بازکشت به آکادمی
اصول طراحی داخلی

هر کاری اصول خود را دارد، طراحی داخلی نیز همانند هر کاری دارای اصول و قوانین خاص می‌باشد. قبلا افرادی که خواستار خانه های مدرن بودند و دوست داشتند منازل شیک و مدرنی داشته باشیند، باید به متخصصان طراحی داخلی مراجعه می‌کردند و از سلایق و ایده های آنها استفاده می‌کردند. اما امروزه با وجود اینترنت و دسترسی آسان به آن، می‌توان به مدرن ترین و بروزترین سبک ها دسترسی پیدا کرد و از آنها ایده گرفت. البته برای داشتن الگو یابی و الگو گیری آسان تر و بهتر، باید با اصول طراحی داخلی آشنا بود.

اصول طراحی داخلی

به صورت کلی می‌توان چنین گفت که برای طراحی داخلی، یک سری مبانی و اصول اساسی در چک لیست طراحی داخلی وجود دارد، که اگر با آنها آشنایی داشته باشید یک چیدمان خوب و عالی خواهید داشت. دانستن اصول و مبانی طراحی کمک زیادی به طراحی می‌کند.

پس باید همه طراحان داخلی و دکوراسیون باید با اصول و مبانی اولیه طراحی آشنا باشند و از آنها پیروی کنند.

زمانی که دارید اجرای طراحی داخلی را شروع می‌کنید، ابتدا به فضای داخلی خانه به صورت دقیق و کلی نگاه کنید. خانه مجموعه ای از فضاهای متصل به هم است ( راهرو، پذیرایی، آشپزخانه و...). بنابراین بهتر است قسمت های متصل به هم دارای سبک و تم مشترکی باشند. البته این بدان معنا نیست که همه المان ها یکسان باشند، بلکه چنان معنایی دارد که از المان ها و تم هایی استفاده شود که در کنار همدیگر ترکیب خوبی داشته باشند.

اصول دیزاین داخلی

یکی از راه های دسترسی و درک این موضوع، رنگ می‌باشد. در حقیقت رنگ بصورت عمومی بهترین راه یکسان سازی و مرتبط کردن مجموعه فضاهاست. برای مثال شاید شما از چند رنگ مختلف البته با تناژ رنگ متفاوت به صورت تیره و روشن در قسمت های مختلف خانه استفاده کنید.

رنگ در طراحی داخلی و دکوراسیون

یکی از مهم ترین جوانب در طراحی، رنگ می‌باشد. رنگ ها به فضا روح می‌دهند. بسیار مهم است که در طراحی های شیک و مدرن، حتما با قوانین و روان شناسی رنگ ها آشنا بود. در واقع  داشتن یک دکوراسیون شیک و مدرن، به دانش زیادی از رنگ ها وایسته می‌باشد.

تاثیر رنگ در طراحی داخلی و دیزاین

بافت در طراحی داخلی و دکوراسیون

داشتن بافت زیبا و شیک به فضا عمق می‌دهد و باعث لذت دیداری می‌شود. یعنی وقتی به طراحی خانه نگاه می‌کنیم از چیدمان، بافت و رنگ ها لذت می‌بریم. ایجاد بافت، فقط به رنگ کردن دیوار نیست، بلکه شما می‌توانید با به کار بردن لوازم تزئینی، به فضا بافت دهید. مثلا برای زیبایی و قشنگی خانه، یک مجسمه طلایی و یک رو میزی پشمی را در کنار یکدیگر قرار دهید. 

پوشش دیوارها در طراحی داخلی و دکوراسیون

دیوارها از اجزاء مهم و جدانشدنی در منازل و طراحی داخلی آنها هستند ولی در حق آنها کوتاهی می‌شود. برای طراحی و دیزاین یک دیوار روش های مختلفی وجود دارد. از این روش های دیزاین دیوار می‌توان چندین نوع را نام برد، مثل: کاغذ دیواری، رنگ کردن دیوار، چوب، برچسب، پتینه کاری و سنگ آنتیک. رنگ کردن دیوار زمانبر است بنابراین شنیدن اسم رنگ کاری باعث می‌شود در ذهن مخاطب پروژه ای چند هفته ای و طاقت فرسا شکل ببندد. اما امروزه با وجود رنگ‌های جدیدی که به بازار آمده، می‌توانید به راحتی دیوارهایتان را رنگ کنید. در انتخاب رنگ دیوار، به روحیۀ خود‌ و مکان مورد نظر، دقت کنید.

پوشش دیوارها در طراحی داخلی

درصورتی که فردی شاد و با روحیه هستید، پیشنهاد می‌شود از رنگ های طلایی و زرد استفاده کنید. در صورتی هم که روحیه آرام دارید، پیشنهاد می‌شود از رنگ های آبی و خکستری استفاده کنید. همچنین برای رنگ کردن دیوارها از پذیرایی خانه شروع نکنید. برنامۀ منظم و کوتاه بچینید.

کفپوش در طراحی داخلی و دکوراسیون

یکی از اجزای مهم و جدانشدنی در خانه ها، کف می‌باشد. درست است که جلب توجه کردن کف نسبت به دیوارها کم است، اما در دیزاین خانه نقش چسمگیری دارد. زمانی که به یک محیط جدید وارد می‌شوید زمین در دید شما بسیار موثر می‌باشد.

تثیر کفپوش در طراحی داخلی

کفپوش ها دارای انواع مختلفی هستند. مثل پارکت، سرامیک، چوب، سنگ و در دیزاین های خاص از شیشه استفاده می‌کنند. با وجود انواع مختلف کف پوش ها، شما باید بر اساس سلیقه و کاربری محل، از کفپوش مناسب استفاده کنید. اما هنگام استفاده از کف پوش هایی که طرح و یا بافت دارند، دقت داشته باشید که کف، مستعد کثیف شدن است.

مبلمان در طراحی داخلی و دکوراسیون

مبلمان علاوه بر اینکه باید با کاربری مناسب باشد، باید با مکان مورد استفاده هم متناسب باشد. البته سلیقه کاربر نیز مد نظر باشد. برای داشتن دکوراسیون داخلی مدرن باید چند نکته را مورد توجه قرار دهید.

  • در زمان خرید مبلمان، هیچ الزامی وجود ندارد که حتما شما آنچه که فروشنده پیشنهاد می‌دهد و یا در فروشگاه قرار دارد را خرید کنید.
  • از طرح و سبک های گوناگون انتخاب کنید و برای زیبایی محل خود، ست های مختلفی را باهم ترکیب کنید.

اهمیت مبلمان در طراحی داخلی

مبلمان محل کار و یا خانه تان را، هر چند وقت یکبار تعمیر کنید. داشتن مبلمان با ظاهری خراب، باعث شلخته و نا مرتب دیده شدن محیط می‌شود. قبل از اینکه به طراحی و دیزاین شروع کنید، ابتدا وسایل تعمیرشدنی را تعمیر کنید. حتی بعد از تعمیر وسایل و مبلمان، می‌توانید از آنها در مکان و کاربری دیگری استفاده کنید. مثلا با تغییر رویه ی یکی از مبلمان پذیرایی، می‌توانید در اتاق از آن استفاده کنید.

  • از خرید وسایل دست دوم ترس و واهمه ای نداشته باشید، چراکه وسایل دست دوم با تعمیر و رنگ کاری، می‌توانند زیبا شوند و در بین وسایل خانه قرار بگیرند.
  • به رنگ وسایل و هم‌خوانی آن‌ها با محیط دقت کنید.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش طراحی داخلی آکادمی انتیراپ با روش های طراحی داخلی، دکوراسیون داخلی و هر آنچه که برای زیبایی و دکوراسیون لازم است، آشنا شوید.

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen