بازکشت به آکادمی
تمیز کردن فرش

فرش ها یکی از وسایلی هستند که در زیبایی منزل نقش اساسی دارند. استفاده از فرش های کثیف و کهنه از زیبایی منزل، می‌کاهد. برای داشتن منزلی زیبا، باید فرش های تمیز و براقی داشته باشیم. همه خانم ها علی الخصوص خانم های خانه دار، دوست دارند، فرش های تمیز، زیبا و براقی داشته باشند. ولی با این وجود، شرایط شستشو با آب به طور دائمی امکان پذیر نیست و این برای خانم به یک معذل تبدیل شده است. بدون شک بعد از استفاده از انواع موکت ها و انواع فرش ها، پس از گذر زمان، آلودگی هایی به آنها جذب می‌شود که این موضوع افراد را بسیار آزار می‌دهد.

تمیز کردن فرش

احتمال ایجاد لکه و کثیف شدن فرش ها در مراسم های شلوغ، بسیار زیاد است. هنگامی که مراسمات شلوغی داشته باشیم باید توجه داشته باشیم که در صورت ایجاد لکه بر روی فرش، باید بالافاصله برای تمیز کردن آن لکه، اقدام کنیم. امروزه برای تمیز کردن فرش ها و لکه های موجود بر روی آنها، از مواد شوینده طبیعی و شیمیایی گوناگونی استفاده می‌شود. 

برخی اوقات فرش ها، در مکان های رفت و آمد قرار دارند. استفاده روزانه و مکرر از فرش ها، موجب جذب آلودگی ها به فرش ها می‌شود. برخی اوقات افراد تصور می‌کنند که بهترین راه برای براق کردن فرش، شستشوی آنها در قالیشویی است. بله تا حدودی این مطلب صحیح می‌باشد. چون که در قالیشویی ها، با استفاده از روش اعلا شویی، فرش ها را براق می‌کنند. اما برخی اوقات برای شستشوی فرش ها، زمان و موقعیت مناسبی نمی‌باشد ولی تصمیم دارید خودتان به شستن فرش در آپارتمان یا منزل خود بپردازید.

تمیزکردن فرش

راه های براق کردن فرش

  1. برس
  2. شامپو فرش
  3. بخارشویی
  4. جارو برقی
  5. لکه برداری
  6. جوش شیرین
  7. تمیز کردن فرش با سرکه

1- براق کردن فرش با برس

یکی از راه هایی که بتوان فرش ها را براق کرد، استفاده از یک برس نم دار است. ابتدا برس را نم دار کرده و سپس بر روی  سطح فرش بکشید تا هرگونه مو و پرز بر روی فرش باشد، جمع شود. بجای برس می‌توان از چسب های پرز گیر استفاده نمود. 

براق کردن فرش با برس

2- براق کردن فرش با شامپو فرش

محلول ترکیبی آب و شامپو فرش، یکی از محلول های بسیار قوی برای براق کردن فرش است. البته لازم به ذکر است که باید به استاندارد بودن شامپو فرش، توجه کرد. هنگام استفاده از این محلول برای براق کردن فرش، باید محلول را همراه با اسفنج بر روی فرش بکشید و بعد از پاک کردن شامپو فرش، توجه داشته باشید که نباید بر روی فرش قدم گذاشت و راه رفت تا زمانی که فرش بطور کامل خشک شود.

3- براق کردن فرش با بخارشو

برای براق شدن فرش می‌توان از دستگاه‌های بخارشوی استفاده کرد چرا که ابتدا باید فرش را جارو کرده و سپس با استفاده از جارو برقی تمیز کنیم.

روش های تمیز کردن فرش

4- براق کردن فرش با جارو برقی

برای براق کردن فرش با جارو برقی، ابتدا باید قسمت زیر و روی فرش به صورت کامل جارو کشیده شود. چون که در زیر فرش، گرد و غبار ها جمع می‌شوند و موجب کدر دیده شدن فرش می‌شود. پس باید با دقت بیشتری زیر و روی فرش ها را جاروبرقی کشید.

بهتر است قبل از اینکه جارو کشیدن فرش را شروع کنید، ابتدا فرش را بتکانید تا گرد و غبار آن خارج شود و سپس جارو برقی کشیدن را شروع کنید.

5- براق کردن فرش با لکه برداری

قبل از شروع به لکه برداری ابتدا فرش را بررسی کنید و لکه های آن را بیابید که باید لکه های فرش بر طرف کنید. انواع مختلفی لکه بر روی فرش می‌افتند مانند: لکه جوهر قدیمی. لکه جوهر قدیمی توسط مواد مخصوصی پاک می‌شود. 

برای پاک کردن انواع لکه های موجود بر روی فرش، ابتدا باید نوع لکه شناسایی شود و سپس با محلول مورد نظر لکه از بین برود.

لکه برداری از روی فرش

6- براق کردن فرش با جوش شیرین

برای پاک کردن لکه از روی فرش با جوش شیرین، ابتدا مقدار اندکی از جوش شیرین بر روی سطح کدر فرش ریخته و سپس با یک دستمال مرطوب، به طور کامل فرش را پاک کنید.

7-  تمیز کردن فرش با سرکه

یکی دیگر از راه های تمیز کردن فرش، استفاده از سرکه است. با استفاده از سرکه سفید و مقداری آب و دستمال مرطوب می‌توان سطح فرش را به صورت کامل پاک کرد.

مواد مورد نیاز براق کردن فرش

  1. سرکه و آب داغ
  2. آمونیاک و سرکه
  3. جوش شیرین و سرکه سفید
  4. جوش شیرین و پودر بوراکس
  5. آب لیمو و پر اکسید هیدروژن

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش ها و قسمت نکات خانه داری آکادمی انتیراپ با انواع نکات خانه داری آشنا شوید.

سامانه آنلاین حمل و نقل بین المللی انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen