بازکشت به آکادمی
کمک فنر ماشین چیست؟

کمک فنر ماشین یکی از مهمترین قسمت های ماشین می‌باشد که به عنوان سیستم تعلیق نیز شناخته می‌شود. کمک فنر در نزدیکی لاستیک خودرو قرار دارد. وقتی که وسیله نقلیه به چاله و یا دست انداز  برخورد می‌کند، به سرعت منبسط و فشرده می‌شود تا ضربه را جذب نماید. یکی از وظایف کمک فنر جلوگیری از جهش غیر قابل کنترل خودرو می‌باشد و مورد دیگر هم اینکه به حفظ تماس لاستیک با جاده کمک می‌کند. همچنین کمک فنر برای کنترل و ترمز و توقف ایمن و کارآمد خودرو ضروری می‌باشد.

نکته! نبود کمک فنر در ماشین، موجب می‌شود لاستیک ها از بدنه ماشین خارج شوند و کنترل خودرو از دست خارج و غیرممکن شود.

کمک فنر ماشین

کمک فنر وسیله ای مکانیکی است که برای جذب و تعدیل ضربه و همچنین ارتعاشات ناشی از سطوح ناهموار جاده و تسهیل حرکت خودرو طراحی گردیده است. این قطعه از ماشین از سایر اجزای مکانیکی ماشین در برابر آسیب های احتمالی ناشی از لرزش های زیاد محافظت کرده و همچنینن سبب ایجاد یک رانندگی راحت و پایدار برای سرنشینان می‌شود.

انواع کمک فنر

  1. کمک فنر اهرمی
  2. کمک فنرهای بادی
  3. کمک فنر تلسکوپی
  4. کمک فنرهای قابل تنظیم
  5. کمک فنرهای هیدرواستاتیک
  6. کمک فنرهای هیدرولیک یا روغنی

کارکرد کمک فنر

یکی از وظایف اصلی و مهم کمک فنر ماشین، کاهش نوسانات سیستم تعلیق و همچنین جذب ضربه و ارتعاشات در سطوح ناهموار جاده می‌باشد. به همین سبب کمک فنر موجب تسهیل کنترل وسیله نقلیه می‌شود و همچنین به حفظ تماس لاستیک با سطح جاده کمک می‌کند.

جذب ارتعاش و ضربه :

کمک فنر ماشین، باعث تبدیل انرژی جنبشی سیستم تعلیق به انرژی گرمایشی می‌شود و سپس انرژی گرمایشی را با کمک روغن در هوای آزاد پخش می‌کند.

کارکرد کمک فنر

کاهش نوسانات:

یکی از کاربردهای کمک فنر، کاهش نوسانات سیستم تعلیق و پیشگیری از جهش بیش از اندازه ماشین بعد از برخورد با دست انداز و یا جاده ناهموار، می‌باشد.

کنترل بهتر خودرو:

کمک فنر ماشین، با کاهش نوسانات سیستم تعلیق و همچنین جذب ضربه ها و ارتعاشات، به کنترل و مانور پذیری خودرو بهبود می‌خشد.

بهبود تماس لاستیک با جاده:

کمک فنر ماشین به حفظ تماس لاستیک خودرو با سطح جاده، کمک می‌کند و همچنین از احتمال لغزش لاستیک می‌کاهد.

کاهش ساییدگی و پارگی سایر قطعات:

 کمک فنر با جذب ضربه و لرزش ها به کاهش ساییدگی سایر اجزای سیستم تعلیق مثل فنر، لاستیک و فرمان کمک می‌کند.

اجزای کمک فنر

  1. فنرها
  2. سوپاپ
  3. پیستون
  4. سیلندر
  5. میله کمک
  6. پایه کمک
  7. نقاط نصب
  8. سیال هیدرولیک

اجزای کمک فنر

افزایش طول عمر کمک فنر

کمک فنرهای ماشین، همانند هر چیز دیگری، طول عمر معینی دارند. به صورتی که متخصصان حوزه تعمیرات وسایل نقلیه، بر این عقیده هستند که بایستی پس از طی 80 کیلومتر، کمک فنر ماشین عوض شود. منتها در صورتی که از کمک فنرهای ماشین به درستی نگهداری نشود، عمر آنها کوتاه می‌شود و باید زودتر از زمان معین عوض شوند.

ما در این قسمت راه های پیشگیری از خرابی کمک فنر را برایتان خواهیم آورد.

بررسی و تعویض اجزای آسیب دیده

کمک فنر ماشین باید عاری از هرگونه مشکل، آسیب مثل نشتی و یا فرسودگی قطعات باشد. برای پیشگیری از اینگونه مشکلات باید به صورت مرتب مورد بررسی قرار گیرد. در صورت وجود هرگونه مشکل باید تعویض شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

خودداری از بارگیری بیش از اندازه ماشین

در زمان بار زدن ماشین، باید میزان ظرفیت و تحمل ماشین را در نظر گرفت و بیشتر از ظرفیت و وزن توصیه شده، بارگیری نکرد. چراکه این کار موجب میشود فشار بیشتری به کمک فنرها وارد شود و طول عمر آنها کاهش یابد.

رانندگی با احتیاط

یکی از راه های افزایش عمر کمک فنر، با احتیاط و آرام رانندگی کردن در زمین های ناهموار و چاله ها است. چراکه رانندگی با سرعت زیاد در زمین های ناهموار سبب ساییدگی و پارگی کمک فنرها می‌شود. مورد دیگر هم اینکه توقف و یا استارت ناگهانی باعث بروز فشارهای اضافی بر روی سیستم تعلیق می‌گردد.

حفظ فشار مناسب تایرها

لاستیک های ماشین باید باد کافی داشته باشند. در صورتی که لاستیک ها به خوبی باد شوند، فشار وارده بر سیستم تعلیق کمک می‌کند و موجب افزایش عمر کمک فنرها می‌شود.

علائم خرابی کمک فنر ماشین

تعویض کمک فنرها در زمان مناسب

اصولاً کمک فنرهای ماشین باید هر 80 هزار مسافتی که طی می‌کنند، عوض شوند. بهتر است تعویض کمک فنرها در زمان توصیه شده باشد تا از بروز مشکلات احتمالی در زمان رانندگی جلوگیری شود.

ارتقا با کمک فنرهای باکیفیت

در هگام عوض کردن کمک فنرهای ماشین، بایستی مدل های با کیفیت خریداری شود. چراکه استفاده از کمک فنرهای با کیفیت نسبت به مدل های معمولی، عملکرد بهتری دارند.

علائم خرابی کمک فنر

جهش بیش از اندازه:

درصورتی که ماشین بعد از عبور از یک چاله یا دست انداز، جهش داشته باشد، از علائم درست کار نکردن کمک فنرها میباشد.

لرزش:

لرزش ماشین، یکی دیگر از علائم خرابی کمک فنرها می‌باشد. در صورتی که در هنگام رانندگی فرمان یا صندلی های خودرو بلرزند، میتوان حدس زد که احتمالاً کمک فنرهای ماشین خراب شده اند.

سر و صدا:

در صورتی که کمک فنرهای ماشین، فرسوده باشند در زمان رانندگی صدای تق تق می‌دهند. صدای تق تق معمولاً از سیستم تعلیق منتشر می‌شود و در زمان رانندگی بر روی سطوح ناهموار، با شدت بیشتری به گوش می‌رسند.

کنترل ضعیف:

زمان از کار افتادن کمک فنرهای ماشین، ماشین تاب می‌خورد و یا در حین چرخش یا پیچیدن بیش از حد معمول غلت می‌زند.

سایش لاستیک:

خرابی کمک فنرها به سایش تایر در لبه های داخلی یا خارجی لاستیک ها منجر می‌شود، این اتفاق به دلیل آنکه لاستیک ها تماس مناسبی با سطح جاده ندارند اتفاق می‌افتد.

جمع‌ بندی

در این مقاله به مفهوم کمک فنر ماشین که یکی از مهمترین قسمت های ماشین می‌باشد، پرداختیم. همچنین کار کرد کمک فنر، انواع کمک فنر، و... را بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله رانندگان آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط درخصوص حمل و نقل و رانندگان آشنا شوید.

همچنین در انتیراپ خدماتی اعم از حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، انبارداری و... ارائه می‌شود. جهت مشاهده سایر مقالات و اخبار در حوزه حمل و نقل کلیک نمایید.

عضویت در سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen