بازکشت به آکادمی
جاهای دیدنی همدان

شهر همدان یکی از شهرهای استان همدان در غرب کشور است. همدان از قدیمی ترین شهر های ایران و پایتخت تمدن ایران است. همدان شهر زیبا و گردشگر پذیر است. شهر همدان سرشار از جاهای دیدنی از نوع گردشگری، تاریخی، طبیعی، مذهبی و تفریحی است.

جاهای دیدنی همدان

جاهای دیدنی همدان

  • شیر سنگی
  • گنبد علویان
  • غار علیصدر
  • میدان امام
  • موزه هگمتانه
  • دره مرادبیگ
  • دشت میشان
  • مسجد جامع
  • تپه عباس آباد
  • شهر لاله جین
  • بازار سنتی همدان
  • برج قربان همدان
  • حمام تاریخی قلعه
  • دریاچه و سد اکباتان
  • غار آکواریوم گنجنامه
  • آرامگاه عارف قزوینی
  • معبد نهاوند، لائودیسه
  • امامزاده حسین همدان
  • کلیسای پروتستان ارامنه
  • موزه تاریخ طبیعی همدان
  • آرامگاه شاعر باباطاهر عریان
  • کلیسای سنت گریگوری استپان
  • مجموعه تاریخی تفریحی گنجنامه
  • آرامگاه و موزه ی طبیب بوعلی سینا

شیر سنگی

محوطه شیر سنگی در انتهای خیابان 12 متری و در یک میدان در شرق شهر همدان واقع است.در شهر همدان از مجسمه شیر سنگی، دو تا بوده است. که یکی از در دروازه شهر همدان قرار داشته است. در زمان حمله اعراب، آن دروازه به دروازه شیر یا باب الاسد معروف شد.

شیر سنگی همدان

گنبد علویان

یکی از بناهای خاص و محصر به فرد معماری و گچ بری در شهر همدان و یا حتی در کل کشور ایران، گنبد علویان است که در چهار باغ علویان قرار دارد. چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امام زاده عبدالله در شهر همدان واقع است. چهارباغ از سمت جنوب به خیابان باباطاهر منتهی می‌شود. قدمت تاریخی گنبد علویان، به دوران پس از اسلام برمی‌گردد.

غارعلیصدر

غار علیصدر طولانی ترین غار آبی جهان است. غار علیصدر یکی از جذابیت ها و مکان های دیدنی و همچنین به یادماندنی ترین های شهر همدان است.

غار علیصدردر در ارتفاعات ساری قیه واقع می‌باشد. ارتفاعات ساری قیه در نزدیکی روستای علیصدر، در شهرستان کبودرآهنگ واقع هستند. غارعلیصدر از سطح دریا، 2100 متر ارتفاع دارد. در محوطه غار علیصدر دالان های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی وجود دارد. بازدید از غار علیصدر با قایق ممکن می‌باشد. دمای داخل غار همیشه ثابت و 20 درجه سانتی گراد می‌باشد.

غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان، 23 اُمین اثر طبیعی ملی ایران است. غارعلیصدر در تاریخ 15 دی سال 1387، توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ثبت گردید. 

ساعت بازدید از غار در ۶ ماهه اول سال از ۸ تا ۱۷ و در ۶ ماهه دوم سال از ۸ تا ۱۵ است.

میدان امام همدان

یکی از جذاب ترین میدان های تاریخی شهر همدان، میدان امام است که در مرکز شهر قرار دارد. میدان امام در دوران حکومت پهلوی اول (رضا شاه پهلوی)، توسط یک مهندس آلمانی طراحی گردیده است. در طراحی میدان امام همدان، از اصول معماری اروپایی و ایرانی الهام گرفته و استفاده شده است. این میدان در همدان اهمیت زیادی دارد، این اهمیت از آنجایی روشن شد که تمام شهر در حول این میدان ساخته شد. این میدان شعاعی به اندازه 80 متر دارد.

میدان امام همدان

موزه هگمتانه

موزه هگمتانه یکی از موزه های شهر همدان است که در میدان هفت تیر و در شرق تپه هگمتانه قرار دارد. موزه هگمتانه در نزدیکی گودال معروف به فرانسوی های داخل شهر واقع است.
بنای موزه هگمتانه اول مدرسه پرورش بود ولی امروزه تغییر کاربری داده و به موزه تبدیل شده است. در موزه هگمتانه علاوه بر آثار و اشیاء بدست آمده از تپه همگمتانه، از همه جای استان همدان نیز اشیایی نگهداری می‌شود.
 
موزه هگمتانه همدان

دره مرادبیگ

دره الوند در فاصله 3 کیلومتری شهر همدان و دامان ارتفاعات الوند قرار دارد. دره الوند بزرگترین دره در آنجاست. آن منطقه با نام دره مرادبیگ شناخته می‌شود. دره مرادبیگ از زیباترین و بکرترین نقاط اطراف همدان می‌باشد که امروزه به عنوان منطقه یک شهر همدان شناخته می‌شود.

دشت میشان

دشت میشان از جاذبه های طبیعی شهر همدان است که در دامان الوند کوه قرار دارد. دشت میشان همه روزه علی الخصوص در فصل های گرم سال میزبان طبیعت گردان و کوه پیمایان بسیاری است.

دشت میشان همدان

مسجد جامع همدان

یکی از بناهای قاجاری در شهر همدان، مسجد جامع است که دارای دو کتیبه به سال های ۱۲۵۳ و ۱۲۵۱ هجری قمری است. قدمت مسجد جامع همدان به دوران فتحعلی شاه و محمد شاه قاجار (پدرِ ناصرالدین شاه) باز می‌گردد.

تپه عباس آباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی، گردشگری و توریستی همدان، تپه عباس آباد می‌باشد. تپه عباس آباد به تپه نقاره خانه، مشهور است. تپه عباس آباد بر بالای بلندی های شهر قرار دارد، و از یکسو دره سرسبز عباس آباد و از سوی دیگر نمائی از شهر همدان را به نمایش گذاشته است.

تپه عباس آباد همدان

بر بالای تپه عباس آباد یا بام همدان، امکانات رفاهی و گردشگری زیادی از جمله رستوران، آبشار و استخر وجود دارد که از جذابیت‌های تپه عباس آباد به شمار می‌روند.

شهر لاله جین

شهر لاله جین در همدان قرار دارد و مرکز سفال ایران می‌باشد. طبق نظریه باستان شناسان، قدمت این شهر به حدود 7500 سال پیش برمی‌گردد. لاله جین شهری است که به واسطه هنر سفالگری، گِل و خاکش شهرت پیدا کرده است. شهری که مردمانش از دل گِل های بی جان آثاری زیبا و هنرمندانه خلق می‌کنند.

بیش‌از نیمی از جمعیت این شهر به شغل سفالگری مشغول اند و در کارگاه های سفال و سرامیک ظروف سفالی و سرامیکی تولید می‌کنند. هر ساله بازدیدکنندگان زیادی برای خرید و تماشا به این شهر می‌آیند. دیزی لالجین هم بسیار معروف است.

شهر لاله جین همدان

بازار سنتی همدان

بازار تاریخی و سنتی همدان در محدوده خیابان های شهدا، بابا طاهر و اکباتان قرار دارد. قدمت اکثر بناهای بازار تاریخی همدان، به دوره قاجاریه می‌رسد. بازار سنتی همدان همانند بازارهای قدیمی و سنتی بیشتر شهرهای قدیمی ایران، بازاری مسقف می‌باشد. بعضی بخش های آن پوششی گنبدی شکل دارد. 

بازار همدان به لحاظ وجود راسته های مختص به اصناف مختلف معماری ویژه‌ای دارد. برخی مورخان قدمت این بازار را به دوره سامانیان نسبت می‌دهند؛ اما اکثر این مجموعه بازمانده دوره قاجار است.

برج قربان همدان

برج قربان همدان از اثار تاریخی قرن هفتم و هشتم هجری قمری بین چهارباغ شهید مدنی و خیابان طالقانی، درست در کنار دبیرستان اندیشه قرار دارد. این برج محل دفن شیخ‌ الاسلام حسن بن عطار و تعدادی از امیران دوران سلجوقی است.

برج قربان همدان

این قبرها همگی در سردآبی در زیر برج یافت شده اند. این بنا یک برج ۱۲ ضلعی آجری با گنبدی هرمی شکل است. برج قربان به هیچ طریقی تزئین نشده است اما با این وجود یک اثر تاریخی و نمونه ی زیبای معماری است که جبهه خارجی آن را طاق ‌نماهایی با عمق ۱۵ و پهنای ۱۲۳ سانتی ‌متر در هر ضلع و جبهه داخلی را طاق ‌نماهایی به عمق ۲۰ و عرض ۹۰ سانتی ‌متر تشکیل می‌دهد.

حمام تاریخی قلعه

یکی از جاذبه های گردشگری همدان، موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه می‌باشد که طرفداران زیادی دارد. نما و معماری زیبای این حمام تماشایی، تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی متعلق به دوران قاجار می‌باشد.

این حمام سنتی و قدیمی واقع در محله قدیمی بنام قاشق تراشان می‌باشد که در محدوده میدان امام خمینی و خیابان شریعتی قرار دارد.

حمام تاریخی قلعه همدان

حمام تاریخی قلعه نیز مانند دیگر حمام های قدیمی از دو بخش زنانه و مردانه تشکیل شده است. حمام، شامل بخش هایی همچون حمام سرد، حمام گرم و انبار هیزم می‌شود که در هر قسمت مجسمه هایی نمادین از مردم شهر قرار داده شده که این موزه مردم شناسی را تکمیل می‌کند.

دریاچه و سد اکباتان

یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان، دریاچه سد اکباتان است که با زیبایی خاص خود در همدان خودنمایی می‌کند.

دریاچه سد اکباتان همدان تفرجگاهی مناسب برای مردم محلی و گردشگران است که محیط متفاوت و زیبای آن برای یک فراغت چند ساعته بسیار مناسب است.

وسعت دریاچه سد اکباتان هکتار و عمق آن 18 متر می‌باشد. کناره های این دریاچه پوشیده شده از فضای سبز و درختان زیبا می‌باشد که موجب شده اند زیبایی ها دوچندان شوند. امکان انواع ورزش های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب نیز بر محبوبیت دریاچه سد اکباتان افزوده است.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش گردشگری آکادمی انتیراپ با جاهای دیدنی ایران و جهان آشنا شوید.

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen