بازکشت به آکادمی
زیباترین ایستگاه های قطار در سرتاسر جهان
حمل‌ونقل ریلی یکی از روش های حمل و نقل بین المللی می‌باشد که برای انتقال محموله ها و کالاها از طریق راه آهن سراسری و ایستگاه ها انجام می‌شود. در این روش حمل و نقل نسبت به سایر روشهای حمل‌ونقل ایمنی بیشتر و مصرف انرژی بسیار به صرفه تری وجود دارد. تاریخچه اختراع قطار به قرن 6 پس از میلاد در یونان برمی‌گردد. در آن زمان برای حمل واگن ها از ریل های کاملا چوبی استفاده می‌شد.
 
زیباترین ایستگاه های قطار در سراسر جهان
 
در اواسط قرن 17 میلادی، ریل های آهنی مورد استفاده قرار گرفتند. از آن زمان تا به امروز، راه آهن ها پیشرفت بسیاری کرده اند. صنعت ریلی قدمت زیادی دارد از این رو باعث شده است که پایانه های قطار زیبایی در سرتاسر دنیا داشته باشیم که هنوز که هنوز است جذابیت های خود را حفظ کرده اند و سالانه مسافران زیادی در این پایانه ها تردد می‌کنند.

زیباترین ایستگاه های قطار در سراسر جهان

  • پایانه داندین در نیوزلند
  • پایانه کوآلالامپور در مالزی
  • پایانه ماپوتو در موزامبیک
  • پایانه سنت‌ پنکراس در لندن
  • پایانه لی‌یِژ گولیمینز در بلژیک
  • پایانه آنتورپ سنترال در بلژیک
  • پایانه هلسینکی سنترال در فنلاند
  • پایانه چاتراپاتی شیواجی در بمبئی
  • پایانه‌ گِرند سنترال نیویورک در آمریکا

پایانه داندین در نیوزلند

یکی از زیباترین ایستگاه های قطار در دنیا، پایانه داندین در نیوزلند می‌باشد. پایانه داندین دارای معماری قدیمی و سنتی است. پایانه قطار «داندین» (Dunedin) طراحی کلاسیک و قدیمی دارد و معمار این ایستگاه سعی کرده تا با نگاهی به طراحی رنسانس، پایانه‌ای امروزی بسازد که کاربردهای مختلفی را در اختیار مسافرین و گردشگران قرار دهد. از این رو پایانه داندین، پایانه ای چند منظوره است که کاربردهای مختلفی دارد. طبقه اول این پایانه مختص راه آهن و طبقه دوم آن، مکان تالار افتخارات ورزشکاران و انجمن هنری شهر است.

پایانه داندین نیوزلند

پایانه کوآلالامپور در مالزی

پایانه کوالالامپور مالزی، دارای طراحی های گوناگونی است. طراحی های این پایانه، گلچینی از سبک های مختلف «نئو موریش» (Neo-Moorish)، مغولی و «ایندو ساراسِنیک» (Indo-Saracenic) است.

داشتن طراحی های زیبا و ترکیبی، موجب شده است که پایانه قطار کوالالامپور به نگین درخشانی در معماری میان پایانه های قطار تبدیل شود. به لحاظ زیباشناختی به شما قول می‌دهیم پایانه‌ قطاری به زیبایی «پایانه کوآلالامپور» پیدا نخواهید کرد. این پایانه در غروب آفتاب جذابیت خاصی دارد و یکی از مکان های پرطرفدار برای گردشگران به حساب می‌آید.

پایانه ماپوتو در موزامبیک

ماپوتو پایتخت موزامبیک می‌باشد. شهر ماپوتو جاذبه های دیدنی زیادی ندارد، اما یکی از زیباترین و دیدنی ترین پایانه های قطار دنیا در این شهر می‌باشد. پایانه ماپوتو دارای طراحی های خاص، عجیب و غریبی می‌باشد. این پایانه متشکل از ستون ها و ایوان هایی به رنگ سبز و سفید می‌باشد. «پایانه ماپوتو» یکی از آثار نه چندان شناخته شده «گوستاو ایفل» (Gustave Eiffel) است که مطمئن هستیم نام این طراح و معمار افسانه ای را با برج معروف ایفل شنیده اید. 

پایانه ماپوتو در موزامبیک

پایانه سنت‌ پنکراس در لندن

پایانه سنت پنکراس، یکی از بناهای شناخته شده در شهر لندن می‌باشد. در زمان های گذشته مکان پایانه سنت پنکراس، یکی از محله های زاغه نشینان در لندن بود. در آن زمان، این محله با نام «آگارتوُن» (Agar Town) شناخته می‌شد. معماری پایانه سنت پکراس بهره گرفته از اصول معماری گوتیک می‌باشد. از این رو این پایانه به کلیسای پایانه های راه آهن در سراسر جهان معروف شده است. این پایانه دارای جذابیت های زیادی می‌باشد اما بخت با این پایانه همراه نبود که باعث شد در سال 1960 میلادی، به مکان متروکه ای تبدیل شود. در نهایت باعث شد خطوط راه آهن از پایانه «پنکراس لندن» به پایانه‌ «کینگ کراس» (King Cross) و «استون» منتقل شود.
 
پایانه سنن پنکراس لندن
وضع و اوضاع این پایانه به قدری وخیم شد که قرار بر این شد که پایانه سنت پنکراس تخریب شود. اما علاقمندان راه آهن و بناهای قدیمی یک کمپین جهت پیشگیری از تخریب پایانه سنت پنکراس راه اندازی کردند و دوباره خط مترو را در این پایانه بازسازی و راه اندازی کردند. برای بازسازی این پایانه در حدود 800 میلیون پوند هزینه شد  و در نهایت به پایانه‌‌ای برای راه‌آهن «یورواستار» (Eurostar) تبدیل گردید.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش گردشگری آکادمی انتیراپ با جاهای دیدنی ایران و جهان آشنا شوید.

سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ 

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen