بازکشت به آکادمی
روز کارمند

هر سال در هفته دولت روز 4 شهریور ماه به روز کارمند اختصاص می‌یابد. در روز کارمند، به جهت تجلیل و قدردانی از کارگزاران دولت جمهوری اسلامی و قدردانی و ارج نهادن به خدمت، با پیدایش ملاک های انتخاب، کارمندان نمونه به عنوان نمایندگان خیل عظیم کارکنان نظام در بیشتر نقاط کشور، انتخاب و مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرند.

کارمند کیست؟

کارمند به کسی می‌گویند که به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا قراردادی در یک سیستم اداری شرکت، سازمان و یا ارگانی در بخش های خصوصی یا دولتی مشغول به کار می‌باشد و انجام فعالیت های فکری را برعهده دارد. کارمندان در ازای وظایفی که انجام می‌دهند از سوی کارفرما، ارگان یا سازمانی که در آن مشغول به کار هستند، حقوق  ثابتی دریافت می‌کنند. کارمندان طبق ویژگی هایی به چند دسته تقسیم می‌شوند. ابتدا نوع قرارداد، کارمندان مختلف دستگاه ها و ادارات دولتی را از هم جدا می‌کند. کارمندان بر اساس قرارداد خود به کارمندان رسمی، پیمانی، خدماتی و قرارداد کاری تقسیم می‌شوند.

روز کارمند

درمیان انواع کارمندان، کارمندان رسمی بالاترین رتبه را دارند. کارمندان رسمی مشمول قانون استخدام و قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشند و تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری هم قرار می‌گیرند.

کارمندان پیمانی، مشمول آیین نامه استخدام پیمانی می‌باشند و از لحاظ پوشش تامین اجتماعی هم مشمول صندوق تامین اجتماعی قرار دارند.

کارمندان خدماتی نیز که گروه دیگری از کارکنان می‌باشند، امور خدماتی و پشتیبانی را برعهده دارند. این گروه از کارمندان مشاغل متنوعی دارند و شامل مشاغلی همچون آبدارچی، نظافت چی، آشپز، خیاط و... می‌باشند.

روز جهانی کارمند

روز کارمند در تقویم اکثر کشورهای جهان، مِن جمله آمریکا و کانادا قرار گرفته است. روز جهانی کارمند، بیشتر با عنوان «روز قدردانی از کارمند (Employee Appreciation Day)» مشهور است. روز جهانی کارمند، که در اولین جمعه ماه مارس (تقریبا مصادف با 6-7 مارس یا همان 11-12 اسفند تقویم شمسی) می‌باشد، همه ساله، در کشورهای آمریکا و کانادا گرامی داشته می‌شود، از تعطیلات رسمی به شمار می‌رود.

روز جهانی کارمند

16 تیپ شخصیتی کارمندان و شیوه انگیزه دادن به آنها

  • کارمندان «مدیر»
  • کارمندان «محافظ»
  • کارمندان «مخترع»
  • کارمندان «فرمانده»
  • کارمندان «خیالباف»
  • کارمندان «میانجی»
  • کارمندان «آزمایشگر»
  • کارمندان «کارآفرین»
  • کارمندان «مهیاکننده»
  • کارمندان «سرگرم کننده»
  • کارمندانی با «روح های آزاد»
  • کارمندانی با تیپ شخصیتی «بازرس»
  • «رهبر» از تیپ های شخصیتی کارمندان
  • «معمار» از تیپ های شخصیتی کارمندان
  • «حامی» از تیپ های شخصیتی کارمندان
  • «هنرمند» از تیپ های شخصیتی کارمندان

کارمندان «مدیر»

مدیران، به ایده ها و نظریات انتزاعی علاقمند نیستند، مگر در صورتی که بتوانند در عمل، اجرای این ایده‌ها را مشاهده کنند. مدیران، افرادی عمل گرا، مسئولیت پذیر و سازمان یافته ای می‌باشند. 

کارمندان «محافظ»

محافظان، افرادی مهربان و آرام هستند و به خوبی احساسات دیگران را می‌فهمند. افرادی که دارای اینگونه تیپ شخصیتی هستند، افرادی متعهد، عمل گرا و ثابت قدم می‌باشند، و برای سیستم های سنتی و سیستم های نوین ارزش قائل هستند.

4 شهریور روز کارمند

کارمندان «مخترع»

مخترعان علاقه زیادی به ایده ها و نظریات دارند. بزرگترین دغدغه مخترعان، جامه عمل پوشاندن به این ایده ها می‌باشد. این تیپ از کارمندان، هیچگونه علاقه ای به رهبری ندارند و تنها در صورتی که به سود آنها باشد، دنبال روی دیگران می‌شوند.

کارمندان «فرمانده»

فرماندهان افراد با اراده، صریح و قاطعی هستند که به راندمان کاری و سازمان یافتگی اهمیت زیادی می‌دهند. اینگونه افراد، به خوبی می‌دانند که برای مسائل پیچیده و سخت راه حلی چگونه راه حلی پیدا کنند. فرماندهان قدرت بسیار بالایی در سخنرانی در جمع دارند. آنها می‌توانند در جمع دیگر کارمندان برنامه و یا پروژه ای را معرفی کرده و نقش ارائه دهنده را ایفا کنند.

کارمندان «خیالباف»

افراد خیالباف، با پروژه های جدید به هیجان می‌آیند. اما هنگامی که با جنبه های روتین و معمول پروژه ها مواجه می‌شوند، علاقه آنها فروکش می‌کند. اینگونه افراد معمولا مناظره کننده های کله شقی هستند که به سادگی به کسی میدان نمی‌دهند.

کارمندان «میانجی»

میانجی گران، از دسته افرادی هستند که بیشتر به فکر خدمت رسانی به دیگران هستند. اینگونه افراد بیشتر از آنکه به دنبال پاداش های واقعی باشند، به رشد شخصیتی فکر می‌اندیشند. افراد میانجی، آدم هایی آرام، متعهد و سازگار می‌باشند.

کارمندان «آزمایشگر»

آزمایشگران، علاقه زیادی به انجام امور دارند. اینگونه افراد از یافتن راه حل برای مشکلات مختلف استقبال می‌کنند. 

کارمند کیست

کارمندان «کارآفرین»

افراد کارآفرین، افرادی عملگرا هستند. اینگونه افراد به توضیحات زیادی نیاز ندارند، بلکه ترجیح می‌دهند مستقیما بر روی کار خود تمرکز کنند. 

کارمندان «مهیاکننده»

مهیاکنندگان افرادی صمیمی می‌باشند که همواره نسبت به دیگر افراد گروه و کارمندان احساس مسئولیت می‌کنند. در واقع به نوعی می‌توان گفت که اینگونه افراد محافظان سایر افراد گروه هستند.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش تاریخ و ادبیات آکادمی انتیراپ با تاریخ و ادبیات ایرانی، مناسبت ها، شاعرها، شعرهای زیبای ایرانی آشنا شوید.

سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen