بازکشت به آکادمی
رالی چیست؟

رالی یک مسابقه است که بین چندین ماشین مجاز و قانونی جاده ای، رقابت صورت می‌گیرد. مسابقه رالی به صورت فرمت نقطه به نقطه ای دیگر انجام می‌پذیرد. رالی از چندین مدل مسابقه اتومبیلرانی تشکیل شده است، که در جاده خصوصی و جاده عمومی انجام می‌شود. در هریک از مسابقات رالی، رانندگان یا باید با یکدیگر رقابت کنند و یا باید با زمان رقابت کنند و زودتر خود را به نقطه پایان برسانند. به دلیل برگزاری رالی در جاده های صعب العبور و عمدتا باریک، امکان رقابت شانه به شانه خودرو ها در یک جاده وجود ندارد، از این رو هنگام مسابقه، خودروها در فواصل زمانی معین نسبت به هم استارت زده و مسابقه را آغاز می‌کنند.

مسابقه  رالی

نقطه استارت و نقطه پایان مسابقه برای تمام خودروها یکسان است و راننده ای که زودتر خود را به خط پایان برساند، به عنوان نفر اول معرفی می‌شود.

رالی یکی از انواع مسابقات اتومبیلرانی است و با نظارت فدراسیون جهانی اتومبیلرانی در انواع مختلفی برگزار می‌گردد. مسابقات رالی به طریق مسابقه ای انجام می‌شود نه به صورت مسابقات فرمول یک.

انواع مسابقات رالی

  1. رالی مرحله ای
  2. رالی جاده ای

رالی مرحله ای

رالی مرحله ای یکی از انواع مسابقات رالی است که بر مبنای زمان ثبت شده هر یک از شرکت کنندگان می‌باشد. در این نوع رالی، شرکت کنندگان با فاصله ای مشخص نسبت به یکدیگر، مسابقه را آغاز می‌کنند. برنده مسابقه رالی مرحله ای، با توجه به زمان ثبت شده هریک از رانندگان رالی، تعیین می‌شود. راننده ای که در زمان کوتاهتری مسیر تعیین شده را می‌پیماید به عنوان برنده رالی معرفی می‌شود. مسابقات مرحله ای ممکن است در مسیری با آسفالت مسطح و یا مسیرهایی کوهستانی، جنگلی، برفی و یا بیابانی نیز برگزار شوند.

رالی مرحله ای

رالی جاده ای

یکی دیگر از انواع مسابقات رالی، رالی جاده ای می‌باشد که از محبوب ترین مسابقات رالی است. رالی جاده ای به صورت مسابقه ای برگزار می‌شود و همه خودروها در آن به صورت همزمان استارت می‌زنند و حرکت می‌کنند. خودرویی که خود را زودتر از همه به خط پایان برساند، برنده مسابقه می‌باشد.

معتبر ترین نوع مسابقات رالی جاده ای در جهان، مسابقات رالی "پاریس - داکار" می‌باشد. رالی "پاریس - داکار"، از شهر پاریس در کشور فرانسه آغاز و در سواحل دریای داکار، پایتخت کشور سنگال به پایان می‌رسد.

گروه ها و ناظرین رالی

گروه های رالی، متشکل از راننده و یک کمک راننده می‌باشد. داشتن گواهینامه صادر شده از سوی فدراسیون جهانی اتومبیلرانی، برای راننده رالی الزامی است.

ناظرین مسابقات رالی، یک تیم سه نفره می‌باشند. ناظرین مسابقات رالی در طول مسابقه رالی، حداقل دو ناظر با کلرک مسابقه در ارتباط بوده و حداکثر یک ناظر باید در دفتر رالی حضور داشته باشد.

گروه ها و ناظرین رالی

انواع کنترل مسابقه رالی

کنترل های مسابقه از نظر ماهیت

  1. کنتزل های زمان ---> این گونه کنترل ها دارای ماهیت زمانی می‌باشند.
  2. کنترل های انحراف و منفی ---> این گونه کنترل ها دارای ماهیت مثبت می‌باشند.
  3. کنترل های زمان و مسیر صحیح ---> این گونه کنترل ها دارای ماهیت منفی می‌باشند.

دسته بندی کنترل های زمان

کنترل زمان معلوم ---> کنترل زمان معلوم، فقط به مسابقات نقطه به نقطه اختصاص دارد.

کنترل زمان نامعلوم ---> کنترل زمان نامعلوم، فقط به مسابقات زنجیره‌ای اختصاص دارد.

دسته بندی کنترل های زمان

کنترل زمان معلوم

اگر بر روی نقشه، محل کنترل معین شده باشد، به معنای پایان نقشه های قبلی می‌باشد و همچنین بر روی کارت مسابقه، توسط کنترل زمان معلوم، زمان ثبت می‌شود که به منزله زمان جدید برای ادامهٔ مسابقه می‌باشد.

کنترل زمان نامعلوم یا مخفی

محل کنترل‌های مسابقه از نوع زنجیره ای، در نقشه مشخص نیست و هر لحظه ممکن است در مسیر مسابقه به آن‌ها برسید، مسئول ایستگاه کنترل، زمان رسیدن شما را بر روی کارت مسابقه ثبت می‌کند. در صورتی که زمان رسیدنتان با زمان مطلوب تطابق نداشته باشد، می‌توان تا قبل از رسیدن به کنترل های بعدی، خود را به زمان مطلوب برسانید. به اینگونه کنترل ها، کنترل زمان نامعلوم گفته می‌شود.

کنترل زمان صحیح

رسیدن به این کنترل‌ها به منزلهٔ درست بودن مسیر مسابقه است و زمان رسیدن به آن ملاک نیست.

انواع کنترل مسابقه ای رالی

کنترل انحراف مسیر

اگر شرکت کننده ای در اثر عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و مسابقه و طی کردن مسیر اشتباه به این کنترل ها برسد، کارت راه او را مهرکرده و اگر نیاز باشد مسیر صحیح را به او اعلام می‌کنند.

کنترل منفی

کنترل های منفی همانند کنترل های انحراف مسیر، دارای ماهیت منفی می‌باشند ولی در مسیر اصلی مسابقه قرار گرفته اند، مانند کنترل های مستقر شده در محل های توقف ممنوع.

کنترل های چند منظوره

کنترل های چند منظوره به کنترل هایی گفته می‌شود، که بیشتر از یک ماهیت دارند و یا رانندگان بیشتر از یکبار در مسیر به آنها رسیده باشند.

کنترل مسیر سیار

این کنترل ها به‌طور سیار در مسیر مسابقه حرکت می‌کنند و در صورت مشاهده عدم رعایت مقررات و مفاد آیین نامه‌ی مسابقه از طرف شرکت کننده، می‌تواند کارت راه آنان را گرفته و موارد خلاف را در آن ثبت تا محرومیت های لازم در مورد آن ها اعمال شود. کنترل سیار دارای بر چسب مخصوص و معرفی نامه کتبی می‌باشد.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش ورزش آکادمی انتیراپ با انواع ورزش ها آشنا شوید.

سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen