بازکشت به آکادمی
ورزش سوارکاری

اولین کاری که برای شروع اسب سواری باید انجام داد، برقراری ارتباط صحیح با اسب می‌باشد. قبل از این که ورزش اسب سواری را انتخاب کنید، باید درباره اسب ها مطالعه کنید و نیازها، رفتارها و حالت های اسب را به خوبی بشناسید، تا بتوانید با اسب ها به خوبی ارتباط برقرار کنید. پیش از شروع اسب سواری باید اعتماد اسب را به خود جلب کرد و به اسب این احساس اطمینان را القاء کرد که آسیبی به او نمی‌رسانید. اسب سواری یا سوارکاری که در زبان انگلیسی Horse riding نامیده می‌شود، به معنای نشستن بر پشت اسب، که مرکب انسان است و کنترل حرکات آن می‌باشد. سوارکاری یکی از ورزش هایی است که در چند دهه اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفته است. سوارکاری قدمت زیادی دارد و از قدیمی ترین ورزش ها محسوب می‌شود. اما امروزه به عنوان یک رقابت سالم و مفید است و علاوه بر آن به عنوان سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

ورزش اسب سواری

یکی از خصوصیات ورزش سوارکاری، مهیج بودن آن است که بین انسان و مرکبش (معمولاً اسب) وحدت ایجاد می‌کند. از این رو موفقیت اسب و سوارکار به ارتباط موثر و احترامی است که آن دو به یکدیگر قائل هستند. برای شروع به یادگیری سوارکاری نیاز به هیچ دانش و مهارت قبلی ای نیست، با این حال به دلیل قدرت جسمی و ذهنی که کنترل کردن اسب نیاز دارد، به کودکان زیر ۷ سال توصیه نمی‌شود.

سوارکاری از ورزش های پرهزینه به شمار می‌رود ولی با این حال هر ساله طرفداران زیادی را به خود جذب می‌کند.

اطلاعاتی درباره اسب ها

  • نام علمی اسب «اکوس کابالوس» است.
  • اسب ها عموماً بیش از ۱۴۵ سانت قد دارند.
  • بیش از ۲۰۰ نوع نژاد اسب در دنیا وجود دارد.
  • اسب ها در سن ۴ سالگی به بلوغ کامل می‌رسند.
  • به اسب های کوچکتر از ۱۴۵ سانت پونی گفته می‌شود.
  • یک اسب مذکر بعد از ۴ سالگی به نام نریان صدا می‌شود.
  • یک اسب مؤنث بعد از ۴ سالگی به نام مادیان صدا می‌شود.
  • یک اسب با وزنی حدود ۴۵۰ کیلوگرم تقریباً ۵۰ لیتر خون در بدن دارد.
  • دوران بارداری یک اسب ۱۱ ماه است اما گاهی از ۱۰ الی ۱۲ ماه هم می‌شود.
  • عمر متوسط اسب ها حدود ۲۰ الی ۲۵ سال می‌باشد و پیرترین اسب دنیا ۶۲ سال عمر کرده است.

اطلاعاتی درباره اسب ها

شاخه های مختلف اسب سواری

سوارکاری (اسب سواری) شاخه‌های متعددی دارد ولی ه به‌طور کلی در دو دسته قرار می‌گیرند:

  • مسابقات اسب سواری
    • مسابقات یورتمه
    • مسابقات تاخت
  • مسابقات ارابه رانی
  • درساژ
  • پرش با اسب
  • استقامت

شاخه های سوارکاری

سبک های سوارکاری

سبک انگلیسی

سبک انگلیسی یکی از سبک های سوارکاری است، که پیش نیاز و پایه برخی از رشته های سوارکاری مثل درساژ، پرش با اسب، چوگان و کورس می‌باشد. سبک انگلیسی در مقایسه با دیگر سبک های سوارکاری، از برخی سبک ها، اندکی دشوارتر است.

سبک غربی

از سبک غربی بیشتر در رشته‌هایی از سوارکاری که در تاریخچه یشان از کار در مزرعه سرچشمه گرفته اند و به مرور زمان توسعه یافته اند، مانند استقامت، استفاده می‌شود.

مانژ اسب سواری

مانژها محوطه هایی مستطیل شکل می‌باشد که برای تمرین با اسب ها طراحی می‌شوند. معمولاً مانژها، محوطه هایی سرپوشیده هستند و امکاناتی نظیر انواع موانع پرش، برای تعلیم اسب ها یا تمرینات سوارکاری دارند و همچنین برای آمادگی برای مسابقات مناسب هستند.

مانژ اسب سواری

اصطلاحات اسب سواری

چهار نعل ( تاخت)

چهار نعل یا تاخت، به حرکت اسب با بالاترین سرعت را می‌گویند. این حرکت معمولاً در مسابقاتی که یک سوارکار باید زودتر از بقیه سوارکاران به خط پایان برسد و از آن عبور کند، دیده می‌شود.

یورتمه

یورتمه یک حالت بینابین با حالت دویدن و راه رفتن اسب است. در این حالت اسب به شکل ملایم و آرامی می‌دود.

ساز و برگ

لوازم سوارکاری را می‌گویند که شامل زین ، رکاب ، مهمیز و دهنهء اسب است.

چابک سوار

سوارکار ماهر و چابک در مسابقات سوارکاری کورس را، چابک سوار می‌نامند.

اصطلاحات سوارکاری

اسپریس

به میدان (پیست) اسب دوانی، اسپریس گفته می‌شود.

کورس

کورس، یک رقابتی است که در آن اسب ها در یک ردیف قرار می‌گیرند و به صورت همزمان، مسابقه را آغاز می‌کنند. در مسابقات کورس، هدف همه اسب سواران، عبور از خط پایان مسیر به عنوان اولین سوارکار است.

ورزش سوارکاری

فواید اسب سواری

ورزش اسب سواری، از نظر جسمی و روحی فواید زیادی برای انسان دارد. از نظر جسمانی، سوارکاری برای تقویت عضلات، افزایش قدرت و استقامت، کمک زیادی می‌کند و فرم بدن را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که ورزش سوارکاری پیچیدگی های خاصی دارد و تصمیم گیری های به موقع و عبور از موانع و برقراری ارتباط با اسب از ویژگی های آن است، موجب تقویت ذهن و قدرت تصمیم گیری می‌شود و آرامش و شادی را به ارمغان می آورد که موجب می‌شود سیستم ایمنی بدن تقویت شده و روابط اجتماعی بهبود یابد.

همچنین سوارکاری باعث سوزاندن و کاهش کالری می‌شود که در نهایت باعث کاهش وزن می‌شود. علاوه بر این ها، اسب سواری، بر انعطاف پذیری هرچه بیشتر بدن، تاثیر دارد.

اسب سواری زنان

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است. بانوان باید در حین سوارکاری باید مراقبت بیشتری داشته باشند. البته فارغ از جنسیت، هر سوارکار باید در حین سوارکاری، مراقبت های لازم را در نظر بگیرد. ولی بانوان پیش از اینکه سوارکاری کنند، باید با پزشک خود مشورت کنند و از آسیب نرسیدن به لگن و اندام های داخلی خود، اطمینان حاصل کنند. البته موارد آسیب پذیر تر بودن بانوان بسیار نادر است و در صورتی که اسب سواری با رعایت اصول و قواعد انجام شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

اسب سواری زنان

مضرات اسب سواری

اسب سواری می‌تواند باعث ایجاد بیماری های پوستی شود. از این رو باید همیشه لباس کامل سوارکاری، پوشیده شود و الزاماً باید پس از سوارکاری به صورت کامل استحمام شود. برخی از بیماری ها بین اسب و انسان مشترک هستند و در طول اسب سواری می‌توانند به انسان منتقل شوند. به همین دلیل باید به بهداشت اسب رسیدگی کرد و به صورت مرتب به دامپزشک مراجعه کرده و طول درمان آن را کنترل کرد.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش ورزش آکادمی انتیراپ با انواع ورزش ها آشنا شوید.

سامانه آنلاین خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen