بازکشت به آکادمی
ورزش تیر و کمان

تیر اندازی با کمان یا تیر و کمان، یکی از ورزش هایی است که طرفداران زیادی دارد. تیر و کمان می‌تواند به عنوان، ورزش یا شکار و با برای جنگ مورد استفاده قرار گیرد. امروزه ورزش تیر و کمان، در کشور ما در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد. خاستگاه ورزش تیراندازی با کمان به دوران باستان برمی‌گردد، به طوری که در زمان های قدیم از تیر و کمان برای شکار استفاده می‌شد. اما امروزه تیراندازی با کمان یک ورزش مسابقات جهانی المپیک است. ابزار تیر اندازی متشکل از یک کمان منحنی شکل و یک تیر که سرش یک فلز نوک تیز و یا یک سنگ بود و فرد تیر انداز با گذاشتن تیر در کمان و کشیدن آن، تیر را پرتاب می‌کرد.

ورزش تیر و کمان

تاریخچه ورزش تیر و کمان

تصور می شود که تیراندازی با کمان یعنی استفاده از کمان زهی برای راندن تیرها به سمت هدف، از هزاران سال پیش، حتی 20 هزار سال قبل از میلاد مسیح ، قدمت داشته باشد. سالهای بسیار زیادی (هزاران سال) تعداد زیادی از مردم برای شکار و مبارزه، از تیر و کمان استفاده می‌کردند. از مصریان باستان گرفته تا سلسله شانگ چین (1766-1027 قبل از میلاد) ، از ارتش آتیلا هون تا تمدن های بزرگ آشوریان و ایرانیان ، تیراندازی با کمان را به عنوان یکی از اصلی ترین ورزش های رزمی می‌شناختند و برای مهارت یافتن در آن پیوسته تمرین می‌کردند.

قوانین ورزش تیر و کمان

ورزش تیراندازی، قدمت زیادی دارد و به دوران باستان می‌رسد. به صورتی که در زمان های گذشته از تیر و کمان برای شکار استفاده میشده است. ولی امروزه تیراندازی با کمان یک ورزش می‌باشد که حتی مسابقات جهانی آن نیز برگزار می‌شود. اصلی ترین و مهمترین اصل در رشته تیر اندازی با کمان، انتخاب یک کمان درجه یک و خوب می‌باشد. داشتن کمان خوب، باعث می‌شود در هنگام تیر اندازی، تیر خوب پیش برود.

قوانین تیراندازی

 تیراندازی همانند سایر ورزش ها، قوانین و مقرراتی برای انجام داد. از این رو، ما در این قسمت به شرح برخی از آنها می‌پزدازیم.

  • زمان پرتاب تیر تعیین شده است.
  • تیر باید با پرتاب شدن در هوا به هدف برسد.
  • هدف های کماندارها توسط داور تعیین می‌گردد.
  • ورزشکاران تیراندازی، پیش از شروع مسابقه با یکدیگر همسان می‌شوند.
  • یک خط تیراندازی مشخص می‌‌شود و از پشت این خط ورزشکاران باید به هدف تیر بزنند و نباید از خط تیراندازی فراتر روند.

هدف:

اهداف، سطوحی هستند که می‌توانند تیرها را متوقف کنند و روی آنها دایره های در هم تنیده با رنگ های مختلف کشیده شده است. این دایره ها مقادیر عددی مختلفی دارند. و همچنین قطر هدف و دایره ها با توجه به فاصله ای که از آن شلیک می شود متفاوت است.
هر دایره به سمت خارج یک عدد کاهش می‌یابد. مقدار عددی وسط ترین دایره 10 است. هر دو دایره در یک رنگ، 10 و 9 زرد،  8 و 7 قرمز، 6 و 5 آبی، 4 و 3 سیاه، 2 و 1 سفید رنگ آمیزی شده اند. 
 
رشته های تیر و کمان

رشته های تیر و کمان

کمان ریکرو

کمان ریکرو متشکل از قسمت های قبضه، بازو، پیپ سایت، زه، بازو و استاب لایزر می‌باشد. کمان ریکرو شباهت زیادی به کمان های قدیمی دارد و با اندکی تغییر دقت و قدرت آن افزایش یافته است. مسابقات کمان ریکرو، در مسافت های 18، 30 و 70 متر برگزار می‌شود. مسابقات 70 متر المپیکی هستند و در بخش های و مردان، زنان، تیمی مردان، تیمی زنان و میکس (مخلوط) مردان و زنان برگزار می‌گردد. کمان های ریکو به جهت سالم ماندن، بعد از استفاده، اجزاهایشان جدا می‌شوند.

کمان کامپوند

کمان کامپوند متشکل از قسمت های سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، شوکرو، قبضه، قرقره، بازو و... می‌باشد. این نوع کمان، بسیار پیشرفته می‌باشد و در، مقایسه با کمان سنتی و کمان ریکرو، قدرت و دقت بسیار بالایی دارد. مسابقات آن نیز در مسافت های 18، 30 و 50 متر برگزار می‌گردد. رشته کمان کامپوند، رشته المپیکی نمی‌باشد. این کمان از اول همراه با زه است و نیازی به جداسازی اجزا و قطعاتش ندارد.

کمان سنتی

کمان سنتی، کمانی بسیار ساده است و همانند کمان های اولیه می‌باشد. یکی از ویژگی های جالب رشته کمان سنتی این است که، هر فرد با لباس محلی و خاص منطقه خود، در مسابقات شرکت می‌کند.

منبع

شما می‌توانید با مراجعه به بخش ورزش آکادمی انتیراپ با انواع ورزش ها آشنا شوید.

سامانه خدمات حمل و نقل انتیراپ  

 

نصب برنامه nTirApp
افزودن به Home Screen