بازکشت به آکادمی
ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان

زمانی که دندان‌ها نامرتب هستند و یا فک بالا و پایین نسبت به همدیگر در موقعیت نادرستی قرار دارند نیاز به درمان ارتودنسی دندان وجود دارد. متخصص ارتودنسی، با کمک انواع تکنیک ها و وسایل مختلف، نامرتبی دندان و ناهماهنگی های بین فکی را اصلاح می کند. ارتودنسی نه تنها زیبایی بهتری به لبخند می بخشد، بلکه به بهبود عملکرد دهان و دندان نیز کمک کرده و از پوسیدگی دندان ها، مشکلات لثه ای، خوب جویده نشدن غذا و مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان (Orthodontics) شاخه ای از دندانپزشکی است که دندان‌ها و فک‌هایی را که در جای نامناسبی قرار می‌گیرند اصلاح می‌کند. به عبارت دیگر هر زمان دندان‌ها و فک‌ها هماهنگی، نظم و تراز طبیعی خود را نداشته باشند، یک ارتودنتیست با روش‌های مختلفی، اقدام به اصلاح، منظم و هماهنگ کردن آن‌ها می‌کند.

بهترین سن برای ارتودنسی

ارتودنسی دندان مربوط به سن خاصی نیست و افراد می توانند از ۳ سالگی به بعد دندان های خود را ارتودنسی کنند. اما بهترین سن برای ارتودنسی، دوران کودکی است. البته به آن معنا نیست که این روش مناسب بزرگسالان نیست، این روش درمانی برای بزرگسالان نیز مفید می باشد. تفاوت‌ چندانی بین ارتودنسی کودکان و ارتودنسی بزرگسالان وجود ندارد. برای ارتودنسی دندان های کودکان، باید صبر کرد تا تعداد دندان های مناسب برای انجام ارتودنسی رشد کند. 

انواع ارتودنسی

ارتودنسی دندان۳ نوع است: ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی

انواع روش های ارتودنسی

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت یکی از روش های موثر درمان می‌باشد. در این نوع ارتودنسی براکت ها با استفاده از مواد مخصوص و بدون ضرر، بر روی دندان ها چسبانده می شوند و سپس، از طریق کش و سیم، براکت ها به یکدیگر متصل می شوند. در این روش فرد تا پایان دوره درمان، باید دستگاههای ارتودنسی را در دهان خود نگه دارد. معمولا از این روش برای حرکت دندان و ریشه آن ها در افرادیکه شرایط دندانی آن ها پیچیده است، استفاده می شود. در این روش رعایت بهداشت و نظافت دهان و دندان بسیار مهم است. در صورت رعایت نکردن این مورد زیبایی و سلامت دندان ها به شدت به خطر می‌افتد. در این روش، فرد باید ماهی یک بار برای اصلاح وضعیت پلاک‌ها و اصلاح بی نظمی های دندان به متخصص مراجعه نماید. 

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک

یکی دیگر از روش‌های ارتودنسی دندان، ارتودنسی متحرک است. در ارتودنسی متحرک قالبی از فک بالا و پایین تهیه می‌شود و در سپس پلاکی برای دندان‌ها تولید می شود که بیمار باید در طول مدت زمان خاص، آن را در دهان خود قرار دهد. از مزیت های اصلی ارتودنسی متحرک، این است که فرد هر زمان که خواست، می‌تواند آن را از دهان خود خارج کند.

در این روش از ارتودنسی بهداشت یک اصل مهم به شمار می آید اما نسبت به ارتودنسی ثابت رعیت آن نسبتا ساده‌تر است. به همین دلیل ریسک خرابی دندان ها در ارتودنسی متحرک نسبت به ارتودنسی ثابت کمتر است. معمولا از این روش برای دندان‌هایی که خرابی و کجی کمتری دارند استفاده می‌شود و در مورد ناهنجاری های زیاد کاربرد زیادی ندارد.

ارتودنسی نامرئی

در ارتودنسی نامرئی، از بریس نامرئی، متحرک و راحتی استفاده می‌کنند که جلب توجه نکرده و مشخص نیست که دندان ها ارتودنسی شده است. در این روش از مواد پلاستیک شفاف و سخت برای مرتب کردن دندان‌‌ها استفاده می‌‌شود. برای نتیجه بهتر باید این پلاستیک های شفاف در طول روز ۲۲ تا ۲۳ ساعت بر روی دندان ها قرار گیرند. جهت خوردن غذا، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان، می‌توان ارتودنسی را از دهان خارج کرد. جهت استفاده از این روش لازم است همه دندان‌های دائمی رشد کرده باشد. قیمت ارتودنسی نامرئی نسبت به سایر روش ها بالاتر است.

ارتودنسی نامرئی

مزایای ارتودنسی چیست؟

در ارتودنسی دندان علاوه بر مرتب شدن دندان‌ها و لبخندی زیباتر، مزایای دیگری نیز دارد که عبارتند از:

- مسواک زدن راحت، نخ دندان کشیدن
- خطر پوسیدگی دندان ها  کاهش می‌یابد.
- کاهش خطر التهاب، عفونت و انواع مشکلات لثه
- کاهش احتمال ایجاد جرمهای دندانی
- افزایش اعتماد به نفس (مخصوصا در کودکان و نوجوانان)
- افزایش طول عمر دندان
- و …

طول درمان ارتودنسی

مدت زمان درمان توسط ارتودنسی با درجه شدت آن رابطه مستقیمی دارد. زمانیکه که دندان‌ها بصورت متراکم کنار هم قرار می‌گیرند یا بیرون زده‌اند، مدت زمان درمان افزایش می‌یابد. همچنین، اگر فک‌های بالا و پایین به صورت هماهنگ رشد نکرده باشند این مدت زمان افزایش پیدا خواهد کرد. عامل موثر بعدی در طول درمان سن افراد است. معمولاً، نوجوانان که در حال رشد هستند نسبت به بزرگسالان، به مدت زمان کمتری برای درمان نیاز دارند.

جمع بندی

 اگر دندان ها کج باشند یا در حالت مناسب قرار نگرفته باشند، علاوه بر اینکه جلوه ناخوشایندی دارد، ممکن است موقع جویدن و یا گاز گرفتن فرد را با مشکل مواجه سازد. بهترین روش برای درمان ارتودنسی است. چون این روش بدون محدودیت تمام مشکلات را برطرف می کند.

یکی از مراکزی که خدمات ارتودنسی دندان را به صورت کاملا حرفه ای انجام می دهد، مجتمع دندانپزشکی پارلادیش واقع در تبریز می‌باشد. که با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات ارتودنسی را با قیمتی بسیار مناسب انجام می دهد. با رزور نوبت از مجتمع دندانپزشکی پارلادیش از مشاوره، ویزیت رایگان و شرایط ویژه برخوردار شوید.

شماره تماس: 5982 - 041
واتساپ: 04151354111
اینستاگرام: parladish
آدرس: تبریز، خیابان والمان (کوی ارگ جدید)، نبش کوچه خلیفه‌گری، پلاک 24، ساختمان آتامان

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen