بازکشت به آکادمی
معایب و مزایای خرید کامیون با پلاک گرجستان

با توجه به افزایش قیمت خودروهای سنگین و نیمه سنگین در کشور برخی از افراد تمایل به خرید خودروهای سنگین در گرجستان دارند، ولی باید این موضوع را در نظر بگیرند که با این کامیون ها فقط در خارج از ایران می توانند رانندگی کنند.

چون کشنده ها و کامیون های اروپایی در گرجستان وجود دارند، افراد می توانند با قیمت پایین حدود 1 الی 3 میلیارد تومان (بستگی به نوع کامیون) خودرو مورد نظرشان را تهیه نمایند. گرچه خرید کامیون پلاک گرجستان برای فردی که در ایران زندگی می کند تبعات خود را دارد و جهت تردد در ایران دچار مشکل می شوند.

مراحل خرید کامیون پلاک گرجستان

مهم ترین شرط برای خرید کامیون پلاک گرجستان آشنایی با زبان و فرهنگ اروپا و بین الملل است تا قادر باشید در کشور های اروپایی حمل بار انجام دهید. در غیر اینصورت احتمال دارد کامیونی به شما بفروشند که حتی در مسیر های اصلی نیمی از کشورهای به روز اروپایی مجاز به تردد نیست. همچنین این مورد را باید در نظر داشته باشيد كه تنها يك ماه ميتوانيد در كشور مقصد بمانيد، در غير اينصورت جريمه خواهید شد.

رانندگان بایستی دارای گواهی نامه بین المللی باشند، و همچنین با حمل و نقل ترانزیتی در سطح بین المللی هم آشنایی داشته باشند. در صورتیکه با قوانین بین المللی آشنایی نداتشه باشید احتمال دارد کامیونی به شما بفروشند که براساس قوانین کشورهای اروپایی اصلا اجازه تردد در آن کشورها را نداشته باشد. همچنین باید این مورد را نظر داشته باشید که با خودروهای تجاری پلاک گرجستان می توانید از کشورهای دیگر به ایران و از ایران به سایر کشورها بار حمل کنید ولی اجازه حمل بار بین شهری در ایران را نخواهید داشت. از این رو شرایط کاری سخت تر خواهد شد و معمولا رانندگان مجبور می شوند زمان زیادی را دور از خانه و خانواده سپری کنند.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که این خودروها نمی توانند بیش از یک ماه در کشور حضور داشته باشند و در صورت اینکه بیشتر از این موعد بماند باید به گمرک جریمه پرداخت کند.

برای خرید باید کارت خروج از کشور دارا بوده و گواهینامه تان بین المللی گردد، سپس باید شرکت بین المللی حاضر در این کار را پیدا کرده و با پرداخت مبلغ (بستگی به نوع خودرو) کامیون با تریلی را خریداری کنید.

پس از خرید کامیون و تریلر بنام شما زده می‌شود ولی باید در نظر داشته باشید این کامیون ها کارت سوخت ندارند و در صورت خروج از کشور های مختلف اگر باک پر باشد جریمه خواهید شد، البته این چالش در کشور های اروپایی تا حدود زیادی قابل رفع است.

در نظر داشته باشید جهت خروج از گرجستان به ماشین شما جی وی اس نیز وصل می‌شود و از طریق پلیس بین الملل کاملا زیر نظر هستید.

مزایای خرید کامیون با پلاک گرجستان

  • تنها مزیت کامیون‌های پلاک گرجی قیمت پایین خودروها و درآمد کرایه دلاری است.

معایب خرید کامیون با پلاک گرجستان

  • معطلی زیاد در مرزها و در نتیجه جریمه های تن کیلومتر بالا
  • در صورت عدم آشنایی با خرید کامیون مدل پایین باعث خرابی و در نتیجه اذیت شدنتان می‌شود.
  • عدم دسترسی مستقیم به کامیون و دوری از خانواده
  • برای جلوگیری از کلاهبرداران حتما با فردی که آشنایی کامل به قوانین و نکات دارد همراه شوید تا بهترین خودرو را خریداری نمایید.
  • در صورت خرید کامیون از شرکت اگر دیگر کامیون های شرکت نیز خلاف کنند و بار قاچاق ببرند برای شما نیز مشکل ساز می‌شود
  • هزینه های رفت و آمد راننده نیز بالاست.

نتیجه گیری

هماهنطور که اشاره شد تنها مزیت خرید این مدل کامیون ها دارا بودن قیمت پایین نسبت به داخل کشور است. ولی این شرایط بدرد همه افراد نمیخورد و معمولا افراد نا آشنا دچار مشکل می‌شوند. در کل اگر تابعیت گرجستان دارید و سالی یکی دو بار برای دیدن خانواده به ایران می‌آیید خریداری کنید ولی گر تابعیت ایرانی دارید به هیچ وجه گول نخورید. اگر آشنایی کامل با قوانین بین المللی ترانزیتی را ندارید افراد زیادی در کمین هستند که از شما کلاهبرداری کنند و خودرو نامناسبی را به شما بفروشند.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش حمل و نقل و خودرو آکادمی انتیراپ با مطالب مرتبط درخصوص حمل و نقل و خودروها آشنا شوید.

سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen