقل کالاهای سنگین و حجیم مانند ماشین آلات و تجهیزات صنعتی با استفاده از کشتی و قطار مناسب‌تر خواهد بود، در حالی که برای حمل و نقل کالاهای حساس و زمانبندی شده، بهتر است از هواپیما استفاده شود. علاوه بر این، هزینه‌های حمل و نقل، زمان تحویل و مقررات گمرکی نیز باید در نظر گرفته شود. بنابراین، برای انتخاب بهترین روش حمل و نقل بین المللی بهتر است با شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مشورت کنید.

با توجه به رشد روزافزون تجارت جهانی، حمل و نقل بین‌المللی، از اهمیت بالایی برخوردار است. این حمل و نقل باعث افزایش تجارت، رشد اقتصادی، ایجاد شغل و افزایش درآمد کشورها می‌شود. همچنین با استفاده از حمل‌ونقل بین‌المللی، کالاها و خدمات، سریع و با کیفیت به مقصد می‌رسند و باعث افزایش رضایت مشتری و بهبود روابط تجاری می‌شوند. بنابراین، روش‌های حمل و نقل کالا در تجارت بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است و توسعه تجارت جهانی نیازمند این است که حمل و نقل با کیفیت و ایمنی بالا انجام شود. حمل و نقل بین‌المللی، یکی از راه‌های حیاتی مهم اقتصاد و جهان است و مسیرهای واردات و صادرات را برای همه کشورها فراهم کرده است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، حمل و نقل بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادیم که شامل حمل و نقل کالاها و محصولات، از یک کشور به کشور دیگر، با استفاده از وسایل مختلف مانند کامیون، وانت، قطار، کشتی و هواپیما است. در ادامه، به انواع حمل و نقل بین‌‌المللی پرداختیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ، خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات میتوانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen