بازکشت به آکادمی
ورزش غواصی

ورزش غواصی، فن شناوری در زیر آب است که به با وسایل تنفس مصنوعی و یا بدون وسایل تنفس مصنوعی انجام می‌گیرد. غواص با استفاده از دستگاه اکسیژن می‌تواند در زیر آب تنفس کند و به غواصی بپردازد. غواصی برای کاربردهای صنعتی، نظامی، پژوهشی و همچنین به عنوان ورزش و تفریح انجام می‌شود.

یکی از انواع روش های غواصی، غواصی اسکوبا می‌باشد. غواصی اسکوبا نوعی فعالیت تفریحی می‌باشد و از آن در بخش های تجاری و همچنین در مواردی مثل علمی، نظامی و امنیت عمومی نیز استفاده می‌شود.

ورزش غواصی

غواص با پوشیدن نوعی کفش باله مانند، قادر به شنا کردن بوده و همچنین با استفاده از یک ماسک غواصی، می تواند محیط اطراف خود را ببیند. غواصان معمولا برای کنترل شناوری خود از لباس و تجهیزاتی خاص استفاده می کنند.

تاریخچه غواصی در ایران

طبق تحقیقات انجام شده درباره ژرف روی و غواصی که در جنوب ایران به آنها صیف و صیافی می‌گویند، قدمتشان به قرن ها قبل از میلاد بازمی‌گردد. در دوران خشایار شاه، ایرانیان، با استفاده از غواصان، صندوقچه های طلا و جواهرات کشتی های غرق شده را، بیرون می‌کشیدند. 

آثار بجای مانده از حفاری‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که قرن‌ها قبل از میلاد، ساحل نشینان دریای خلیج فارس از این فن برای تحصیل مروارید استفاده می‌کردند. دکتر «تاکر ابوات» در کتاب کینگدوم اف سی شل بدین طریق اشاره نموده‌است و ایرانیان را در زمره پیشگامان پایه‌گذاری صید و پرورش مروارید قلمداد نموده است.

انواع روش های غواصی

  • غواصی آزاد
  • غواصی اسکوبا
  • غواصی اشباع
  • غواصی با تغذیه از سطح

انواع روشهای غواصی

غواصی آزاد

غواصی آزاد، یکی از روشهای غواصی میباشد. غواصی آزاد ورزشی بسیار مفرح و بسیار سنگین می‌باشد. در این ورزش، اولین هنر غواص، استفاده صحیح از شش ها در تنفس صحیح و حمل اکسیژن کافی می‌باشد. در زمان های گذشته، این ورزش برای جستجوی مروارید در اعماق دریا مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی با گذشت زمان، ورزش غواصی به ورزشهای حرفه ای پیوست و از این رو باشگاه های ویژه ای برای اینکار به وجود آمد.

غواصی آزاد به صورت ساده چنین تعریف می‌شود که شخصی به زیر آب شیرجه می‌زند و تنها هوایی که در اختیار دارد، اکسیژنی می‌باشد که در شش های خود ذخیره کرده است. غواصی آزاد از قدیمی ترین ورزش های آبی جهان به شمار می‌رود که مثال بارز آن جستجوی مروارید می‌باشد. (جستجوی مروارید در 4هزار سال قبل در دریای مدیترانه انجام می‌شد.)

غواصی اسکوبا

یکی دیگر از روشهای غواصی، غواصی اسکوبا می‌باشد که در آن غواص با استفاده از مجموعه تجهیزاتی که امکان تنفس در زیر آب را فراهم می‌کنند، به تنفس در زیر آب و غواصی می‌پردازد. اسکوبا مخفف contained self apparatus breathing underwater به معنی «دستگاه مستقل تنفس زیر آب» است. برخلاف روش غواصی آزاد که بر حبس نفس سطح تکیه می‌کرد، سیلندر غواصی اسکوبا با گاز تنفسی (معمولاً هوای فشرده) پر شده است و اجازه می‌دهد تا غواص آزادی بیشتری در حرکت زیر آب داشته باشد و غواصی بسیار آسان تر باشد.

غواصی اسکوبا

غواصی اشباع

یکی دیگر از روش های غواصی، غواصی اشباع می‌باشد. در این روش، غواصان صنعتی می‌توانند در رابطه با کار خود، در اعماق دریا به مدت چند روز یا چند هفته باقی بمانند. در غواصی اشباع می‌توان از نظر اقتصادی کار بیشتری انجام داد و ایمنی افزایش یابد.

در این نوع غواصی پس از اتمام کار در آب، غواصان در زیستگاه خشک و تحت فشار در زیر آب و یا محفظه های فشار بر روی عرشه یا سکوهای پشتیبانی به استراحت می‌پردازند یا ممکن است به زنگ غواصی منتقل گردند. در پایان این نوع غواصی برداشت فشار ممکن است روزهای بسیاری طول بکشد.

غواصی با تغذیه از سطح

در این نوع غواصی که بیشتر در خدمات غواصی صنعتی کاربرد دارد، گازهای تنفس از طریق شیلنگی به نام بند ناف، از سطح به غواص انتقال پیدا می‌کند. تغذیه از سطح اغلب از یک کشتی پشتیبان غواصی ، اما گاهی اوقات، به طور غیر مستقیم از طریق یک اتاقک زیرآبی ارائه می‌گردد. غواصان تغذیه از سطح همیشه نیازمند پوشیدن کلاه و یا ماسکهای غواصی هستند که صورت را کامل پوشش می‌دهند. جایگزینی برای غواصی تغذیه از سطح به نام "SNUBA "و یا "Hooka "وجود دارد که هوای تنفسی غواص از طریق شیلنگ از یک سیلندر کوچک یا کمپرسور از سطح آب تامین می‌گردد. این روش برای کارهای سبک از جمله تمیز کردن بدنه شناورها و نیز به عنوان فعالیتی توریستی برای کسانی که غواص نیستند مناسب است.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش ورزش آکادمی انتیراپ با انواع ورزش ها آشنا شوید.

سامانه آنلاین خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen