بازکشت به آکادمی
ورزش بیسبال

بیسبال یک ورزش گروهی محبوب می‌باشد که در زبان انگلیسی Baseball نامیده می‌شود. Baseball متشکل از دو واژه Base به معنی پایگاه و Ball به معنی توپ می‌باشد. بیسبال یک ورزش چوبی و توپی می‌باشد که توسط 9 بازیکن در یک زمین چمن بازی می‌شود. ریشه Baseball در قرن 19 میلادی از ورزش انگلیسی کریکت گرفته شده است. ورزش بیسبال، از ورزش های ملی کشور آمریکا می‌باشد. به صورتی که در یکی از روزهای هرفصل، حتی رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، در این ورزش شرکت می‌کند. شرکت کردن رئیس جمهور بدین صورت است که یک توپ بیسبال را در محوطه بازی انداخته و بدین وسیله اولین مسابقه دوره ای فصل را در واشنگتن شروع می‌شود.

از آنجایی که این ورزش، ورزش ملی آمریکاست، تقریباً همه  یا بیشتر آمریکاییان بیسبال بازی کرده اند و با آن آشنایی دارندو اغلب مدارس ها و دانشگاه های آن کشور، تیم بیسبال مخصوص خود را دارند. این ورزش، از ورزش های متداول میادین ورزشی و زمین های خالی در بعد از ظهرهای تابستان است.

ورزش بیسبال

ورزش بیسبال، یک ورزش دسته جمعی است که در هر دسته 9 نفر شرکت می‌کنند. یک مسابقه معمولی در 9 دوره انجام می‌شود ولی در صورتی که در پایان این 9 دوره، امتیاز طرفین یکسان باشد، دوره هایی به بازی اضافه می‌شود. در هر دوره بازیکنهای یک دسته به نوبت چفته را در اختیار دارند تا آنکه بازیکنان «سوخته» پیدا کنند.

امروزه ورزش بیسبال در چند سال اخیر، در ایران نیز محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

تاریخچه بیسبال

اولین مسابقه ورزش مدرن بیسبال، که در اسناد کتبی گزارش شده است، به مسابقه ای که در تاریخ 4 ژوئن 1838 در بیچ ویل، انتاریو، کانادا برگزار شده است، مربوط می‌شود.

این ورزش در دهه 1860 حالت نیمه حرفه ای پیدا کرد. اولین تیم کاملاً حرفه ای بیسبال در ایالات متحده آمریکا، تیم سینسیناتی رد استاکینگز بود که در ۱۸۶۹ تشکیل شد.

در کوپرزتاون نیویورک سالن بیسبال مشهوری قرار دارد و آن را برای این در این محل ساخته اند که یکی از بنیان گذاران بزرگ بیسبال به نام ابنر دبلدی در آن محل ابعاد محوطه بیسبال را در سال ۱۸۳۹ طرح ریزی کرد. اما بازی هایی شبیه بیسبال سال های پیش از ۱۸۳۹ متداول بوده است.

بازی بیسبال

اصطلاحات ورزش بیسبال

  • بت

ظاهر بت به چند قسمت تقسیم میشود:

    • بارل
    • هندل
    • نوپ
  • بتر
  • بتینگ
  • بتینگ اوریج
  • بتینگ گلاو
  • بنینگ تی
  • تی بال
  • بانت
  • سوئینگ
  • هیت
  • هوم ران
  • اینینگ

آشنایی با برخی قوانین بیسبال

Batter

به شخصی گفته می‌شود كه با بَت در محل بَتر باكس نزدیك بیس خانه برای زدن توپ پرتاب شده توسط پیچر می‌ایستد و در این زمان عضو تیم حمله است.

Batter باید در هنگام ایستادن در بَتر باکس، استرس را از خود دور کند و با تمرکز منتظر پرتاب پیچر و توپ خوب و دلخواه وی برای زدن باشد. بَتر باید، نه زود و نه دیر (به موقع) بَت را بچرخاند و همچنین باید در تمرینات خود، قدرت و سرعت خود را برای زدن ضربات ایده آل و دلخواه، افزایش دهد.

اصطلاحات ورزش بیسبال

هدف Batter باید رساندن خود و یا یار بازی خود، به امتیاز باشد، که این کار با راهبردهای مختلفی همراه می‌باشد که بَتر باید در تمرینات انجام دهد. بَتر باید در انتخاب بَت بسیار دقت کند و بَتی را برای چرخاندن انتخاب کند، که درصد موفقیتش برای بهتر ضربه زدن بیشتر باشد. اندازه و وزن بَت خود را یك بَتر در زمان تمرین باید بدست بیاورد و به راهنمایی های مربی دقت كند.

هوم پلیت - Home plate

بیس خانه و یا در حقیقیت بیس چهارم بیسبال، ایستگاهی است كه بازی برای مهاجم از آنجا آغاز و در همانجا برای كسب امتیاز تمام می‌شود به عبارتی نقطه آغاز و نقطه پایان بازی بیسبال می‌باشد. بَترها در محلی كه در كنار هُم پِلیت وجود دارد می‌ایستند تا پرتاب های پیچر را بزنند، كچر مدافع بیس خانه است. هُم پِلیت (Home plate) در حقیقت محلی است كه با وجود بَتر استرایك یا بال بودن توپ مشخص می‌شود، بوسیله شیئی از جنس لاستیك فشرده سفید رنگ كه به شكل یك 5 ضلعی برش خورده باشد و ابعاد بیس بازی را دارد مشخص است.

ابعاد زمین بیسبال

زمین بیسبال متشکل از دو قسمت بنام های Outfield (اوتفیلد) و Infield (اینفیلد) می‌باشد. مساحت زمین بیسبال حدوداً دو برابر زمین فوتبال می‌باشد. این زمین متشکل از 3 بیس (Base) و بیس خانه (Home plate) می‌باشد. فاصله بین بیس ها (دو بیس با یکدیگر) 27.4 متر و فاصله فرد پرتاب کننده تا بیس خانه (Home plate) 18.5 متر می‌باشد.

در بازی بیسبال، 4 داور در زمین بازی حضور دارند، که هر یک از آنها در کنار یک بیس (Base) قرار می‌گیرند.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش ورزش آکادمی انتیراپ با انواع ورزش ها آشنا شوید.

سامانه آنلاین خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen