بازکشت به آکادمی
اجاره خودرو چیست؟

شاید واژه اجاره خودرو به گوشتان خورده باشد و یا دیده باشید کسی خودرویی را اجاره کرده است، ولی با نحوه انجام آن و اینکه اصلا اجاره کردن خودرو یعنی چه؟ آشنایی نداشته باشید. ما در این مقاله شما را با اجاره خودرو و هرآنچه که به آن مرتبط است، آشنا می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

اجاره خودرو چیست؟

اجاره خودرو یعنی امانت دادن خودرو به فردی بغیر از مالک اصلی خودرو، با هدف انجام امورات شخصی در قبال دریافت هزینه‌ای به عنوان کرایه. خودروهای اجاره‌ای می‌توانند هم خودروهای ایرانی و هم خودروهای خارجی باشند که هریک برای موارد گوناگونی اجاره داده می‌شوند.

انواع موارد اجاره خودرو کدام اند؟

کرایه کردن خودرو می‌تواند به دلایل گوناگونی صورت بگیرد، و حتی در بعضی موارد خاص افراد نیاز دارند که بایستی حتماً خودرویی اجاره کنند. مِن جمله از دلایل عبارتند از:

  • اجاره ماشین فرودگاه
  • اجاره خودروهای لوکس
  • اجاره کردن خودرو جهت تشریفات
  • اجاره کردن خودرو جهت ماشین عروس
  • اجاره کردن خودرو جهت انجام کارهای روزانه

اجاره ماشین فرودگاه

شماری از افراد در زمان رزرو بلیط هواپیما، به اجاره کردن خودرو اقدام می‌کنند تا در هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد، و با تحویل گرفتن خودروی اجاره ای خود، بتوانند به امور و برنامه‌های خود رسیدگی کنند.

معمولاً فرودگاه‌های بزرگی مثل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران، خودشان شرکت‌های اجاره اتومبیل دارند، که به مسافرانی که اتومبیل لازم دارند، خدمات اجاره اتومبیل را ارائه می‌دهند.

انواع موارد اجاره خودرو کدام اند؟ | اجاره خودرو | رنت خودرو

به صورت کلی، شرکت‌های اجاره دهنده خودرو، همه خودروهایشان را بیمه بدنه می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه اتفاق، تصادف و...، بیمه هزینه آن را پرداخت نماید. از این رو برای مسافران ضرورت ندارد که بیمه اضافی از شرکت اجاره دهنده خودروها، دریافت کنند، چون فقط یک هزینه اضافی برایشان خواهد بود، و در صورت بروز هرگونه اتفاق و خسارت به خودرو، بیمه به صورت کامل هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.

اجاره خودروهای لوکس

معمولاً برخی از افراد علاقمند هستند که در مسافرت های کوتاه مدت، با خودروهای لاکچری تجربه رانندگی داشته باشند، از این رو زمانی که به مناطق توریستی مثل قشم، جزیره کیش و یا شمال ایران سفر می‌کنند، خودروهای لوکس اجاره می‌کنند. مِن جمله از این خودروها در ایران که بیشترشان کروک (خودروهایی با سقف جمع شونده یا همان روباز :))، کوپه یا دو درب می‌باشند می‌توان به خودروهای BMW، بنز، ولستر و بی ام اشاره کرد.

اجاره کردن خودرو جهت تشریفات

کرایه کردن خودرو می‌تواند با هدف افزایش اعتبار شرکت‌ها و مجموعه‌ها باشد. تعداد زیادی از شرکت‌ها برای انجام مراسم های کاری و یا نوشتن قرارداد با شرکت‌های مطرح و مشهور داخلی و خارجی، تشریفات و اتومبیل‌‌های اجاره‌ای لوکس را به همراه راننده اجاره می‌نمایند.

اجاره کردن خودرو جهت تشریفات | اجاره اتومبیل | اجاره ماشین

نمونه هایی از خودروهای اجاره‌ای که برای این اهداف می‌توان کرایه کرد، می‌توان به خودروهای BMW، بنز، کیا و اپتیما اشاره کرد. این اتومبیل ها لوکس و فول امکانات می‌باشند و همچنین جنبه تشریفاتی زیادی دارند.

اجاره کردن خودرو جهت ماشین عروس

بسیاری از زوج ها علاقمند هستند که در بهترین شب زندگی خود، بهترین ماشین را داشته و آن را به بهترین نحو تزئین کنند. و بعلاوه اینکه با داشتن ماشین زیبایی مراسم باشکوهی را بپا کنند. از این رو تصمیم می‌گیرند ماشین‌های لوکس خارجی و یا ماشین‌های قدیمی خیلی شیکی، اجاره کنند.

امروزه اجاره کردن خودرو، طرفداران زیادی به خود جذب کرده است. خودروهای اجاره‌ای را می‌توان به صورت ساعتی، روزانه و حتی با راننده و بدون راننده اجاره کرد که هر یک قوانین و شرایط خاصی دارند.

اجاره کردن خودرو جهت انجام کارهای روزانه

اجاره کردن خودرو فقط برای مسافرت‌های لاکچری و مراسمات تشریفاتی صورت نمی‌گیرد. امروزه افراد زیادی هستند که ترجیح بر این می‌دهند که بجای خرید خودرو و صرف هزینه بالا و همچنین خواباندن سرمایه خود، برای انجام امور روزانه خود و رفت‌وآمد در شهر، از خودروهای کرایه‌ای استفاده کنند.

خودروهای کرایه‌ای ارزان قیمتی مثل پژو 405، پراید، پژو Roa، پژو 206، و... وجود دارد که نسبت به اجاره خودروهای خارجی، قیمت اجاره روزانه، مقرون به صرفه و کمتری دارند و بعلاوه می‌توانند برای این کار، گزینه مناسبی باشند.

رنت ماشین |  رنت خودرو | rent a Car | رنت اتومبیل

با اجاره کردن خودروهای ارزان قیمت به طور روزانه، هفتگی و یا حتی ماهانه هزینه‌ای جهت بیمه، استهلاک اتومبیل، هزینه های مازاد جانبی اتومبیل و ... وجود ندارد و می‌توان با خیالی آسوده و عاری از دغدغه به امورات روزمره خود با هزینه بسیار پایینی، رسیدگی نمود. این روش حتی از گرفتن تاکسی‌های خصوصی به طور روزانه دربست، مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

انواع روش های اجاره کردن خودرو

  • اجاره کوتاه مدت
  • اجاره بلند مدت

اجاره کوتاه مدت

اجاره کوتاه مدت به اجاره ای گفته می‌شود، که به صورت روزانه می‌باشد و می‌تواند به مدت چند ساعته و چند روزه باشد. در صورتی که در اجاره کوتاه مدت اتومبیل، فرد اتومبیل را برای چند ساعتِ مشخص اجاره کند و این زمان کمتر از 10 ساعت باشد، بایستی نرخ 10 ساعت را بپردازد چون حداقل نرخ کرایه اتومبیل، نرخ 10 ساعت می‌باشد.

اجاره بلند مدت

منظور از اجاره بلند اتومبیل، زمانی می‌باشد که فرد اتومبیل را برای مدت چند هفته اجاره کرده باشد. به صورت کلی، در صورتی که خودرو برای 28 روز< تعداد روز<360 روز اجاره شد، اجاره بلند مدت تلقی می‌شود.

انواع روش های اجاره کردن خودرو | خودروهای اجاره ای | روش های اجاره اتومبیل

اتومبیل‌هایی که به صورت بلند مدت اجاره می‌شوند، تخفیفات ویژه ای به آنها تعلق می‌گیرد. از این رو اجاره اتومبیل‌ها به صورت بلند مدت مقرون به صرفه تر می‌باشد.

از مزایای اجاره اتومبیل به صورت بلند مدت، می‌توان به ارائه خدمات به منظور تعمیر و نگهداری از طرف شرکت، پوشش بیمه بدن، بیمه شخص ثالث، امکان اجاره انواع اتومبیل، امکان تعویض اتومبیل در صورت نارضایتی یا خرابی، ارائه مجوز طرح ترافیک و... اشاره کرد.

نحوه اجاره ماشین

برای اجاره ماشین، باید به شرکت‌های اجاره دهنده دولتی یا خصوصی و یا وبسایت های اجاره دهنده ماشین، مراجعه کرد. سپس با بررسی اتومبیل های شرکت و ویژگی‌های آنها، و همچنین بررسی میزان قیمت اتومبیل‌ها، اتومبیل متناسب را انتخاب کرد.

بعد از انتخاب مدل اتومبیل باید تاریخ و تعداد روز مدنظر را تعیین کرد و همچنین زمان، تاریخ و مکان تحویل اتومبیل را مشخص نمود.

بعلاوه در زمان اجاره اتومبیل می‌توان با راننده بودن و یا بدون راننده بودن آن را هم تعیین کرد و سپس با تعیین تمامی شرایط، با شرکت اجاره دهنده ماشین قرارداد بست.

مورد دیگر اینکه در صورت خرابی ماشین، خسارت و سرپیچی از قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی اجاره کننده، جریمه برای فرد صادر می‌شود و مبلغ جریمه از هزینه‌ای که جهت اجاره ماشین نزد شرکت وجود دارد، کسر می‌شود و باقی هزینه به حساب فرد اجاره کننده واریز می‌شود.

هزینه اجاره کردن خودرو

هزینه اجاره کردن خودرو در شهرهای مختلف کشور به عوامل گوناگونی بستگی دارد. عواملی مثل:

  • نوع مدل خودرو
  • فصل اجاره ماشین
  • مدت زمان اجاره ماشین
  • داخلی یا خارجی بودن خودرو

مدارک لازم جهت اجاره کردن خودرو

  • کارت شناسایی معتبر
  • گواهینامه رانندگی معتبر
  • پاسپورت برای مسافران خارجی
  • مبلغ نقدی برای خسارات احتمالی و بیمه خودرو
  • مشخص نمودن مکان اقامت برای مسافران خارجی
  • چک، اجاره‌نامه، سند ملکی یا جواز کسب که دارای ارزش معادلی با قیمت خودرو اجاره‌ای داشته باشد.

شرکت های اجاره دهنده خودرو، با داشتن تیم پشتیبانی حرفه‌ای و مشاوران کاربلد، شرایط پشتیبانی 24 ساعته را فراهم کرده اند تا مشتریان در هر زمان از شبانه رو بتوانند با شرکت ارتباط برقرار کنند و به پاسخ سوالات خود در زمینه اجاره کردن خودرو برسند.

تفاوت اجاره خودرو با راننده و بدون راننده

افرادی که خواستار اجاره ماشین می‌باشند، می‌توانند به دو صورت با راننده و بدون راننده، ماشین موردنظرشان را اجاره کنند. این دو مورد تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

شرکت های اجاره دهنده خودرو، با شرایط راحت تری خودروهایشان را اجاره می‌دهند. برای نمونه در روش اجاره خودرو به صورت بدون راننده، فرد اجاره کننده بایستی حتماً چک، سند (یا وثیقه) برابر قیمت خودرو، همراه با مبلغ نقدی بابت ضمانت جهت خسارت و بیمه به شرکت ارائه دهد.

ولی در روش اجاره با راننده، به ارائه سند و یا چک نیازی نمی‌باشد و کلیهء مسئولیت‌ها بر عهده راننده می‌باشد و اجاره کننده خودرو، تنها باید هزینه استفاده را پرداخت کند.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم اجاره خودرو چیست؟ پرداختیم. همچنین گواهینامه رانندگی چیست، انواع موارد اجاره خودرو کدام اند؟، انواع روش های اجاره کردن خودرو و... را بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط در خصوص حمل‌ونقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen