بازکشت به آکادمی
روز پزشک

روز پزشک یا روز ملی پزشکان، روزی است که برای قدردانی از سهم و خدمات پزشکان به زندگی افراد و جوامع، جشن گرفته می‌شود. روز ملی پزشکان در زبان انگلیسی National Doctor's Day نامیده می‌شود، با توجه به رویداد بزرگداشتی که برای نشان دادن این روز استفاده می‌شود، در کشورهای مختلف، متفاوت است.

در بعضی از کشورهای جهان، این روز به عنوان تعطیلات مشخص می‌شود. این روز از سوی بیماران و خیرین صنعت مراقبت های بهداشتی، جشن گرفته و گرامی داشته می‌شود. ولی با این وجود، معمولاً توسط سازمان های مراقبت های بهداشتی جشن گرفته می‌شود. کارکنان این سازمان ها، ممکن است برای تجلیل از پزشکان، یک ناهار ترتیب دهند. از نظر تاریخی، ممکن است یک کارت یا میخک قرمز برای پزشکان و همسران آنها ارسال شود، همراه با گلی که روی قبر پزشکان فوت شده قرار می‌گیرد.

روز ملی پزشک

تجلیل روز پزشک توسط ملت ها

ایران

در کشور ایران، روز یکم شهریور ماه، مصادف با زادروز ابن سینا، به پاس قدردانی از خدمات او به علم پزشکی، تالیفات و فعالیت وی در رشته پزشکی و برای بزرگداشت پزشکان، روز پزشک نامگذاری گردیده است. ابن سینا (ابوعلی سینا) پزشک و فیلسوف مشهور ایرانی، متولد شهر بخارا می‌باشد. محل دفن این پزشک و فیلسوف بزرگ، در همدان یکی از شهرهای تاریخی ایران می‌باشد.

ابوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایرانی میباشد که آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. ابن سینا در زمینه های گوناگون آثار مختلفی دارد. تعداد آثار این عالم بزرگ، 450 کتاب می‌باشد. چند مورد از مشهور ترین کتاب های ابوعلی سینا، «کتاب شفا»، «دانشنامه علمی و فلسفی جامع» و «کتاب قانون» می‌باشند.

روز پزشک در ایران

ایالات متحده آمریکا

روز ملی پزشکان در کشور ایالات متحده آمریکا، روز 30 اُم مارس می‌باشد. 30 ام مارس در آمریکا به پاس قدردانی از پزشکان و زحمات ارزنده آنها، روز ملی پزشکان نامگذاری گردیده است. در تاریخ 30 مارس 1842 میلادی، «دکتر کرافورد لانگ» برای اولین بار داروی بیهوشی «اتر» را در عمل جراحی به عنوان بیهوش کننده استفاده کرد. در آن روز دکتر لانگ، داروی بیهوشی اتر را برای یک بیمار تجویز نمود و او را تحت عمل جراحی قرار داد. این درحالی بود که بیمار بعد از اینکه به هوش آمد، اقرار نمود که در طی جراحی هیچ دردی احساس نکرده است.

روز پزشک در آمریکا

این در حالی است که در ۳۰ مارس سال ۱۹۵۸ مصوبه «بزرگداشت روز پزشکان» توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده به تصویب رسید و در سال ۱۹۹۰ این قانون در مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیز معرفی شد. از آن زمان تا کنون ۳۰ مارس در تقویم رسمی این کشور به عنوان روز پزشک نامگذاری شده است.

ترکیه

روز ۱۴ مارس در ترکیه مصادف است با روز پزشک.

کوبا

روز ملی پزشک در کشور کوبا، روز 3 دسامبر می‌باشد. روز 3 دسامبر، روز تولد دکتر کارلوس جوان فینلی می‌باشد. دکتر کارلوس جوان فینلی، پزشک و دانشمند کوبایی تبار، معروف به پیشگام تب زرد در جهان می‌باشد. این پزشک در سال 1881 میلادی، تئوری پشه ناقل تب زرد را برای اولین بار عنوان نمود. در بیماری تب زرد پشه ناقل بدن فرد را نیش زده و پس از آن با نیش زدن فرد سالم بیماری را به وی انتقال می‌دهد. این در حالی است که فینلی پشه Aedes را مسئول انتقال ارگانیسم انتقال مولد تب زرد شناسایی کرد و تئوری وی منجر به ارائه پیشنهادهایی برای کنترل جمعیت پشه ها به منظور شیوه کنترل و جلوگیری از گسترش بیماری شد.

روز ملی پزشک

هند

در کشور هند روز پزشک مصادف با اول ژوئیه است. این روز به دلیل تجلیل از «دکتر بیدهان چاندرا روی» پزشک افسانه ای و دومین وزیر ایالت بنگال غربی نامگذاری گردیده است. دکتر بیدهان چاندرا روی در تاریخ یکم ژوئیه سال 1882 میلادی چشم به جهان گشود و در سال 1962 میلادی در سن 80 سالگی دار فانی را وداع گفت. دکتر چاندرا روی در تاریخ 4 فوریه 1961 میلادی، بالاترین مدال غیرنظامی کشور هند را دریافت کرد. این در حالی است که هر سال روز اول ماه ژوئیه به مناسبت روز پزشک در هند تعطیل است. وی پزشک برجسته و یکی از مهم ترین مبارزان آزادی هند است که در زندگی بسیار پرمخاطره آمیز خود سرآمد و در حرفه اش بسیار ماهر بود.

دکتر روی پس از فارغ‌التحصیلی از کالج پزشکی کلکته به عنوان معاون آن دانشگاه انتخاب شد و پس از آن به سیاست روی آورد، کمی بعد به عنوان وزیر ارشد بنگال غربی انتخاب شد و تا زمان مرگ خود این حرفه را حفظ کرد. بنابراین به همین مناسبت روز تولد وی به عنوان روز پزشک در هند جشن گرفته می‌شود.

تاجیکستان

۱۸ آگوست در تاجیکستان، مصادف با سالروز تولد ابوعلی سینا است که در تاجیکستان به روز پزشک معروف است و همه ساله از زمان اعلام استقلال ملی این کشور، این روز جشن گرفته می‌شود.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش تاریخ و ادبیات آکادمی انتیراپ با تاریخ و ادبیات ایرانی، مناسبت ها، شاعرها، شعرهای زیبای ایرانی آشنا شوید.

سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen