صادرات رب گوجه فرنگی

صادرات رب گوجه ...
مقالات 1402 / 09 / 25

رب گوجه فرنگی یا رب بادمجان رومی خمیری است غلیظ که از گوجه فرنگی تهیه می‌شود و در آشپزی از آن استفاده می‌شود. روش درست کردن رب گوجه فرنگی، در ابتدا گوجه فرنگی ها دانه گیری و سپس پوست گیری می‌شوند. سپس برای چند ساعت تحت خلاء می‌پزند. مرحله بعد از غلظت آن میکاهند و دوباره رب را می‌پزند و در نتیجه یک کنسانتره غنی بدست می‌آید. پوره گوجه فرنگی نیز یکی از محصولات حاصل شده از گوجه فرنگی می‌باشد. پوره گوجه فرنگی شامل گوجه فرنگی پخته شده می‌باشد که ماندگاری آن بین رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی خرد شده می‌باشد.

صادرات گوجه فرنگی از ایران

صادرات گوجه فرنگی و رب آن، دو گروه از منابع درآمد زا و پرسود در تجارت می‌باشند که نقش حیاتی برای رونق اقتصادی کشور ایفا می‌کند. صادرات گوجه از گروه صادرات میوه و سبزیجات تازه و صادرات رب از گروه مواد غذایی، در تجارت بسیار مورد توجه قرار دارد. برخی از کشورهای همسایه، هدف خوبی برای صادرات رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی می‌باشند. کشورهای همسایه نظیر: ترکیه و روسیه.

صادرات گوجه فرنگی از ایران

میوه گوجه فرنگی از ایران به کشورهای مختلفی در بسته بندی و به صورت تازه صادر می‌شود. این مسئله نیز برای رب گوجه فرنگی نیز وجود دارد.

کشورهای هدف صادرات رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی از ایران، که بیشترین صادرات این دو محصول به آنها می‌باشد، عبارتند از:

  • عراق
  • عمان
  • روسیه
  • سوریه
  • افغانستان
  • قزاقستان
  • تاجیکستان
  • امارات متحده عربی

این دو محصول، سالانه بیشتر از یک میلیون تن، به این کشورها صادر می‌شوند.

تجارت گوجه فرنگی

مهمترین کشورهای صادرکننده گوجه فرنگی در جهان

در این قسمت مهمترین کشورهای صادرکننده گوجه فرنگی در جهان را به ترتیب درآمد برایتان می آوریم.

  • مکزیک
  • هلند
  • اسپانیا
  • مراکش
  • ترکیه

مهمترین کشورهای وارد کننده گوجه فرنگی در جهان

  • آمریکا
  • آلمان
  • فرانسه
  • انگلستان
  • روسیه

کشورهای وارد کننده گوجه فرنگی در جهان

رتبه بندی کشورهای برتر جهان در صادرات رب گوجه فرنگی

به ترتیب عبارتند از:

  • ایتالیا
  • چین
  • آمریکا
  • اسپانیا

کشور ایران در تجارت و صادرات رب گوجه فرنگی، رتبه ششم را در میان کشورهای برتر، به خود اختصاص داده است. سالانه در ایران در حدود 7 میلیون گوجه فرنگی تولید می‌شود. از مقدار تولید شده، 800 هزار تن برای تولید گوجه فرنگی اختصاص می‌یابد. رقمی نزدیک به 130 هزار تن و یا کمی بیشتر، در جهت صادرات رب گوجه فرنگی آماده می‌شود.

رتبه بندی کشورهای برتر جهان در صادرات رب

رب اسپتیک چیست؟

شاید واژه اسپتیک به گوشتان خورده باشد، ولی با مفهوم آن آشنایی نداشته باشید. اسپتیک که در زبان لاتین به آن Aseptic نیز می‌گویند. اسپتیک یکی از انواع روش های بسته بندی می‌باشد. امروزه روش بسته بندی اسپتیک کاربردهای زیادی در جهت بسته بندی مواد غذایی دارد. در فرایند آسپتیک مواد غذایی با استفاده از روش های گرمایی و در زمان کوتاه استریل شده تا کیفیت مواد غذایی حفظ شود و سپس در داخل بسته بندی های ضد عفونی شده پر می‌شوند. 

رب آسپتیک در بشکه های 220 لیتری برای صادرات پر می‌شوند و معمولا عرضه آنها به بازار با بریکس 32 تا 38 انجام می‌گیرد. بنابراین بسته بندی های آسپتیک مواد غذایی باعث افزایش ماندگاری محصولات در فضای آزاد می‌گردد و برای نگهداری مواد غذایی در بسته بندی های اسپتیک به سردخانه نیازی نیست. همین موضوع باعث شده است که برای رب اسپتیک نسبت به انواع فله، تقاضای زیادی وجود داشته باشد.

رب آسپتیک چیست

بریکس رب گوجه فرنگی چیست؟

رب های گوجه فرنگی که از تلغیظ آب گوجه فرنگی بدست می آیند، و به صورت فله، اسپتیک و کنسروی روانه بازار می‌شوند.  سنجش کیفیت رب گوجه فرنگی توسط پارامترهای مختلف شیمیایی و فیزیکی انجام می‌شود. یکی از مهمترین پارامترهای فیزیکی  در سنجش کیفیت رب، بریکس رب می‌باشد که نشان دهنده ی غلظت رب گوجه فرنگی می‌باشد. شاخص بریکس رب، نسبت به مواد جامد محلول در رب را، بدون در نظر گرفتن نمک اندازه گیری می‌کند. مطابق استاندارد تعریف شده توسط سازمان ملی استاندارد بریکس رب گوجه فرنگی باید حداقل 25 باشد. معمولا بریکس رب کنسروی 25 الی 28،  بریکس رب فله 28 الی 32 و بریکس رب اسپتیک 32 الی 38 می‌باشد.

مجوزهای صادرات رب گوجه فرنگی

مجوزهای صادرات رب گوجه فرنگی

مراحل اخذ گواهی بهداشت برای صادرات رب گوجه فرنگی

  1. ارسال درخواست کتبی متقاضی صادرات برای صدور گواهی بهداشت محموله ای و یا گواهی بهداشت زمان دار
  2. ارائه تعهد نامه مبتنی بر عدم استفاده از مواد اولیه واردات با ارز حمایتی در تولید محصول مورد درخواست اخذ گواهی بهداشت
  3. ارائه تصویر پروانه بهداشتی تولید محصول با تاریخ معتبر
  4. ارائه اسناد و مدارک مرتبط به صادرات کالا از گمرک درصورتی که محموله و یا محموله صادراتی قبلی داشته باشد.
  5. ارائه لیست دقیق و یا پکینگ لیست (Packing List / لیست عدل بندی) برای صدور گواهی بهداشت محموله ای.

نکات مهم در صادرات گوجه فرنگی

گوجه فرنگی میوه ای است که در دسته سبزیجات تازه قرار دارد، که ظاهری سرخ و آبدار دارد. در ایران انواع مختلفی از گوجه فرنگی پرورش داده می‌شود که بسته بندی و آماده سازی آنها نیز باهم فرق دارند. هر چه میوه گوجه فرنگی، ظریف تر باشد و پوست نازک تری داشته باشد باید برای بسته بندی و صادرات آن یک برنامه‌ریزی دقیق تری داشت.

نکات مهم در صادرات گوجه فرنگی

ذخیره سازی و نگهداری میوه تازه گوجه فرنگی، باید در دمای مناسب و استاندارد انجام گیرد. هر محصول و مواد غذایی برای صادرات قوانین و استانداردهایی را دارد. بطور مثال در هر بسته بندی، گوجه ها باید از بابت تعداد و وزن کاملا مشخص باشند.  از خصوصیات گوجه فرنگی های صادراتی، بدون لک و بدون آسیب دیدگی بودن روی سطح بیرونی می‌باشد. میوه های گوجه فرنگی صادراتی باید کاملا رسیده و قرمز رنگ باشند.

نکات مهم صادرات گوجه فرنگی

برای صادرات گوجه فرنگی از میوه هایی که به روش ارگانیک پرورش داده شده اند و سالم تر هستندف استفاده می‌شود. در صورتی که گوجه فرنگی ها ظرفیت صادراتی نداشته باشند و یا مرغوب نباشند، به کارخانه ها به جهت تولید و تهیه رب فرستاده می‌شوند. در همین امتداد صادرات رب گوجه فرنگی اهمیت بسزایی پیدا می‌کند. که در قسمت بعدی به آن خواهیم پرداخت.

نکات مهم در صادرات رب گوجه فرنگی

صادرات رب گوجه فرنگی نیز همانند گوجه فرنگی و یا هر محصول دیگری به هر کشور، باید از اصول و ضوابط خاصی پیروی کند. بدست آوردن بازارهای برخی کشورها مثل عراق، امارات متحده عربی و عمان ساده تر می‌باشد. اما در مقابل صادرات رب گوجه فرنگی به کشور روسیه نسبت به کشور های نامبرده شده، کمی سخت تر می‌باشد و زمان بیشتری طول می‌کشد.

نکات صادرات گوجه فرنگی

برای صادرات رب گوجه فرنگی باید از بسته بندی های استاندارد استفاده شود. حمل به صورت قوطی فلزی یا حمل فله ای که در بشکه ها یا حلبی ها صورت می گیرد از هر نظر باید بهداشتی باشد.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم صادرات رب گوجه فرنگی که یکی از مهم‌ترین محصولات غذایی صادراتی در بیشتر کشورها است، پرداختیم. همچنین مهمترین کشورهای صادرکننده رب گوجه فرنگی، مهمترین کشورهای واردکننده رب گوجه فرنگی و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه حمل و نقل زمینی انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen