بازکشت به آکادمی
بازی شطرنج

شطرنج، یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین بازی هایی که تا به امروز ساخته شده است. شطرنج ورزشی کاملاً فکری است که برای انجام آن، باید تمرکز زیادی داشت. شطرنج یک بازی تخته ای دونفره است، که بر روی صفحه شطرنج و با استفاده از مهره های شطرنج «شاه، وزیر، رُخ (قلعه نیز نامیده می‌شود)، فیل، اسب و سرباز» انجام می‌شود. هرکدام از مهره های شطرنج به شکل مخصوصی حرکت می‌کنند و قادر به زدن مهره های حریف هستند. این بازی با 32 مهره انجام می‌شود و هدف از آن مات کردن حریف است. مات کردن یعنی ایجاد وضعیتی که شاه حریف بعد از کیش شدن، هیچ راهی برای رفع کیش نداشته باشد. همچنین در بازی شطرنج، در صورتی که یکی از بازیکنان تسلیم شود، بازی به نفع حریف به پایان می‌رسد. این اتفاق زمانی صورت می‌گیرد که شکست اجتناب ناپذیر باشد. هریک از بازیکنان 16 مهره دارند، که 8 عدد از آنها سرباز و 8 تای بقیه شاه، وزیر، فیل، اسب و رُخ (یا همان قلعه) می‌باشد.

بازی شطرنج

انواع شطرنج

  • شطرنج بولت
  • شطرنج سیامی
  • شطرنج 960
  • شطرنج آرماگدون
  • شطرنج شاه در مرکز
  • Three - check (شطرنج سه کیش)
  • شطرنج سریع «متداول ترین نوع شطرنج»
  • شطرنج برق آسا «متداول ترین نوع شطرنج»
  • شطرنج استاندارد (یا کلاسیک) «متداول ترین نوع شطرنج»

مهره ها در شطرنج

  • یک شاه سفید با نماد «K» برگرفته از ابتدای کلمهٔ King
  • یک وزیر سفید با نماد «Q» برگرفته از ابتدای کلمهٔ Queen
  • دو رخ سفید با نماد «R» بر گرفته از ابتدای کلمهٔ Rook  
  • دو فیل سفید با نماد «B» بر گرفته از ابتدای کلمه Bishop 
  • دو اسب سفید با نماد «N» بر گرفته از دومین حرف کلمه کلمه Knight
  • هشت سرباز (پیاده) سفید (بدون نماد) [از «P» می‌توان به عنوان نماد آن استفاده کرد] بر گرفته از ابتدای کلمه Pawn
  • یک شاه سیاه با نماد «K»
  • یک وزیر سیاه با نماد «Q»
  • دو رخ سیاه با نماد «R»
  • دو فیل سیاه با نماد «B»
  • دو اسب سیاه با نماد «N»
  • هشت سرباز (پیاده) سیاه (بدون نماد) [از «P» می‌توان به عنوان نماد آن استفاده کرد.

مهره ها در شطرنج

ارزش مهره ها در شطرنج

ارزش مهره های شطرنج به شرح زیر است…

  • ارزش وزیر: 9امتیاز (به اندازهٔ 9 سرباز ارزش دارد)
  • ارزش رخ: 5امتیاز (به اندازهٔ 5 سرباز ارزش دارد)
  • ارزش فیل: 3 امتیاز (به اندازهٔ 3 سرباز ارزش دارد)
  • ارزش اسب: 3 امتیاز (به اندازهٔ 3 سرباز ارزش دارد)
  • ارزش سرباز: 1 امتیاز
  • شاه: بی نهایت

چگونه بفهمیم چه کسی باید اول حرکت کند؟

در بازی شطرنج، همیشه اولین حرکت از سمت بازیکن با مهره های سفید است. بدین صورت که همیشه سفید حرکت می‌کند و سیاه به دنبال اوست. در واقع در این بازی، مهره سفید یک شانس اضافی دارد و می‌تواند با هوشیاری سیاه را مورد حمله قرار دهد.

روز جهانی بازی شطرنج

به مناسبت گرامیداشت روز تأسیس فدراسیون جهانی شطرنج که در 20 جولای سال 1924 (29 تیر در تاریخ شمسی) در پاریس اتفاق افتاد، در سال 1966 میلادی آن روز با نام روز فیده یا روز جهانی شطرنج در یونسکو ثبت گردید.

روز جهانی بازی شطرنج

معرفی حرکت مهره های شطرنج

حرکت شاه در شطرنج

شاه مهمترین و اما ضعیف ترین مهره در بازی شطرنج می‌باشد. مهره شاه تنها یک خانه می‌تواند حرکت کند.(به هر جهتی که میخواهد، می‌تواند حرکت کند. بالا-پایین-راست-چپ- زیگزاگی).
تا حد امکان نباید شاه بازی را، حرکت داد. شاه در زمانی که نتواند حرکت کند و هیچ دفاعی نداشته باشد، در حالت کیش قرار گرفته است.

حرکت وزیر در شطرنج

وزیر قدرتمندترین مهره در بازی شطرنج است و می‌تواند در هر جهت مستقیمی حرکت کند. وزیر می‌تواند هرچند خانه ای که بخواهد را حرکت کند. 
وزیر را می‌توان همانند سایر مهره های بازی، مورد حمله قرارداد. حتی در بازی شطرنج وزیر سفید می‌تواند وزیر سیاه را بیرون بیندازد و سپس شاه سیاه مجبور به حرکت شود.

حرکت مهره ها در شطرنج

حرکت فیل در شطرنج

فیل شطرنج، می‌تواند هر چند خانه را حرکت کند. ولی تنها حق حرکت در خانه های اریب را دارد. بدین شرط که فیل باید تنها بر روی خانه ای باشد که همرنگ خودش است و فقط باید روی آن رنگ بماند.

حرکت اسب در شطرنج

حرکت اسب ها در بازی شطرنج، کمی متفاوت تر دیگر مهره ها می‌باشد. اسب ها باید دو خانه را در یک جهت و حرکتشان باید به صورت L باشد. اسب ها تنها مهره هایی می‌باشند که امکان گذر از سایر مهره ها را دارند.

حرکت رُخ یا قلعه در شطرنج

رخ های بازی تنها میتوانند به صورت عقب، جلو، راست و چپ حرکت کنند و می‌توانند هر چند خانه را که می‌خواهند حرکت کنند. رُخ ها مهره های قدرتمندی می‌باشند و می‌توانند نقش مهمی را در مراقبت از سایر مهره ها داشته باشند.

حرکت سرباز در شطرنج

حرکت سربازها کمی غیرمعمولی می‌باشد و آنها تنها می‌توانند به سمت جلو حرکت کنند، ولی به صورت اریبی به آنها حمله می‌شود. سربازها فقط باید یک خانه به سمت جلو بروند ولی در اولین حرکت امکان حرکت دو خانه را دارند. برای حمله به سربازها باید به سمت جلو و به صورت اریبی حمله کرد. سربازها هیچگاه نمی‌توانند عقب گرد داشته باشند.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش سرگرمی  آکادمی انتیراپ با انواع سرگرمی ها آشنا شوید.

سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen