صادرات پای مرغ

صادرات پای مرغ
مقالات 1402 / 06 / 19

یکی از غنی ترین، مفید ترین و پرطرفدار ترین مواد غذایی، پای مرغ می‌باشد. پای مرغ گرانترین مواد غذایی در کشورهای جنوب شرق آسیا مِن جمله کشورهای چین، ویتنام و فیلیپین می‌باشد.

پای مرغ، یکی از محصولات غذایی می‌باشد، که منبعی غنی از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های موردنیاز بدن است که بدن انسان به طور طبیعی قادر به تولید آنها نمی‌باشد. پای مرغ در پیشگیری از پوکی استخوان و جوانسازی پوست نقش مهمی دارد. بنابراین در سبد غذایی بسیاری از مردم شرق آسیا سهم مهمی دارد. در دو دهه اخیر، صنعت فراوری و صادرات پای مرغ در ایران رونق یافته است از این رو صنعت نوپایی به شمار می‌آید. تا دو دهه قبل بجز مقدار بسیار کمی که به مصرف غذایی می‌رسید ما بقی آنها جهت استفاده در خوراک طیور استفاده می‌شد که سود دهی بسیار کمی برای صنعت و کشور به همراه داشت.

تجارت پای مرغ

کشور ایران، ظرفیت مناسبی برای تولید و صادرات پای مرغ به کشورهای همسایه دارد و سود مناسبی را در این زمینه نصیب تجار و بازرگانان می‌کند.

مصرف پای مرغ در ایران

در ایران، افراد ذهنیت خوبی در مورد پای مرغ ندارند، به همین دلیل استفاده از پای مرغ در کشور ما بسیار کم می‌باشد. این ماده غذایی مفید در ایران مصرف کمی دارد.

ولی با توجه به روند تغذیه ای جامعه که بیشتر به سوی غذاهای فرآوری شده و فست فود می‌رود، با این روند در چند دهه آینده مردم ایران به پوکی و نرمی استخوان دچار خواهند شد.

قوانین مربوط به صادرات و واردات مرغ در ایران

مرجع این قوانین، کتاب مقررات صادرات و واردات ایران، قسمت یادداشت های فصل دوم کتاب می‌باشد.

برای ورود و صادرات قطعات مرغ، مِن جمله پای مرغ، باید طبق ماده 7 قانون دامپزشکی مصوب 1350 پیش رفت.

  • ماده 7: ورود و صدور هر نوع دام زنده، تخم مرغ نطفه دار، اسپرم دام، فرآورده های خام دامی، داروها و واکسن ها و سرم ها و مواد بیولوژیکی و مواد ضدعفونی و سموم دامپزشکی و مواد غذایی متراکم و مکمل های غذای دام و داروهایی که برای ساختن مواد نامبرده موردنیاز است باید با موافقت وزارت کشاورزی صورت گیرد. 
  • ورود محصولات مشمول فصل دوم کتاب مقررات صادرات و واردات (گوشت و احشای خوراکی)، از حیوانات حرام گوشت یا از حیوانات حلال گوشت به طریق ذبح غیراسلامی ممنوع است.

قوانین مربوط به صادرات و واردات مرغ در ایران

مدارک موردنیاز برای ترخیص پای مرغ از گمرک

همه کالاهایی که به ایران وارد یا از ایران صادر میشوند، همانند دیگر کشورهای جهان، باید مورد کنترل و بررسی قرار گیرند تا از تخلفات و قاچاق جلوگیری شود. به همین منظور، اداره گمرک تاسیس گردیده است. وظیفه اداره گمرک، صدور مجوز ترخیص کالا برای محموله های قانونی (مطابق قوانین و دستورالعمل های اداره گمرک صادر یا وارد شده‌ اند) می‌باشد. ترخیص کالاها روند پر پیچ و خمی دارد، از این رو ترخیص کار رسمی اداره گمرک، به کمک تجار و بازرگانان می‌رود و آنها را راهنمایی می‌کند.

ترخیص کار رسمی اداره گمرک و یا تجار و بازرگانان، در صورتی که قصد ترخیص پای مرغ از گمرک را داشته باشند باید برای اخذ مجوزات زیر از سازمان های مربوطه اقدام نمایند:

  • نیاز به شناسه کالا
  • مجوز فنی از سازمان دامپزشکی
  • مجوز ارزی از وزارت جهاد کشاورزی
  • مجوز فنی از وزارت جهاد کشاورزی برای اعلام تاریخ اعتبار

مجوزهای موردنیاز برای ترخیص پای گمرک از گمرک

تعرفه گمرکی پای مرغ

ترخیص پای مرغ تازه یا سرد کرده: کد تعرفه گمرکی برابر با 02071330 میباشد. 

محصول وارداتی کد تعرفه گمرکی حقوق ورودی اولویت کالایی توضیحات
پای مرغ تازه یا سرد کرده 02071330 55% 2 تعرفه ورودی برحسب Kg محاسبه میگردد.
پای مرغ منجمد 02071440 55% 2 تعرفه ورودی برحسب Kg محاسبه میگردد.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم صادرات پای مرغ که یکی از مهم ترین ها در صادرات، واردات و تجارت کشورها است، پرداختیم. همچنین قوانین مربوط به صادرات و واردات مرغ در ایران، تعرفه گمرکی پای مرغ و... را بررسی کردیم. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات می‌توانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه آنلاین خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen