بازکشت به آکادمی
جاهای دیدنی کرمان

یکی از کلانشهر های بزرگ ایران، شهر کرمان است. کرمان مرکز استان کرمان است. وسعت این شهر، نزدیک به 240 کیلومتر مربع است، مهمترین مشکل شهر کرمان، حاشیه نشینی است. کرمان یکی از قطب های پزشکی کشور ایران است. کرمان یکی از شهرهای میزبان عمل های سخت پیوند اعضا در کشور است. این شهر با داشتن دانشگاه تیپ یک علوم پزشکی کرمان و دانشگاه شهید باهنر، یک قطب علمی در کشور به شمار می‌رود. 

جاهای دیدنی کرمان

جاهای دیدنی کرمان

  • باغ فتح آباد
  • حمام وکیل
  • گنبد جبلیه
  • یخدان مویدی
  • آبشارهای سیمک
  • جنگل پردیسان قائم
  • پیست اسکی سیرچ
  • کتابخانه ملی کرمان
  • مجموعه گنجعلی خان
  • گنبد مشتاقیه (سه گنبدان)
  • موزه هنرهای معاصر صنعتی
  • قلعه دختر کرمان (آتشکده آناهیتا)
  • مسجد جامع کرمان (مسجد جامع مظفری)

مناطق دیدنی کرمان

باغ فتح آباد

باغ عمارت بیگلربیگی قدمت قاجاری دارد و به باغ فتح آباد مشهور می‌باشد. باغ فتح آباد یکی از جاذبه های گردشگری کرمان می‌باشد که در 25 کیلومتری کرمان در روستای اختیارآباد واقع می‌باشد. از وسط باغ فتح آباد یا همان باغ بیگلربیگی، قناتی عبور می‌کند. این باغ بخش های دیگری اعم از عمارت چهارفصل، برج، بارو و عمارت مرکزی را دارد.

باغ فتح‌آباد در ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره‌ ۷۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. باغ شاهزاده‌ ماهان را از این بنا الگو گرفته‌اند.

باغ فتح آباد شیراز

حمام وکیل کرمان

حمام وکیل کرمان یکی از جاهای دیدنی و جذاب در شهر کرمان می‌باشد. حمام وکیل، حمام قاجاری است که در بازار کرمان قرار دارد. این حمام در سال 1280 شمسی ساخته شد که دارای دو بخش با شکوه یعنی رختکن و گرم خانه می‌باشد. معماری حمام وکیل کرمان، تلفیقی از معماری دوره زندیه و قاجار می‌باشد. این حمام در سال 1369 شمسی مرمت و بازسازی شد. حمام وکیل امروزه به یک چایخانه سنتی تبدیل شده است که گردشگران می‌توانند فالوده کرمانی، انواع نوشیدنی و انواع غذاهای محلی را نوش جان کنند. 

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه تنها بنای تاریخی سنگی کرمان می‌باشد که قدمت تاریخی آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد. گنبد جبلیه در شرق شهر کرمان و نزدیکی پارک پردیسان و دو قبرستان صاحب الامر و سید حسین کرمان قرار دارد. گنبد جبلیه، گنبدی هشت ضلعی می‌باشد که در مقابل حوادث و گذر زمان مقاوم بوده است. گنبد جبلیه در تاریخ 29 آذرماه سال 1316 با شماره 296 در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

گنبد جبلیه کرمان

جاذبه های تاریخی کرمان برای عاشقان تاریخ

  • دره راگه
  • غار ایوب
  • آبشار کشیت
  • جنگل پردیسان قائم
  • پیست اسکی سیرچ
  • کلوت های کویر لوت
  • روستای صخره ای میمند
  • موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

دره راگه

دره راگه یکی از جاذبه های کرمان است که در قسمت جنوب شرقی رفسنجان قرار دارد. دره راگه، یک دره با دیوارهای فرسایش یافته، بلند و خوفناک است که جریان آب در میان آن قرار دارد و یک باب ماجراجویی می‌باشد.  در نگاه اول شاید فکر کنید که طرح و نقش های ایجاد شده بر روی دیوارهای این دره، ساخته دست بشر است ولی در واقع آن طرح ها هنرنمایی های دست هنرمند طبیعت بوده که به زیبایی هرچه تمام تر دیواره های عظیم دره را فرسایش داده و نقش انداخته است.

غار ایوب کجاست

غار ایوب

غار ایوب کرمان در کوه ایوب، در جنوب شهر دهج واقع است. این شهر در شمال غربی شهر کرمان قرار دارد. در مجموعه کوه ایوب، غار ایوب و زیارتگاه ایوب واقع هستند.

آبشار کشیت

آبشار کشیت یکی از آبشارهای زیبای استان کرمان است که در میان چندین دره سرازیر است. آبشار کشیت دریاچه عمیقی با وسعت ۶۰۰ مترمربع می‌سازد. ترکیب زیبای آبشار، آب و هوا و دره های اطراف، باعث رشد خزه ها و سرخس ها شده اند که موجب شده اند محیطی سر سبز در میان کویر های کرمان، به وجود آید.

آبشار کشیت کجاست

جنگل پردیسان قائم

بزرگترین جنگل دست کاشت ایران که جنگل پردیسان قائم نام دارد، در کرمان واقع می‌باشد. یکی از جاذبه های دیدنی کرمان از نظر طبیعی، جنگل پردیسان قائم است. این جنگل برای سفرهای تحریفی دارای امکانات مختلفی است. کوه های اطراف جنگل پردیسان قائم جایی مناسب برای تجربه ورزش کوهنوردی در سطح مبتدی است. در نزدیکی جنگل پردیسان قائم، زیارتگاه سید حسین و گلزار شهدا قرار دارند.

پیست اسکی سیرچ

یکی از بزرگترین پیست های ساخته شده در شهر کرمان قرار دارد و همچنین این پیست که پیست اسکی سیرچ نام دارد، یکی از پر هیجان ترین جاهای دیدنی کرمان است، که در جاده سیرچ واقع است. یکی از دلایل اهمیت این پیست بی نظیر، بی همتا بودن آن است. در جنوب شرقی ایران، تنها پیست اسکی برفی، پیست اسکی سیرچ می‌باشد.

کرمان و جاهای دیدنی آن

تنها پیست اسکی که دقیقا در کنار کویر واقع شده است، پیست اسکی سیرچ می‌باشد، و همین دلیل باعث شده است که طبیعتگردهای زیادی به این پیست علاقمند شوند. پیست سیرچ روی قله جفتان واقع شده که نزدیک تل گندم بریان است. دمای این تل در بعضی از روزها از ۷۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌گذرد.

کلوت های کویر لوت

در کناره‌های کویر لوت، فرسایش‌های شدید سازه‌های طبیعی را به وجود آورده که کلوت نامیده می‌شوند. بهترین زمان بازدید از کلوت های کویر لوت، هنگام طلوع و غروب آفتاب است چون که رقص نور های رنگارنگ خورشید بر روی پستی و بلندی های کویر، نظر گردشگران را جلب خود می‌کند. دلیل دیگری نیز وجود دارد که آن دمای گرم آنجاست، چون این منطقه، گرمترین منطقه جهان در دل کویر لوت است و برای بازدید از آنجا بهتر است هنگام طلوع و غروب خورشید رفت تا از خطر گرمازدگی در امان ماند. 

روستای صخره ای میمند

یکی از زیباترین روستاهای ایران، روستای صخره ای میمند میباشد. روستای صخره ای میمند یک روستای صخره ای دیگر همانند روستای کندوان (واقع در استان آذربایجان شرقی- در نزدیکی تبریز) است، که در 30 کیلومتری شمال شرقی شهر بابک نزدیک به سیرجان و رفسنجان قرار دارد. روستای صخره ای میمند کرمان،  قدمت چندین هزار ساله ای دارد (8 تا 12 هزار سال) و ارزش قابل توجهی این روستا از نظر میراث فرهنگی و تاریخی، این است که هنوز هم مردم بومی در این روستا ساکن هستند. اجداد این مردم در زمان اشکانیان (قرن دوم و سوم میلادی) این منطقه را برای برای یکجانشینی انتخاب کردند و خانه‌های خود را در دل کوه با دست حفر کرده و ساختند.

موزه های کرمان

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

نام موزه هنرهای معاصر صنعتی گرفته شده از نام پدر مجسمه سازی ایران «علی اکبر صنعتی زاده» است. علی اکبر صنعتی زاده از افراد خیر در کرمان بود، وی برای پرورش کودکان بی سرپرست، ملک بزرگی را وقف کرد. همچنین او برای بچه های بی سرپرست و بدون مدرک شناسایی، با نام خود شناسنامه اخذ میکرد. زمانی که وی در یک کودک علاقه و استعداد خاصی میدید از آن کودک حمایت میکرد. علی اکبر صنعتی زاده، پدر مجسمه سازی ایران از بچه های بی سرپرست همین پرورشگاه بود، وی با حمایت خیر های کرمانی توانست زیر نظر عالی ترین اساتید هنر ادامه تحصیل دهد.

تعداد زیادی از آثار هنری این موزه از جاهای دیدنی کرمان هستند و به استاد علی اکبر صنعتی زاده تعلق دارند. با گردش در بخش های مختلف این موزه، با آثار هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی هم آشنا می‌شوید. نقاشی هایی از سهراب سپهری و کمال الملک بر دیوارهای موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان آویخته شده است.

بهترین زمان سفر به کرمان

شهر کرمان دارای آب و هوای گرم است همچنین مناطق جنوبی کرمان مثل بم، گرمتر است. بهترین زمان برای سفر به شهر زیبای کرمان، فصل پائیز تا ماه های اول بهار است.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش گردشگری آکادمی انتیراپ با جاهای دیدنی ایران و جهان آشنا شوید.

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen