بازکشت به آکادمی
ورزش یخ نوردی

یخ نوردی یکی از ورزش های مستقیم کوهنوردی می‌باشد که در آن افراد اقدام به بالارفتن از سطوح شیب دار ساخته شده از یخ، می‌کنند. یخ نوردی در زبان انگلیسی Ice climbing نامیده می‌شود، خود به چند شاخه و فعالیت تقسیم می‌شود. مِن جمله می‌توان به صعود یخچالهای بلند یا glacier climbing صعود آبشارهای یخی یا ice fall climbing و صعود مسیرهای سنگی با ابزارهای یخ نوردی یا Dry tooling اشاره کرد. اساس رشته یخ نوردی، درگیری با آبشارها و یخچال هاای طبیعی یا مصنوعی و گذر از آنهاست. ورزش یخ نوردی، یکی از ورزش های پرهیجان و مهیج می‌باشد و در عین حال یکی از سخت ترین و خطرناک ترین ورزش ها و چالش ها می‌باشد. در این ورزش مهیج، اولین اشتباه می‌تواند آخرین اشتباه باشد و به مرگ ورزشکار بیانجامد.

ورزش یخ نوردی

ورزش یخ نوردی، شباهت زیادی به ورزش سنگ نوردی یا همان صخره نوردی دارد ولی در عین تفاوت هایی دارد. مثلا در ورزش صخره نوردی، خبری از سرما و یخ نمی‌باشد. همین دو عامل سرما و یخ، باعث می‌شود، هیجان پرداختن به یخ نوردی بیشتر از کوهنوردی و سنگ نوردی باشد. صعود از یک دیواره یخی یا یخچال، درست همانند سنگ نوردی به دانیش تخصصی نیازمند است.

تفاوت مهارت یخ نوردی با کوهنوردی

یخ نوردی زیر شاخه ای از رشته ی کوهنوردی و یک رشته مجزا به حساب می آید.

ورزش یخ نوردی، زیر شاخه ای از رشته کوهنوردی می‌باشد و یک رشته مجزا به شمار می‌رود. یخ نوردی می‌تواند صعود از یک کوه را راحت تر کند ولی برای یخ نوردی، باید علاوه بر آموزش کوهنوردی مهارت یخ نوردی را نیز کسب کرد.

انواع یخ نوردی

• یخ نوردی در یخ مسطح

• یخ نوردی در یخ کوهنوردی

• یخ نوردی در دامنه های کوتاه با زاویه و شیب کم 

• یخ نوردی عمودی (اغلب کوهنوردان، یخ نوردی عمودی را به عنوان آخرین سناریو خود قرار می‌دهند.)

انواع یخ نوردی

زمان مناسب برای یخ نوردی

بهترین زمان برای انجام ورزش یخ نوردی، فصل زمستان می‌باشد ولی در بعضی از مناطق و یخچال ها به دلیل برودت هوا در فصل بهار و اوایل تابستان، امکان یخ نوردی وجود دارد.

تجهیزات یخ نوردی

  • کلنگ
  • تبر یخ
  • کرامپن
  • لنگر برف
  • طناب یخ نوردی

تجهیزات یخ نوردی

کلنگ یخ نوردی

کلنگ یکی از مهمترین تجهیزات لازم برای کوهنوردی در یخ می‌باشد. کلنگ ها با توجه به نوع کاربری شان، متفاوت است. امروزه برای یخ نوردی از کلنگ های کوتاه 65 - 75 سانتی متری سبک استفاده می‌کنند و کلنگ های بلند کمتر در صعودهای بزرگ کاربری دارند.

بعضی از کلنگ ها بسیار سبک وزن هستند. این کلنگ ها در مسیر هایی با برف آلپاین کاربرد دارند.

تبر یخ

تبریخ حد وسط چکش سنگ نوردی و کلنگ یخ است. نوک آن شبیه کلنگ و ته آن شبیه چکش، طول آن بین ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر و وزن آن ۶۵۰ تا۷۰۰ گرم است. گفتنی است که تبر یخ در دیواره های یخی کاربرد دارد.

تبر یخ حد وسط چکش سنگ نوردی و کلنگ یخ میباشد. نوک تبر یخ شبیه به کلنگ و ته آن شبیه به چکش میباشد. طول تبر یخ بین 55 تا 60 سانتی متر و وزن آن 650 تا 700 گرم میباشد. تبر یخ در دیواره های یخی کاربرد دارد. یخ نوردان برای صعود از دیواره های یخی لازم است که تبر یخی به همراه داشته باشند.

کرامپن

یکی از تجهیزات لازم در یخ نوردی، کرامپن می‌باشد. کرامپن وسیله ای از جنس فلز می‌باشد که تیغه های بلندی دارد و به زیر کفش بسته می‌شود. کرامپن ها مناسب حرکت بر روی یخ می‌باشد و با آن میتوان به راحتی بر روی یخ ها حرکت کرد. تیغه ها باعث ایجاد اصطکاک می‌شوند. کرامپون ها در سه مدل ساخته می‌شوند که مِن جمله کرامپون پیاده روی و کوهنوردی، کرامپون صعود بر آبشارهای یخی و کرامپون معروف به یخ شکن. 

کرامپن یخ نوردی

کرامپون های صعود در قسمت جلوی پا، تیغه های اضافی دارند. این تیغه ها به طوری طراحی شده اند که در هنگام صعود علی الخصوص بر روی آبشارهای یخی در یخ گیر کنند و فرد را ثابت نگه می‌دارند. کرامپونها معمولاً قابل تغییر هستند و روی کفش رگلاژ می‌شوند و توسط بندهایی محکم به کفش فیکس می‌شوند. یک کوهنورد با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌دهد کرامپون مورد نظر خود را انتخاب می‌نماید.

لنگر برف

یکی از تجهیزات لازم برای یخ نوردی، لنگر برف می‌باشد. لنگر برف همانند لنگر کشتی در برف می‌نشیند و می‌توان با استفاده از آن به خوبی حمایت کرد. لنگر برف، سیم بُکسل کوتاهی دارد که می‌توان طناب را به آن بست. لنگر برف اگر درست در برف بنشیند، می‌تواند چند صد کیلوگرم وزن را تحمل کند.

لنگر برف برای سطح های پرشیب یخ زن، مورد استفاده قرار می‌گیرد، جایی که میخ یا پیچ یخ کارایی چندانی ندارد.

طناب یخ نوردی

یکی از تجهیزات لازم برای یخ نوردی، طناب یخ نوردی می‌باشد. طناب هایی که اغلب افراد یخ نورد در یخ نوردی استفاده می‌کنند، یک یا دوقلو می‌باشند. طناب های دوقلو بیشتر برای یخ های کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این طناب ها، لبه های تیزی دارند و ایمنی با دو طناب بیشتر خواهد شد.

از دیگر لوازم فنی یخ نوردی می توان به قلاب چند منظوره یخ نوردی، پیچ قلاب دار یخ نوردی، دستگیره برای بستن پیچ یخ نوردی و نگهدارنده ابزار یخ نوردی است.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش ورزش آکادمی انتیراپ با انواع ورزش ها آشنا شوید.

سامانه آنلاین خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen