فریت بار چیست؟

فریت بار چیست؟
مقالات 1402 / 09 / 15

فریت بار، اصطلاحی برگرفته از کلمات لاتین فریت (Freight) و بار (Cargo) است. امروزه، روش‌های حمل و نقل بار بسیار گسترده شده و به هر طریقی انجام می‌شود، که این کار توسط شرکت‌های حمل و نقل مختلف انجام می‌شود. فریت بار، یکی از این روش‌های انتقال بار است که بسیار رایج شده است. فریت بار شامل ارسال بار از طریق کامیون، قطار، کشتی و هواپیما می‌شود. در فریت بار کالا به همراه جزئیات، به شرکت حمل و نقل تحویل داده شده و در خارج از کشور تحویل گرفته می‌شود.

برای آشنایی با بار کارگو کلیک کنید.

فریت بار چیست؟

فریت بار به حمل و نقل کالا که از طریق کامیون، قطار، کشتی و یا هواپیما گفته می‌شود؛ که بیشتر برای ارسال بار از طریق هواپیما و برای بارهای مسافری یا غیر تجاری استفاده می‌شود. در حقیقت، مسافران جهت ارسال هوایی بار اضافه خود، از فریت بار هوایی استفاده می‌کنند.

افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند و می‌خواهند وسایل منزلشان را نیز با خود ببرند، باید از فریت بار استفاده کنند. اغلب شرکت‌های حمل و نقل این خدمات را ارائه می‌دهند. این مورد را هم در نظر داشته باشید که از فریت بار در حمل و نقل داخلی نیز استفاده می‌شود.

پرواز فریت بار معمولا چند روز زودتر انجام می‌گیرد و بعد از این که مسافر به کشور مقصد رسید، می‌تواند با ارائه بارنامه خود، تمام بار و کالاهایی که با فریت بار به کشور مقصد ارسال کرده است را دریافت کند.

انواع فریت بار

فریت بار بر حسب نوع وسیله نقلیه‌ای که حمل می‌شود، انواع مختلفی دارد که در این بخش به توضیح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

انواع فریت بار

فریت بار زمینی

فریت بار زمینی، زمانی کاربرد دارد که وزن بار مسافر خیلی زیاد باشد و یا کالا های بزرگی مانند کمد و لباسشویی و… را بخواهند به خارج بفرستند و همچنین راه زمینی بین دو کشور امن و مقرون به صرفه باشد.

در فریت بار زمینی، وزن بار تاثیری در هزینه ندارد. زیرا، در این حالت کل کامیون اجاره می‌شود و به میزان فضای کامیون در آن کالاها قرار می‌گیرند.

فریت بار دریایی

ارسال دریایی بار، بین کشورهایی که دور از هم و دارای مسیر آبی هستند انجام می‌شود. به عنوان مثال ارسال دریایی بار به استرالیا، آمریکا و کانادا رواج دارد. در این روش مدت زمان زیادی طول می‌کشد که بار به مقصد برسد و البته هزینه پایین‌تری هم دارد.

فریت بار ریلی

استفاده از راه آهن و قطار برای حمل بار در مقایسه با دیگر موارد حمل و نقل روش مناسبی است. قطار باری، گروهی از واگن‌های باری یا واگن‌هاست که توسط یک یا چند لوکوموتیو در راه‌آهن حمل می‌شوند و محموله‌ها را به مقصد حمل می‌کنند.

بر اساس تحریم‌هایی که کشور آمریکا بر علیه ایران اتخاذ کرده است، حمل و نقل ریلی به اروپا، آمریکا و استرالیا و یا سایر کشورها، در حال حاضر ممکن نیست.

فریت بار ریلی

فریت بار هوایی

بهترین و رایج‌ترین روش ارسال بار مسافری به کشورهای دیگر، فریت بار هوایی است که مقرون به صرفه‌ نیز است. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که روش هوایی، نسبت به دو روش دیگر زمینی و دریایی هزینه بیشتری دارد.

مزیت‌های فریت بار هوایی

  • ارسال سریع بار: در صورتی که محدودیت زمانی وجود داشته باشد، این روش بسیار سریع است.
  • بسته بندی حرفه‌ای بار: بار به صورت تخصصی بسته‌بندی می‌شود و احتمال آسیب دیدن کالا در این روش بسیار پایین‌تر از روش‌های دیگر است.
  • امنیت: در روش هوایی، بار تحت تاثیر شرایط جوی قرار نمی‌گیرد.

معایب فریت بار هوایی

  • محدودیت وزنی: برای ارسال بار به روش هوایی، بهتر است وزن کالا بیشتر از 1000 کیلوگرم و همچنین بیش از حد حجیم یا نامتقارن نباشد، چون در بدنه هواپیما به سختی جای می‌گیرد. در این حالت، هزینه حمل بسیار بالاتر از حد معمول خواهد بود و مقرون به صرفه نیست.
  • هزینه نسبتا بالا: اگر هزینه ارسال برایتان مهم است و اولویتتان روش‌های کم هزینه می‌باشد، بهتر است از روش هوایی استفاده نکنید. زیرا این روش، نسبت به دو روش قبلی گران‌تر است.

فریت بار هوایی

بارنامه فریت بار شامل چه اطلاعاتی است؟

بارنامه فریت بار حاوی اطلاعات مسافر (نام، نام خانوادگی، شماره و...) است که این شماره در اصل یک کد 11 رقمی دارد و 3 رقم سمت چپ آن نشان دهنده کد شرکت هواپیمایی است و بر روی برچسب چسبانده می‌شود. این برچسب بار، نوع بار، مبدا و مقصد و همچنین تعداد بسته‌ها را نشان می‌دهد که باعث می‌شود بارها به راحتی قابل شناسایی بوده و در حین پرواز هیچ مشکلی برای حمل و نقل‌ پیش نیاید.

مدارک لازم جهت اقدام فریت بار

مدارک مورد نیاز برای فریت بار شامل کپی پاسپورت، کپی کارت ملی، کپی بلیط، آدرس و شماره تلفن مقصد است. لازم است ده روز قبل از تاریخ سفر نسبت به فریت بار اقدام کرد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، فریت بار را مورد بررسی قرار دادیم. در سفر هوایی، هر مسافر فقط امکان حمل بار اضافه تا 20 یا نهایت 30 کیلوگرم را دارد. اگر وزن بار بیشتر از این عدد باشد باید برای حمل اضافه بار خود مبلغی به عنوان ”جریمه اضافه بار” پرداخت شود. در این شرایط می‌توانید از فریت مسافری (freight) استفاده کرد. فریت بار به معنی امکان ارسال مازاد بار مسافر بدون پرداخت جریمه و با هزینه بسیار کم است. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

همچنین در انتیراپ، خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات میتوانید به www.ntirapp.com مراجعه نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen