بازکشت به آکادمی
ورزش طناب کشی

طناب کشی یکی از ورزش های تیمی است که تقریبا در همه کشورها برگزار می‌شود. در واقع می‌توان گفت طناب کشی یک بازی بین المللی می‌باشد. طناب کشی در زبان انگلیسی Tug of war نامیده می‌شود. در این بازی دو گروه بایکدیگر به مسابقه می‌پردازند. هر گروه یک سر طناب را در دست می‌گیرد و با شروع مسابقه اعضای گروه، طناب را به طرف خود می‌کشند.

این ورزش که در واقع یک بازی تیمی است، قدرت بدنی بازیکنان را به صورت تیمی اندازه گیری می‌کند و همچنین باعث افزایش و تقویت روحیه بازیکنان می‌شود. ورزش طناب زنی به صورت غیر حرفه ای در جشن ها، اعیاد، مناسبت ها و حتی در مدارس برگزار می‌شود. این بازی هیچکونه محدودیت فضایی و مکانی ندارد. 

بازی طناب کشی

در بازی طناب کشی، گروهی که موفق شود تیم مقابل را به طرف خود بکشد و از خط وسط زمین رد کند برنده این مسابقه است.

تاریخچه طناب کشی

برای تاریخچه بازی طناب کشی، نمیتوان زمان و مکان دقیقی ارائه کرد. چون این بازی، بازی نسبتاً ساده ای به شمار می‌رود، از دوران های گذشته تا به امروز در زمان ها، مکان ها و مناطق مختلفی انجام شده است. سرچشمه ورزش طناب کشی، از اعیاد، جشن ها و مراسمات باستانی می‌باشد. امروزه این بازی در مناطق زیادی از جهان نظیر هندوستان، برونئی، برمه، هاوائی، مصر، کره، ژاپن و آفریقای جنوبی برگزار می‌شود. این بازی در دوران های گذشته به سبک و روش های مختلفی برگزار می‌شد. مثلا در کشور افغانستان تیم ها از یک تیر چوبی به جای طناب استفاده می‌کردند. در کشور کره کودکان بازوهای خود را دور کمر یکدیگر قلاب می‌کردند تا یک طناب انسانی تشکیل شود.

لوازم و تجهیزات ورزش طناب کشی

  • طناب
  • علامت طناب
  • وزن بازیکنان
  • وزن و تعداد بازیکنان

طناب:

طناب مناسب برای این بازی،باید جنس کنفی داشته باشد و همچنین طول آن حداقل 33 متر و قطر آن 10 الی 12 سانتی متر باشد. طنابِ بازی باید عاری از هرگونه گره باشد و نیز هر دو سمت آن باید بسته باشد.

تجهیزات طناب کشی

علامت طناب:

برای بالا بردن سطح قضاوت داوران و همچنین انجام بهتر مسابقات طناب کشی، بر روی طنابِ بازی علامت ها و نوارهایی درج میشود، که اگر طناب جمع و یا کشیده شود، داوران بتوانند آن را به راحتی مشاهده و قضاوت کنند.

در مسابقات طناب کشی، 5 نوار و یا علامت رنگی بر روی طنابِ بازی درج میشود. که عبارتند از:

  • یک نوار قرمز در وسط طناب یا همان مرکز طناب
  • دو نوار رنگی زرد، هر کدام با فاصله 4 متر از علامت قرمز مرکز طناب
  • دو نوار رنگی مشکی، هر یک با فاصله 5 متری از علامت قرمز مرکز طناب

وزن بازیکنان:

به مجموع وزن بازیکنان یک تیم گفته می‌شود و مسابقات در اوزان زیر برگزار می‌شود :

480 - 520 - 560 - 600 - 640 - 680 - 720 کیلوگرم

وزن و تعداد بازیکنان:

در تیمهای طنابکشی حداکثر ۹ نفر عضو هستند که ۸ نفر اصلی و یک نفر ذخیره میباشند که مجموع وزن ورزشکاران در مسابقات رده های مختلف سنی متفاوت می باشد.

طناب کشی

قوانین بازی طناب کشی

  • مسابقات طناب کشی، در 3 کشش انجام می‌گیرد.
  • بازیکنان در مسابقات طناب کشی، حق ندارند از دستکش استفاده کنند.
  • تعویض بازیکن فقط زمانی امکان دارد که حداق یک کشش انجام شده باشد.
  • بازیکنان اول هر تیم، می‌توانند از نزدیکترین نقطه به نوار رنگی، طناب را بدست گیرند.
  • بازیکنان حق ندارند، طناب را به دور خود بپیچند و یا حتی طناب را به قفسه سینه خود بچسبانند.
  • در مسابقات طناب کشی، در فاصله بین کشش های اول و دوم، 2 دقیقه زمان استراحت و در فاصله بین کشش دوم و سوم، 3 دقیقه زمان استراحت وجود دارد.
  • قبل از شروع مسابقه، نقطه ای از وسط زمین بازی انتخاب می‌شود و نوار قرمز وسط طناب باید بر روی آن نقطه انتخابی مماس گردد. برنده مسابقه تیمی می‌باشد که طناب را تا قسمت معین شده روی زمین بکشند و نوار قرمز وسط طناب را از آن قسمت عبور دهند.

امتیاز دهی در طناب کشی

تیم برنده به صورتی انتخاب می‌شود گه در 2 کشش از 3 کشش بازی، بر حریف چیره شود. تیمی که دریک کشش برنده می‌شود، 1 امتیاز کسب می‌کند. و هر تیمی که در 2 کشش متوالی و پشت سرهم برنده شود، برنده مسابقه اعلام می‌شود. به صورتی که در در 2 کشش متوالی، 2 - 0 برحریف خود غلبه کند، 3 امتیاز کسب می‌کند و تیم بازنده حتی یک امتیاز هم بدست نمی‌آورد و با امتیاز صفر بازی را می‌بازد.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش ورزش آکادمی انتیراپ با انواع ورزش ها آشنا شوید.

سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen